Foder till överviktig Ardenner?

amandarobina2

Trådstartare
Nu har jag köpt en överviktig ardenner och tycker att hennes gamla ägare gav henne alldeles för mycket, och fel foder. Jag vet inte riktigt vilket foder jag ska byta till, men efter som att hon kommer ridas dagligen behöver hon ha havre som tillskott till grovfodret. Någon som har nått foder att rekommendera till mitt överviktiga sto?


Med vänlig hälsning, Amanda
 
Vad fick hon hos förra ägaren då? Du behöver inte ge havre bara för att hon rids. Är hon överviktig tycker jag inte du ska ge kraftfoder alls, det räcker med grovfoder och mineraler.

Går hon på gräs nu? Isåfall kan det ju vara svårt att begränsa intaget. Satsa på analyserat grovfoder och uträknad foderstat. I bästa fall täcks behoven av grovfodret, annars kan du behöva komplettera med protein (tex i form av lusern eller något koncentrat). Iom att hon är överviktig lär du inte behöva lägga till mer energi.
 
Det finns ingen anledning alls att ge havre till en överviktig häst, speciellt inte till ett kallblod.

Min nordsvensk var ganska överviktig i höstas, nu är han i mitt tycke i perfekt hull trots att han gått på fri tillgång till hö. Han har fått mineraler blandat med krubbskrammel (müsli utan spannmål, i princip hackat hö) och när höanalysen kom la jag även till melassfri lusern. Han har inte tränats hårt utan bara promenadridning/träning från marken.
 
Nu har jag köpt en överviktig ardenner och tycker att hennes gamla ägare gav henne alldeles för mycket, och fel foder. Jag vet inte riktigt vilket foder jag ska byta till, men efter som att hon kommer ridas dagligen behöver hon ha havre som tillskott till grovfodret. Någon som har nått foder att rekommendera till mitt överviktiga sto?


Med vänlig hälsning, Amanda

Du måste inte ge något tillskott eller kraftfoder alls bara för att den rids. Det är en mycket liten del av hästarna vi har idag som ens behöver kraftfoder för att de tränas eftersom att de allra flesta hästar går på lätt motion och inget annat.

Har du grovfoderanalys?

Annars är det jag tänker på rent spontant: Hö/ensilage som blandas med halm och mineraler. Inget annat

Och var väldigt försiktig med betestillgången om den är fet
 
Jaha, en veterinär och f.d ägaren rekommenderade havre samt fettsnålt grovfoder, förra ägaren gav granngårdens original foder. Vi har analyserat hö. Hon har fri tillgång till hö då hon går på lösdrift. Veterinären rekommenderade att ha havre medans hon bantar i början, då hon behöver energi för att orka, efter som att hon har mycket dålig kondis. hon är lite äldre ( 17 år), så tillskottet behövs . Hon går inte på bete utan går i en grässnål hage medans hon bantar, då hon snabbt går upp i vikt och har svårt att gå ner i vikt. Vet inte hur jag ska göra.. Rids och körs, rids 1 gång om dagen och körs 1 gång om dagen.
 
Jaha, en veterinär och f.d ägaren rekommenderade havre samt fettsnålt grovfoder, förra ägaren gav granngårdens original foder. Vi har analyserat hö. Hon har fri tillgång till hö då hon går på lösdrift. Veterinären rekommenderade att ha havre medans hon bantar i början, då hon behöver energi för att orka, efter som att hon har mycket dålig kondis. hon är lite äldre ( 17 år), så tillskottet behövs . Hon går inte på bete utan går i en grässnål hage medans hon bantar, då hon snabbt går upp i vikt och har svårt att gå ner i vikt. Vet inte hur jag ska göra.. Rids och körs, rids 1 gång om dagen och körs 1 gång om dagen.

Den veterinären kan inte vara så up to date om denne förespråkar att en häst måste ha havre för att få energi för att orka arbeta..jösses. Fd ägaren skulle jag inte lyssna till heller - hästen är ju fet, eller hur?
De hästar som kan behöva kraft är i regel de som har brister i grovfodret, tränas mycket hårt eller är svårfödda men absolut inget vedertaget att en häst måste äta kraft för att orka arbeta lite. Havre kommer garanterat inte att göra hästen någon nytta alls utan omvandlas till energi den inte gör av med..

Om du känner dig osäker, skulle jag ta analysvärdena och vända mig till en foderrådgivare (oberoende!) som kan hjälpa dig att finna en bra foderstat till en häst som behöver banta.
Det finns också numer en massa matnyttig info om grundläggande foderstatsberäkningar/kunskap osv ute på nätet, mycket bättre nu än ett par år sedan :) Nu kan man nästan bli hemmaexpert om man är intresserad av ämnet.

Fri tillgång är också big no no rakt av om hästen behöver ned i vikt..blanda hellre ut med halm i så fall där majoriteten av givan är halm tex fritt på halm om dosera höt eller silaget utspritt över dygnet, man kan också slänga ut sly till hästen som den får pilla med. Det viktiga är att magen inte går tom men för en fet häst är det ännu viktigare att man stryper näringsintaget radikalt.
Fri tillgång är inte ett måste för lösdrift och är hästen fet måste man snarast göra något åt maten.
(inte menat att låta hård, men faktum är att för många hästar är feta där många ställer sig frågan "varför" och tittar man närmre på hästens födointag och miljö, blir man inte förvånad)
 
Senast ändrad:
Så du menar att till vintern ska hon inte få mat? Grovfodret som jag funderar att byta till ska ju användas till vintern, på sommarn får hon inget foder alls faktiskt, hon klarar sig på lite gräs. På vintern kommer hon både köras och ridas + klara den kalla vintern, klart att hon ska få grovfoder, samt hö. I detta fall litar jag på veterinären. Mina hästar ska få mat, men om du inte matar din(a) häst(ar) är det ditt problem.
Nu kom ju hon till mig igår så det har inget med hennes miljö här att göra att hon är tjock.
 
Veterinärer har sällan någon vidare djupgående kunskap inom foderstatskunskaper, deras utbildning går inte ut på att vara allvetare om hästar utan om sjukdomsbild och hjälpa sjuka eller skadade hästar.

Grovfoder ska en häst alltid ha, giva anpassat till individen.

Om du missar min poäng i det jag skriver och tror att jag försöker förmedla att du ska svälta din häst tycker jag att du bör skaffa lite information om foder och hur man bör utfodra en fet häst.

Du har ju ställt frågan vad du bör göra, vad förväntar du dig för svar?

En fet häst kan inte äta ett för bra foder och ska inte ha fri tillgång bara sådär på ett grovfoder med för bra näringsinnehåll för den då kommer den att vara konstant tjock.
Fri tillgång går att göra på olika sätt, tex som jag skrev att välja halm i stället och portionsfodra hö eller silage samtidigt. Det viktiga är återigen att en häst inte svälter eller går utan mat för länge men att ha ett konstant överintag på näringen gör den fet, konstigare än så är det inte.
 
Grovfoder får hon efter ridning och träning, men inte annars. på vinter halvåret, då kommer hon ha fritillgång till hö, och det vill jag och grovfoder får hon morgon, kväll, frågan var ju om någon hade ett tips på något foder som är bra, inte någon som säger hur jag ska sköta MIN häst.

på sommarhalvåret(när hästarna går på bete) brukar vi inte ge våra häst grovfoder som man gör på vinterhalvåret, för då har de sommarbetet, så gör jag och de andra i stallet i alla fall. Maja (Ardennern) kommer börja gå på sommarbete om en vecka, innan vi släpper henne på bete bör hon ha blivit van med vårat gräs vi har här.
 
Hö, ensilage, halm = grovfoder

I din situation har jag försökt tipsa dig om vad för slags foder och fodertänkt som kan vara bra utifrån den beskrivning du ger.
Är det nåt annat du vill ha svar på så måste du nog utveckla dig lite eller så får du nog leva med att få de svar du får för det är orimligt att lägga ut en fråga och sedan vifta bort de svar som ges av andra som har erfarenhet i den fråga du ställer. Anledningen till att jag går på om fri tillgång är för att det är en otroligt stor bov som ger många hästar ohälsosam övervikt, man ska vara medveten om negativa effekter också även om det finns fördelar/känns bäst på ett visst sätt.
Jag ger själv fri tillgång, men i begränsad form och är väl medveten om att vissa hästar kan inte ha fri tillgång utan att bli bollar, därför finns det andra alternativ och man får lov att anpassa sig utefter hästen, inte vad man själv anser är bäst eller vad stallet erbjuder om så krävs.

Vill du inte ha tips, låt bli att fråga
 
Senast ändrad:
Pellets eller grovfoder. Här kallar jag allt foder för grovfoder hahah... Du påstår att jag svälter mina hästar och att jag inte ska ge henne mat, pellets, hö ska hon ha under vintern i alla fall.. Fine, gör så med dina hästar om du så vill.



Nu har ju inte jag frågat om hur du sköter dina hästar utan det får du sköta själv.
 
Var läser du att du svälter din häst? Har du över huvudtaget läst vad som skrivits?

Jag blir nästan arg. Här svarar Dandylinn så otroligt klokt och bra, och du kastar skit tillbaka? Jag fattar inte?

Du ville veta vilket kraftfoder du ska ge, och D svarade att du inte behöver ge annat än grovfoder (=halm, hö, silage, lucern). Det är väl bra?
 
Här var det nog du som inte har läst igenom, '' i det jag skriver och tror att jag försöker förmedla att du ska svälta din häst''
 
Men som svar på din fråga.

Till en överviktig häst hade jag gett grovfoder (lusern, halm, hö, hösilage), mineraler samt ev komplettera med uträknad mängd kraftfoder i minsta möjliga mån.

Absolut inte ge kraftfoder bara för att.

Om den motioneras två gånger per dag kommer nog den tappa i vikt.
 
Ingen expert på foder men låt inte en tjock häst gå på bete då fång risken är stor.

Mitt tips är att nu under sommaren låta henne gå i den nerbetade hagen och även ge henne halm att tugga på.

Sedan till vintern kan du gå in på
http://www.hastsverige.se och räkna på hur mycket hö hon behöver av det ni har och även räkna på om hon behöver något mer än hö och i så fall hur mycke.
 
Men herregud människa kan du inte läsa?
''.. i det jag skriver och tror att jag försöker förmedla att du ska svälta din häst''
-betyder alltså att du totalt missförstått D's svar som om hon menade att du skulle svälta hästen, när hon bara försöker ge dig de råd du vill ha.
Dandylinn har gett dig fler kloka svar men du blir bara sur och intar försvarsställning.
Du verkar helt ärligt inte särskilt kunnig inom foderlära så varför inte låta dig läras av kunniga personer istället för att bli sur när du inte förstår, det var ju faktiskt du som startade denna tråd för att få svar. Och det har du fått.
 
Kan vara en god idé att börja med att lära sig skillnaden mellan orden grovfoder och kraftfoder, annars blir det väldigt svårt.

Nästa steg är att förstå orden fett, protein, kolhydrater. Och vad som menas med energi i fodersammanhang.

Kort sagt, du TS måste sätta dig i skolbänken. Tack och lov går det numera att googla sig till kunskapen så det går både fort och är gratis. Vad du fodrar din häst med är viktigt för hästens hälsa och för att kunna välja rätt foder måste du först lära dig hur det fungerar.

För din hästs skull. Plugga lite foderlära nu i veckan.
 
Om din ardenner är överviktig är det första steget att få den att sluta gå upp i vikt. Köp ett viktmåttband och mät en gång i veckan. Om den går upp i vikt måste du begränsa betet genom att ha den inne eller i en gruspaddock en del av dygnet.

Det är inte särskilt troligt att din häst behöver kraftfoder. Kraftfoder ger man bara till hästar som inte klarar att hålla hullet på bara grovfoder. Om din häst håller vikten på fri tillgång hö behöver den ingen havre, och om den går upp i vikt måste du även begränsa mängden hö. Samma igen, håll koll på vikten med måttbandet.

Att ge en häst som redan får för mycket näring genom grovfodret havre "för att den ska orka" kommer bara att göra den fetare och slöare och tröttare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 457
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 165
Senast: mars
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 874
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp