Foder till pigg häst?!

E

-emma-

Hej!

Skulle behöva hjälp med lite fakta om de olika fodersorterna som finns till hästar, främst vad som är bra till en pigg/het häst!

Mitt sto är inte speciellt vältränat (köpte henne precis) och har inte fått mycket mat i sina dagar.. Så hon är smal (inte revbenssmal) men hon behöver mat:D

Jag kommer inte att ha tid att få henne i träning- och tävlingskondition nu under hösten (blir till våren/sommaren), bara promenadridning och lättare träningar.

Hon har i princip fri tillgång på hösilage nu (är iväg på analys), ca 11-12 kg om dagen. Har börjat ge henne lite lusern, mineraler och korn.

Vill absolut inte få henne piggare, det räcker som det är;)

Har ni några tips? Vill INTE fodra med pellets (typ Krafft).

TACK på förhand :D:D

Sv: Foder till pigg häst?!

Tycker du ska fortsätta med fri tillgång på hösilage och komplettera med lucerne och div mineraler. Även ett musli föder med högt proteinvärde kan vara värt att testa!

Annars rekomenderar jag varmt Krafft Groov 125!

Korn brukar funka bra om dom är pigga .
Och man kan ge hästen vetekli för att den ska bli lite rundare och gå upp i vikt (:

Kom på att olja fungerar bra om man vill få upp hullet och ger ingen "pigg energi" =)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka