Foder till Shire

F

Freeride

Hej!

Jag har fått en Shire valack av min pojkvän i födelsedags present, och han kommer imorgon kväll.

Idag ringde ägarn och berätta om foder och allt, och jag fick en chock.

35 kg ensilage
10 liter havre
10 lite grov 125
2 dl olja
Mineraler

Ska dom äta så mycket???:eek::eek::eek:
Jag visste att det behövdes mycket mat men så här mycket mat??

Han var 187 hög och vägde runt 900kg och var svårfödd sa hon...men ska dom verkligen äta så 20 liter kraftfoder???:eek:

Sv: Foder till Shire

Spontant tycker jag inte att det låter så sunt att äta så mycket kraftfoder. En häst i den storleken borde kunna peta i sig mer ensilage än 35 kg och då är ju mer ensilage att föredra. Mina hästar som väger ungefär 600 kg kan peta i 30-35 kg hösilage med ts 50% om dagen. Då är det visserligen dräktiga och digivande ston men om jag bara tänker på ätkapacitet.

Vore jag du skulle jag se till att hitta ett ensilage med höga värden så att hästen får i sig det mesta genom den mängd ensilage den klarar av att äta.

10 liter hel eller krossad havre ? 10 liter är ju inte direkt 10 kg...

10 liter helhavre är ca 6 kg, så då måste krossat vara ca 3 kg. Inte så mycket med andra ord.

Du kan knappast ha exakt samma ensilage som hos förra ägaren så därför bör du ta gamla foderstaten med en nypa salt. Vad och hur mycket hästen ska äta får du ju kolla upp genom att du analyserar ditt grovfoder.

Jo precis, jag har ts 55% så det lär väl ligga runt där ändå??
Om jag inte räknat helt galet???

Det är värdena på MJ och smältbart råprotein som du ska jämföra mellan det ensilage som han äter nu och ditt. Om du hade full koll på det och jag nu dumförklarade dig får du ha överseende med mig, jag tolkade det som att du jämförde torrsubstanshalt. :)

Med analysen på hans nuvarande ensilage kan du få fram den mängd MJ och protein som han äter idag, det vet säkert nuvarande ägaren redan. Du behöver inte ge honom exakt samma foderstat utan kan ju tillgodose hans behov genom andra fodermedel. Men om han håller sig fin på den foderstat han har idag är värdena på MJ och protein jättebra att utgå ifrån när du sätter ihop hans nya foderstat.

Senast ändrad av en moderator:

min shire är 180 hög å ligger runnt 800-900 kg...

Hans foderstat:

16 kg hö precis det han får i sej under en dag...
3kg kraft uppdelat morgon och kväll
2kg kross uppdelat morgon och kväll
3kg lusernhack
2 dl olja
evitamin
kiselgur
biotin

Be din pojkvän om bidrag till maten- för den lär kosta:rofl:

Är den ung o dåligt avmaskad?
annars ska den inte behöva såna mängder.

Hej, blev också lite avskräckt när jag började leta shire då jag såg på en hemsida att de kunde stoppa i sig enorma mängder mat. Har skaffat mig en shire, dock bara en bebis, ca. 8 mån. Hans foderstat ser ut såhär:

Hösilage: Fri tillgång (men får i sig ca 12 kg)
Havre: 2 kg
Krafft Pluss Grön: 1 kg
och mineraler.
Allt uppdelat på morgon, middag, kväll.

Får du bara tag på ett bra hö, borde inte sådana mängder kraftfoder behövas. Hur har man råd med 20 liter kraftfoder om dagen:confused:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 553
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 857
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 349
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka