Foder till tunn "vilande" häst?

Michellan95

Trådstartare
Foderhästen har gaffelbandskada och är "vilande" förutom små skritturer. Sommaren har inte varit gynnsam och gamlingen som han är har tappat hullet en del. Min häst ser däremot fin ut och mycket lättare att göra foderstat på och rids.

Grovfodret i form av hö verkar han inte gå upp så mycket i vikt av och eftersom han inte tränas vill jag helst inte ge honom en massa kraftfoder som gör honom nipprig. Finns det något som man kan komplettera grovfodret med?
Har läst här i några trådar att ni skriver lusern och olja till de flesta som har tunna hästar, är det det som är grejen om man behöver komplettera för att lättare få upp honom i vikt?

Vilken olja är det han ska ha i så fall? Matolja, raspolja eller kanske en exklusiv olivolja? ;)

Fråga om jag har glömt att skriva något, jag får skylla på tiden på dygnet :angel:

Sv: Foder till tunn "vilande" häst?

finns ju något som heter krafft rehab (fast har ingen aning om innehållsvärdena) men annars är ju lusern bra räknas ju som grovofder, olja ska väl vara bra för hullet, tror de kan få vanlig rapsolja.

min gamling får lusern och rapsolja för att inte tappa i hull. det har funkat fint.

Prova med lusern. Har hästen boxvila hade jag valt lite dyrare lusern hack, för att få mer för hästen att pilla med.

Oljan hade jag väntat med, och främst satsat på lusern. Om det inte syns någon skillnad efter 2-3 veckor, eller det går åt fel håll tidigare än så (hästen faller ur mer) hade jag lagt på lite olja (börjat med c a 0,5 dl).

Själv försöker jag - så långt det går - undvika att ge energifoder till hästar på boxvila, väljer hellre ett bra grovfoder med hög proteinhalt (hö, hösilage, lusern) så får hästen sitt tuggbehov stillat och tristessen blir lite mindre.

Jag var in till stan idag och handlade lusern i pelletsform för han går ute på dagarna precis som vilken annan häst som helst.
Jag köpte lite rapsolja också när jag andå var i farten, varför ska jag inte använda det på en gång utan avvakta? Är det bara onödigt att ge honom om endast lusernen hjälper?

Han ska ju skrittas men ska inte trava och galoppera (inte ens i hagen men man kan ju inte styra dem som robotar), då känns det fel att ge honom en massa energi som han inte får utlopp av.

Jag köpte lite rapsolja också när jag andå var i farten, varför ska jag inte använda det på en gång utan avvakta?

Han ska ju skrittas men ska inte trava och galoppera (inte ens i hagen men man kan ju inte styra dem som robotar), då känns det fel att ge honom en massa energi som han inte får utlopp av.

Well, jag tycker du besvarar frågan själv. Olja är ju ren energi.

Du menar så ;) ja men då får väl min häst äta upp oljan då för hon kan behöva en kick i lilla rumpan :D :o

Tack för ditt svar :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 869
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 386
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: Masse
·
Foder & Strö Rider en frieser som ända sedan betesperiodens slut blivit muskelfattig. Tidigare var hon bukig och något i överhull men det har...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 471
Senast: kenneth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka