Jaha, en veterinär och f.d ägaren rekommenderade havre samt fettsnålt grovfoder, förra ägaren gav granngårdens original foder. Vi har analyserat hö. Hon har fri tillgång till hö då hon går på lösdrift. Veterinären rekommenderade att ha havre medans hon bantar i början, då hon behöver energi för att orka, efter som att hon har mycket dålig kondis. hon är lite äldre ( 17 år), så tillskottet behövs . Hon går inte på bete utan går i en grässnål hage medans hon bantar, då hon snabbt går upp i vikt och har svårt att gå ner i vikt. Vet inte hur jag ska göra.. Rids och körs, rids 1 gång om dagen och körs 1 gång om dagen.
Den veterinären kan inte vara så up to date om denne förespråkar att en häst måste ha havre för att få energi för att orka arbeta..jösses. Fd ägaren skulle jag inte lyssna till heller - hästen är ju fet, eller hur?
De hästar som kan behöva kraft är i regel de som har brister i grovfodret, tränas mycket hårt eller är svårfödda men absolut inget vedertaget att en häst måste äta kraft för att orka arbeta lite. Havre kommer garanterat inte att göra hästen någon nytta alls utan omvandlas till energi den inte gör av med..
Om du känner dig osäker, skulle jag ta analysvärdena och vända mig till en foderrådgivare (oberoende!) som kan hjälpa dig att finna en bra foderstat till en häst som behöver banta.
Det finns också numer en massa matnyttig info om grundläggande foderstatsberäkningar/kunskap osv ute på nätet, mycket bättre nu än ett par år sedan
Nu kan man nästan bli hemmaexpert om man är intresserad av ämnet.
Fri tillgång är också big no no rakt av om hästen behöver ned i vikt..blanda hellre ut med halm i så fall där majoriteten av givan är halm tex fritt på halm om dosera höt eller silaget utspritt över dygnet, man kan också slänga ut sly till hästen som den får pilla med. Det viktiga är att magen inte går tom men för en fet häst är det ännu viktigare att man stryper näringsintaget radikalt.
Fri tillgång är inte ett måste för lösdrift och är hästen fet måste man snarast göra något åt maten.
(inte menat att låta hård, men faktum är att för många hästar är feta där många ställer sig frågan "varför" och tittar man närmre på hästens födointag och miljö, blir man inte förvånad)