foder till shettis

Sv: foder till shettis

Jag har 4 vuxna shettisar (snart 5), alla är runt 1 meter höga, rids lite sporadiskt då o då. 2 av dom är dessutom avelsston. Mellan 5-17år gamla

De fodras iaf med hö minst 5kg var/dag (beror dock lite på analysvärdet), fodrar jag med hösilage äter de ca 10kg/dag
Lusern om det behövs mer smrp, utöver grovfoder får de havre o betfor+mineraler om det inte finns tillräckligt i höt.
Avelsstona får ungeför det samma som valackerna men mer smrp när de är högdräktiga.
Hur mkt kraftfoder de får beror som sagt på vad grovfodret innehåller.

Senast ändrad:

Mina shettisar - 8 stycken från föl till 14 år - går på bra bete på sommaren och har fri tillgång till bra hösilage på vintern.
Då de tränas och tävlar ponnytrav får de så mkt kraftfoder de behöver för att hålla hullet och villigt utföra det jobb jag kräver av dem. Kan vara upp till 2 kg kraftfoder/dag när de tränas som mest.

Mineralfoder till shettis??
På säckarna står de ju PONNY å så många gram..
Hur förhåller man sig då med en 1 årig shettishingst??

Givetvis ska höet analyseraras sen och allt beräknas efter de..men eftersom vi bor i norrland och har selenfattiga jordar osv.. hur tänker man?

Anna-Carin

Det spelar ingen roll vad det står på säcken, mineraler tillsätter man det som fattas i det övriga fodret, inte efter vad som står på säcken.

Selen behöver man ofta tillsätta utöver mineralfodret, räkna lite på det om du blir osäker.
Och vi har nog lika selenfattigt i hela landet... ;)
Alla svensktillverkade mineralblandningar har selen tillsatt, just pga detta.

Det spelar ingen roll vad det står på säcken, mineraler tillsätter man det som fattas i det övriga fodret, inte efter vad som står på säcken.

Ja men jag skrev ju att fodret ska analyseras inför hösten. Men nu går de på bete å jag ger mineraler varannan dag till nordisen.. Han äter inte mer en han behöver numera

Försöker bara få en uppfattning om hur mycekt mineraler det kommer att gå åt i vinter.
Å allt annat foder också för den delen..

Ett bra hösilage (motsvarande 5 kg hö) och morötter. Han är 12 år och rids lite då och då i skogen.

vad ger ni era shettisar för foder? Bete och krafft groov 90.

Hur mycket? Bete ca 12 timmar per dygn (betesbegränsare resten av tiden, eller som nu, begränsar hon själv genom att välja att stå inne i lösdriften minst 12 timmar om dagen när det är så varmt.) Och någon dl Krafft Groov.

Ålder & Storlek? 5 år, 98 cm i mkh.

Hur mycket tränas h*n? Ca 3 dagar i veckan, 20 min/gång, varierande longering, körning, löshoppning etc.

Senast ändrad:

Tycker att när hästarna går på bete så vill de ha mer miniraler än övriga året. så är det med mina hästar. De hatar mineraler på vintern men på sommaren är de som galna i dem.

Ja, eftersom i mineraler tillsätter man oftast salt. salt behövs mer på sommaren. Hästar vet inte om de har mineralbrist eller inte. Vanligen överutfodrar hästfolk sina hästar med mineraler på bete och man kan ju undra varför ?

vad ger ni era shettisar för foder? Hur mycket?
4 kg Hösilage
½ kg D&H Safe & sound
½ kg D&H Pasture mix
Ålder & Storlek? 17 år, maxad mini (86cm)
Hur mycket tränas h*n? rids några gånger i veckan, körs då och då

:)

vad ger ni era shettisar för foder? Hur mycket?
4 kg Hösilage
½ kg D&H Safe & sound
½ kg D&H Pasture mix
Ålder & Storlek? 17 år, maxad mini (86cm)
Hur mycket tränas h*n? rids några gånger i veckan, körs då och då

:)

Varför så lite grovfoder o mkt kraftfoder?

vad ger ni era shettisar för foder?
Just nu lusern och mineraler, eftersom hon har ett föl (3,5 månad) vid sidan och behöver lite extra protein, har dåligt med bete.

Hur mycket?
6 dl per dag, uppblött. Verkar funka just nu, eventuellt får jag öka på lite framöver.

Ålder & Storlek?
4 år, ca 1 m hög.

Hur mycket tränas h*n?
Just nu tömkör jag bara några korta minuter för att fölet ska hinna med att dia. Ska öka motionen senare under sensommaren när fölet är lite äldre.

vad ger ni era shettisar för foder?& Hur mycket?
Han har gått på bete nu, men i vintras och om en vecka när hösilaget kommer, så 5 kg hösilage och en näve mineral blå

Ålder & Storlek?
10 år, ca 85 cm, aldrig mätt:o

Hur mycket tränas h*n?
Han rids av min 3 åriga dotter ca 30 min i veckan, mest skritt, eller körs. Men ca en gång i veckan arbetar han.

Han är väldigt lättgödd, och mkt busig
073.jpg

Jag har en shettis som körs ungefär 4ggr i veckan.....han är en hingst på 10år....:rofl:Han får ca 150-200 gram Kli, 4,5kg Hö + morötter varje dag.....:D

Just nu får mitt sto får ½-1 kg hö samt 1 kg lucern, 1 dl (torr) betfor, ½ dl havre och mineraler, evitamin och bvitamin. Motioneras 6 dagar i veckan ungefär.

Vallacken får 1 kg hö samt tillgång till mineral i hink. Motioneras några dagar i veckan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025