Foder till pigg häst

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare sanfransico
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 777
S

sanfransico

Har en grov korsning på 10 år. Just nu får han cirka fyra dl betfor på kvällen + tre dl hippo basic. På morgonen serveras tre dl hippo. Mkt hö. Tycker att han börjar bli lite väl pigg. Ngn som har ngt tips ang foder?

Sv: Foder till pigg häst

Glömde skriva att han inte rids alls mkt. Han är relativt ny hos mig och jag är en mkt rädd ryttare pga en olycka för ngr år sedan då jag skadade mig rätt rejält.

Jag har fått lära mig, och tror på, att en häst som inte rids särskilt mkt och får tillräckligt med grovfoder av bra kvalité inte behöver nåt kraftfoder. Min ridtravarvalack som är relativt svårfödd får inget kraftfoder alls nu eftersom jag bara rider honom nån gång i veckan då jag har en gammal skada som inte läkt helt. Däremot får han så gott som fri tillgång på ett bra grovfoder. Och han håller sig i bra hull, skulle jag ge honom kraftfoder nu skulle han förmodligen ha så mkt överskottsenergi att han gick i luften.

Du säger att du är en rädd ryttare och att hästen är pigg. Vad säger andra om hästen?
Är man rädd kan en lugn men glad häst kännas som en tickande bomb. Vet många som är rädda för min men själv tkr jag att han är hur go som helst eftersom jag inte är särskilt rädd av mej.

/Ta nu inte detta som kritik mot dej personligen. Jag bara skriver vad jag tkr är vettigt.

svårt å veta när du inte har eller nämner analys på höet... varken hippo basic eller betfor är ett foder som innehåller mkt energi.. Så jag hade nog ökat höet med ett kilo, och tagit bort all betfor, och lagt till ett kilo lusern istället. Eftersom både betfor och hippo ihop med endast hö har en benägenhet att göra för lite protein, enligt mina beräkningar om du har ett normalt hö.

min foderstat ser ut på din häst: 8 kilo hö och ett kilo lusern per dag. Då är höet beräknat på 8,2 mj, protein 36, kalcium 3,6 och fosfor 2,1.

Då har den arbetet promenadridning och väger ca 550 kg.

Du kan tex byta ut kraftfodret mot något utan havre, kanske byta betforn mot melassfritt. Men den största skillnaden får du genom lagom mkt motion och att hålla hästen känslig för din broms, då är det ju bara bra att den är pigg. Och nu när det är kallt blir mina också lite piggare!

Om du har ett bra hö borde det nog räcka:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 553
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 452
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka