Foder till smal men väääldigt pigg hund?

Lotus

Trådstartare
Vi har en dobermannhanne på 2,5 år som är rätt kräsen och lite svårfödd, men som är fin i hulllet på Royal Canin 4800. Men - av naturen är han är väldigt aktiv hund, och jag skulle gärna prova ett annat foder för att se om han kan coola ner sig lite.

Har ni något tips?

Som liten åt han Robur, först valpfodret och sedan provade vi två olika vuxenfoder, men han var alltid smal, och Eukanuba är jag tveksam till eftersom han i samband med det fick kliig päls.

Sv: Foder till smal men väääldigt pigg hund?

Om han inte är känslig i magen skulle jag testa nåt foder för aktiva hundar!

Provat lila Robur? Den med massor av energi och fisksmak?
Performance tror jag den heter. 33/20 är kvoten mellan protein och fett. Fungerar bra på en kompis hund som är liten i maten och lite tanig.

Jepp, lila Robur och gul, men iofs var han yngre då så han växte väl mera. Kanska ska prova igen.

Fler tips?

Vi har en dobermannhanne på 2,5 år som är rätt kräsen och lite svårfödd, men som är fin i hulllet på Royal Canin 4800. Men - av naturen är han är väldigt aktiv hund, och jag skulle gärna prova ett annat foder för att se om han kan coola ner sig lite.

Har ni något tips?

Försök ge din hund den mentala stimulans han behöver istället för att ta bort den energi han uppenbarligen behöver för att hålla hullet. Han coolar säkert ner sig om han får använda sin hjärna ordentligt.

Tänk, jag förstod att jag skulle få ett sånt här svar, och jag vill inte starta någon form av krig, men jag skulle ändå vilja vända lite på din argumentation.

Jag har även häst, och vissa hästar är med svårfödda än andra, och laddade. Då finns det ju olika foder att välja på för att hålla hullet på hästen men inte få oönskade effekter av fodret tex explosivitet, om man inte vill ha det.

Varför kan jag inte tänka på samma sätt när det gäller hunden?

Jag tänker också på de "nanny-program" jag sett med överaktiva barn som mått betydligt bättre av förändrad kost.

Självklart skall hunden aktiveras, men jag upplever att om en hund som han, som lätt blir stressad, kan få hjälp av att ta det lugnt med rätt foder så bör jag som ägare använda det fodret.

Det foder du använder är fettrikt vilket inte resulterar i de rucher man får av snabba kolhydrater - tvärtom. Så det foder du använder är hundvärldens motsvarighet till hästvärldens korn. De färdigfoder av bra kvalité som finns skiljer sig bara marginellt från varandra, så får hunden ett sådant är det inte där problemet ligger. Hade du matat den med en massa kolhydrater av lättillgänglig typ hade läget varit ett annat.

Din hunds lättstressade läggning handlar nog mer om arv och/eller miljö. Mitt råd kvarstår om du vill ha en mer avslappnad hund - låt hjärnan arbeta och bli uttröttad.

Senast ändrad:

Använder du ett foder som coolar ner hunden en aning kanske han dessutom kan koncentrera sig på sin uppgift bättre.

Har provat flera olika foder till mina hundar under åren. Det allra bästa tycker jag är Purina Proplan. Det finns i många olika sorter. Hundarna blir blanka i pälsen, harmoniska och fina i hull.

Tack för ditt svar!
Jag kan ingenting om hundfoder, men jag vet ju att det han får nu är ett hög-energifoder men jag visste inte om det var fett- eller kolhydratrikt.

Jag tycker fodret är bra, hunden är fin och äter med hyfsad aptit iallafall, så av den anledningen vill jag inte byta. Det är bara det att det bara finns läge på och läge av - inget däremellan! Han är en aktiv hund, och dessutom lite mer aktiv än sina rasfränder enligt MH, och han blir lätt rastlös och stressad vilket resulterar i att han kan stressgnaga på sig om inget händer. Jag har försökt lära/få honom att koppla av, men jag har inte lyckats så bra som jag skulle vilja. Därför skulle det vara skönt om han och jag fick lite gratis hjälp genom fodret så att han blev lite mindre rastlös.

Jag antar att du har rätt om den mentala stimulansen - han behöver mer än han får vilket är ett dåligt samvete för oss ägare, samtidigt vill jag inte uppmuntra till aktivitet när jag vill att han ska koppla av, det känns som om inte jag styr. När är det "nog" - ska han eller jag få bestämma?

Fysisk aktivitet får han så att han blir nöjd.

Jag skulle nog oxå fortsätta med det foder du ger. Kan det vara så att han få mer fysisk aktivitet än psykisk? En dobbis är en mycket aktiv ras i sig och stimulerar man den fysiska delen mer än den psykiska så får man lätt en stressad hund som bara vill ha mer.
En dobbis blir inte mentalt trött av att springa utan den behöver mer av varan "hjärngympa";).
Lycka till med din kille.

Min rottis som alltid varit smal får nu ett foder som heter James Wellbeloved. Det fungerar jättebra på henne. Vi hade otroliga problem med dels att hon kräktes och dels att hon fick eksem av andra foder men på detta håller hon hullet och mår bra!

Men i grund och botten får man kanske acceptera sin hund som den är. Såvida hunden inte mår dåligt på det foder den får och därmed blir stressad så går det oftast inte att fodra den lugn.

Min rottis är också av den mer stressade, aktiva typen och för henne är det långa lugna promenader och hjärngympa som funkar bäst som lugnande.

Fysisk aktivitet får han så att han blir nöjd.

Vilka psykiska aktiviteter får hunden göra då? Kan ju kanske vara så att hunden behöver jobba mer med hjärnan för att få utlopp för den typen av energi..

Jag använder proplan-purina.. har prövat olika men fått bra resultat av det..

Har ni något tips?

Som liten åt han Robur, först valpfodret och sedan provade vi två olika vuxenfoder, men han var alltid smal, och Eukanuba är jag tveksam till eftersom han i samband med det fick kliig päls.

Tjena dobbisägare.

Min dobbis är 2 år och var väldigt piggelin när jag köpte honom, i oktober förra året.
Var också lite besvärlig med maten och har testat flera sorter, när han inte åt som jag ville, blandade jag maten med t ex 1 rågad msk vanligt såspulver någon msk med olja, raps/oliv/majs, och lite ljummet vatten.

Funkade jättebra.

Nu har jag funnit ett foder som han äter. Det finner jag hos Willys stormarknad. 18 kg 109:- någonting. Billigt, ja, det heter Dogman.

Testa min funkar bra på detta. Alternativet är att du åker till ÖoB och köper hundmat burkar och ta någon msk och blandar i torrfodret. 1,2 kg för en 10-12 :-.

Sen är det braatt du kan låta honom söka och finna saker, det stimulerar hans mentala bit. Det gör att han blir trött och får matlust, utan att du blir trött i huvudet.:) :angel:

Lycka till!

Ps. efter att min dobbis har blivit ormbiten för 1 vecka sedan , är det precis som att han vaknat och blivit lugnare. Tar livet på allvar.Ds :crazy:

Men absolut inget att rekommendera!!!!!! :cry: :angel:

Ps. efter att min dobbis har blivit ormbiten för 1 vecka sedan , är det precis som att han vaknat och blivit lugnare. Tar livet på allvar.Ds :crazy:

Ja, hundar tänker nog så. "Jag dog nästan, bäst att vara snäll och lugn mot min ägare som räddade mig."

Prova ett färsk foder typ klass eller prima.
Den hund som inte gillar det har jag ej mött

Jag har en DAMPhund ;) Hon är iofs inga problem så att hon blir stressad och so din stressgnager etc, utan hon är helt enkelt väldigt aktiv. Hon tar ut det på pipleksakerna och kör fullt ös medvetslös-rsher ute, så det är eg inget problem (utom när hon misstar soffkuddarna för en pipleksak, hmm)

I allafall, av olika anledningar har hon ätit en hel del olika sorters foder. Hon är svårfödd (greyhound) så allt med under 30/20 i värden går bort. Men alldeles helt oavsett vad jag gett för foder (och även när jag provade med 24/12 och hon blev som ett spjälstaket) så energinivån har INTE påverkats ett dugg av de olika fodren.

Så jag skulle faktiskt INTE byta foder när du nu har ett som han äter och håller hullet på etc. Jag tror (tyvär litegrann, det är ju enklare byta foder) att du måste lösa problemet på annats ätt än via maten.

Just stressgnagandet, kan han f något annat att gnaga på? (ben, en kong eller liknande). Det löser inte problemet, men tar om det fungerar bort symptomet.

Ställer frågan igen :angel:

Tjena igen.:)

Veterinären jag träffade för en vecka sedan, har 2 dobbisar o har haft dobbis i hela sitt liv, sa att det viktigaste för en dobbis är att få den till att jobba mentalt.

Alltså det går inte att trötta ut en dobbis genom att låta den springa av sig så att säga. Låt era dobbisar leta/söka efter godis eller nåt som den tycker är kul.

Är ju bra att det är godis för då blir det belöning åt den direkt.:angel:

De är ju fantastiska på att lära sig denna ras. Min tycker det är så himla kul, samt att få leka agility med min snart 11 åriga dotter.:)

Testa så får du se. Agilitydelen kan du med fördel vänta med till hon är trött mentalt och du ser att du får respons från sökadet.

De behöver mer mental träning än fysisk just pga att de är outröttbara.:crazy:

Samt så kan du när du går ut på promenader ha en s k bärsele på hunden. En sådan som du kan t ex lägga i vattenflaskor så att det blir lite tyngd. Då får han känna att han gör något positivt, samt så kan det rent mentalt bli "jobbigare". Prova kan man ju.

Tänkte själv att jag skulle fixa en liten väska som jag sätter på hans dragsele med hjälp av kabinhakar eller liknande. Händig som jag är ;).

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 104
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 304
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Hundfröken på 8 månader har sedan hon kom till oss uppvisat känslighet inför fodret. Hon gick på valpfodret hon fick vid uppfödare men...
Svar
8
· Visningar
1 216
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej. Jag har en rottweilerhane på 12 v. Han är väldigt kräsen eller rent av ointresserad av mat. Vissa dagar kastar han i sig maten...
Svar
14
· Visningar
1 156
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka