Foder till överviktig Ardenner?

Pellets eller grovfoder. Här kallar jag allt foder för grovfoder hahah... Du påstår att jag svälter mina hästar och att jag inte ska ge henne mat, pellets, hö ska hon ha under vintern i alla fall.. Fine, gör så med dina hästar om du så vill.



Nu har ju inte jag frågat om hur du sköter dina hästar utan det får du sköta själv.

För det första, när du startade denna tråden så utgår du från att det är just det du vill, du vill ha hjälp med hur du ska utfodra (sköta) din häst. Sen om du tycker bu eller bä om de svar du får är upp till dig, men förvänta dig inte att andra ska hålla med eller anse att vissa saker låter vettigt. Förvänta dig att få svar på det du själv skrivit.
Sen måste man fundera över - vill man bli hjälpt eller inte, vad är syftet liksom om man blir upprörd över de svar eller råd som skrivs? Vill man ta till sig svar som baseras på bara åsikter eller fakta?

Om du väljer att kalla allt för grovfoder så är det väldigt lätt att man missuppfatta dig. Ska man diskutera foder är det bra om man kan skilja på grundläggande fodergrupper så som grovfoder, mineralfoder, kraftfoder osv.

Jag har INTE sagt att du ska svälta din häst. Om du går tillbaka och läser så skriver jag precis raka motsatsen, det man absolut inte ska göra är att svälta en hästmage för det är direkt ohälsosamt. Men man kan inte bara mata på med näring heller, därför måste man börja fundera på näringsinnehåll och inte bara i volym.
Nästan precis som för oss människor..vi kan inte trycka i oss för näringsrik mat hela tiden då blir vi feta men däremot mår ingen bra av svält heller.


Säger som övriga - ta en djupdykning i foderkunskap det kommer du ha nytta över lång tid framöver och hjälpen är så nära...Det mest viktiga och grundläggande är bara en sökning bort. Det är alltid bra att då och då läsa och bli uppdaterad så har man själv en trygg grund att stå på. De allra flesta gör det nog hela tiden.

Och ett tips till - ta allt vad andra säger med en nypa salt och möt upp med fler källor, tex veterinären i detta fallet..Är man då påläst själv, har man lättare även att ta ställning.
Rådfrågar du då andra vad de anser och flera andra tycker precis raka motsatsen så kan det ju faktiskt ligga nåt i det, att källa nr 1 inte hade helt rätt..Du kommer att få göra det hur många gånger som helst som hästägare, att hela tiden undersöka de tips och råd du får och sanningshalten i dem.
 
Senast ändrad:
Jag begriper inte varför folk envisas med att säga saker som "behöver extra energi för att orka arbeta", "de måste ju ha fett att bygga muskler av" och liknande.

Nej, man ska inte ge något kraftfoder till en fet häst. Ska man ge chips till en överviktig människa, bars för den varit ute och promenerat en kvart?

Om man behöver något att blanda mineraler i kan man väl används lite havre. LITE havre.
Min ena ponny, extremt lättfödd, får ungefär 30 g krossad havre per dag. Det är endast och enbart för att mineralerna är i pulverform, annars hade jag inte gett något extra alls.

Nu vet jag ingenting om hur gammal du är, TS, eller hit mycket du vet. Rekommenderar dej att läsa det som lagts upp, låna gärna Rundgrens och Plancks böcker på bibliotek. Få ett grepp om grunderna och begreppen!
 
SJÄLVKLART ska inte en överviktig häst ha kraftfoder. Det säger ju sig själv. Som att försöka gå ner i vikt genom att äta kakor.

Vill man (häst/människa/hund etc) gå ner i vikt måste man göra av med mer energi än man stoppar in. Enkel matematik. Eftersom hästen måste ha strå för att magen inte ska skadas, är det ju absolut vettigast att hitta ett välbalanserat men innehållsfattigt grovfoder som hästen kan äta mycket av, utan att få i sig mycket energi och protein. Lagom mycket av bägge, på mycket stråfoder helt enkelt.

Har man ett innehållsrikt grovfoder, får man ransonera även det, men med hänsyn tagen till att hästen behöver MINST 1 kg ts/100 kg häst och dag.
 
Hade en het ponny som gått ner i vikt genom ridning och endast grovfoder (ensilage och hö) och mineraler med B-vitamin. Han kom ner i ett fint hull och höll vikten på samma mängd ensilage/hö. Han var 15 när jag hade honom. Hade jag lyssnat på din veterinärs råd om att han hade behövt havre för att orka bli riden hade jag stått där med en överladdad ponny.

Min egna häst jag haft i några år klarade sig också utan massa kraftfoder. Jag drog ner på hennes kraftfodermängd och ökade på grovfoder och inte blev hon slö av det utan gick fortfarande på egen motor. Sen när hon hamnade hos min mor fick hon kraftfoder bara en gång om dagen efter ridning eftersom hon fick stå på lösdrift.
 
Jaha, en veterinär och f.d ägaren rekommenderade havre samt fettsnålt grovfoder, förra ägaren gav granngårdens original foder. Vi har analyserat hö. Hon har fri tillgång till hö då hon går på lösdrift. Veterinären rekommenderade att ha havre medans hon bantar i början, då hon behöver energi för att orka, efter som att hon har mycket dålig kondis. hon är lite äldre ( 17 år), så tillskottet behövs . Hon går inte på bete utan går i en grässnål hage medans hon bantar, då hon snabbt går upp i vikt och har svårt att gå ner i vikt. Vet inte hur jag ska göra.. Rids och körs, rids 1 gång om dagen och körs 1 gång om dagen.
Ja, det verkar so om varken förra ägaren eller veterinären har någon vidare koll på det där med foder och därmed misslett dig. Du har fått en hel del råd om vad du ska göra och om jag var du skulle jag absolut se till att skaffa mig kunskap från böcker och internet så jag själv förstår hur man ska tänka.

Varför hästen är slö och seg nu har inte med brist på havre eller annat kraftfoder att göra. Hästen är slö för att den har dålig kondis och helt enkelt inte orkar. Långa skrittpromenader med inslag av trav och galopp de flesta dagarna i veckan kommer ge en betydligt piggare häst i och med att hästen allt eftersom får bättre kondis och går ner i vikt.

Den här boken kan du köpa så får du en mycket bra start i kunskapsbanken för att kunna ge din häst bästa möjliga förutsättningar för god hälsa och undvika sjukdomar relaterade till fetma. : http://books.google.se/books/about/Hästens_näringsbehov_och_utfodring.html?hl=sv&id=yG8VNAAACAAJ
 
Nu har jag köpt en överviktig ardenner och tycker att hennes gamla ägare gav henne alldeles för mycket, och fel foder. Jag vet inte riktigt vilket foder jag ska byta till, men efter som att hon kommer ridas dagligen behöver hon ha havre som tillskott till grovfodret. Någon som har nått foder att rekommendera till mitt överviktiga sto?


Med vänlig hälsning, Amanda

När mitt sto var överviktigt fick hon gå med betesreducerare ("munkorg") i gräshage. Hon hade munkorgen dygnet runt i omkring 3 månader. Varje dag fick hon komma in och slippa munkorgen en stund medan hon åt några kg hösilage, men sen var det på med munkorgen och ut igen. Hon gick ner ca 150 kilo under de månaderna
Jag ger inget kraftfoder öht till mina kallblodshästar (har 4 st). De går i varierat arbete med körning, skogsridning, dressyrarbete osv. Idag var 6-åringen ute på en entimmestur med maratonvagnen och då var det trav nästan hela vägen - han hade inga problem med att orka det. Och mitt 22-åriga sto som jag rider akademisk dressyr på har en underbar energi och framåtbjudning och visar gärna upp sin fina piaff - helt utan kraftfoder :-)
 
på vinter halvåret, då kommer hon ha fritillgång till hö, och det vill jag

Jag tippar på att din överviktiga häst INTE kommer att må bra på fri tillgång till grovfoder (hö/hösilage), även om du vill att hon ska ha det. Många lättfödda hästar klarar inte av att ha fri tillgång utan att äta alldeles för mycket. Bete hade jag inte heller släppt henne på förrän hon har bantat. Kraftfoder behövs säkert inte.
 
Börja med att ta bort havren och fri tillgång. Lättfödda (och redan överviktig häst) klara mycket sällan fri tillgång utan att bli tjock. Vill du åt tuggtid skulle jag rekommendera dig att halm på fri tillgång och utfodra med hö eller hösilage på bestämd mängd som passar hästen. Hästen behöver inte havre för att "orka jobba" , den energin får den av gräset, hö eller hösilage. Jag är utbildad hippolog och skrev både B och C-uppsats inriktad på foder och utfodring. I veterinärutbildningen ingår inte foderlära och därför är det bättre att ta foderråd av ex. agronom eller hippolog där det ingår i utbildningen. Förra ägarens tips ska du nog också ta med en nypa salt då hästen faktiskt är tjock när den kom därifrån PLUS att förra ägarens hö/hösilage har annat näringsvärde än ditt.
Grovfoder = gräs, halm, hö, hösilage, ensilage, lusern.
Kraftfoder = pellets, havre, m.m.
Sen finns det mineraler och vitaminer man kan köpa också
Hästens foderstat ska baseras på grovfoder då hästen är en gräsätare och skapad för att äta just gräs. Om grovfodrets näringsinnehåll inte räcker till för hästens behov kompletterar man med kraft och mineralfoder. Havre är alltså endast ett komplement OM grovfodret inte räcker till (enkelt sagt, om hästen blir för smal av att endast äta grovfoder).
 
Jag har 2 ardennerhästar varav den ena är överviktig.
Mina är väldigt lättfödda och blir lätt tjocka.
De går på gräsbete nu med endast tillskott av mineraler och detta räcker länge.
För tillfället har jag inte tid att motionera dem dagligen men även om jag hade gjort det hade de inte behövt något tillskottsfoder.
Under den kalla årstiden får de hösilage/hö och mineraler inget annat och det fungerar alldeles utmärkt, mina har fri tillgång på grovfoder men jag väljer ett med lägre värden istället, alltså ett magrare foder. Mina blir väldigt glupska om de inte har fri tillgång, de kastar sig över maten och verkligen kränger, har de fri tillgång blir de mer harmoniska och kan äta när det passar dem, jag har provat båda delar.
I hagen som är ganska stor så har jag inte utfodring(vintertid) och vatten på samma plats utan de måste gå genom hela hagen för att nå det ena eller det andra, det är bra motion det också. Tänk också på att en ardenner är en häst byggd för att segdra och vara stark inte för långa galopp pass, nej jag säger inte att man inte kan galoppera för det fungerar alldeles utmärkt men trots allt är hästarna arbetshästar i grunden.
Börja med kortare skrittpass i snabb takt och öka upp sträckan efter hand som du märker att kondisen blir bättre, tänk på hästen som om du själv är överviktig och otränad och ska börja motionera, man blir trött och får ont både lite här och där men efter hand går allting lättare.
Lycka till med din ardenner, det är verkligen en underbar hästras.
 
fattar ingenting. först ska man ha tips på foderstat, sedan får man tips och då skiter man i dem för veterinären har rekommenderat annat. svårt på diskussionsforum.
 
"på vinter halvåret, då kommer hon ha fritillgång till hö, och det vill jag"

Vad du vill och vad hästen mår bra av är här två vitt skilda saker.
Du måste välja: att få ha det som du vill eller ha en häst som mår bra?!

Jag hade också velat ha mina hästar på fri tillgång på grovfoder men det går inte i praktiken.
Shettisen måste hållas på begränsad mängd ensilage, inget kraftfoder och lite halm för att ha sysselsättning. Han står på spån.
Får han mer än det så blir han överviktig och fångrisken ökar markant. Ingen risk jag är villig att ta!
Han mår toppen som vi har det nu och kan gå på bete med halvbloden (naturbete)

Vill du ge fri tillgång på ätbart material så är halm att föredra och sen analyserat och vägt ensilage/hö i lagom mängd.
Inget kraftfoder till en häst som ska banta!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 457
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 165
Senast: mars
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 874
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp