Foder till nyimporterad

S

Sassa

Jag har nyss importerat ett dräktigt sto, hon landade igår....
Som alla importer brukar vara så är hon ganska smal och eftersom hon är dräktig vill jag hinna göda upp henne lite innan det är dags för fölning och dining. Hon ska föla månadsskiftet maj/juni.
Men till frågan: Hur snabbt vågar jag ge henne lika mycket mat som det andra dräktiga stoet får? Dom har fri tillgång på hösilage, men det andra stoet får oxå en blandning av lusern, groov och havre samt vitaminer och mineraler.
Jag vet att man ska börja ge litegrann och öka successivt, men hur lång tid ska man sträcka ut ökningen på tills man är "i mål" så att säga? Veckor eller t.o.m månader? Har ju inte så lång tid på mig precis...

Tacksam för svar!

Sv: Foder till nyimporterad

Ge fri tillgång av ditt vanliga grovfoder, om några dagar introducerar du lucern. Hästen klarar sig mycket bra på den här blandningen, öka sen sakta men säkert givan av lucern till den nivå där du behöver den.

Du får alltid svara på mina foderfunderingar haha, tur du finns :)

Hur sakta ska jag öka? Kan man öka med en dl per dag eller ska det vara ännu långsammare?

1 dl är inte mycket, jag pratar hg vis nu. Det som är viktigt är att hästen fungerar bra i magen vid nästa ökning, om det skkulle visa sig en instabilitet minskar man tillbaka där hästen funkade bra och ökar sen lite senare med en mindre mängd.
Lucern räknas som grovfoder, och kan därför ökas snabbare än vad som skulle gälla för kraftfoder.

Ok då ska jag köra efter det!
Tackar och bockar :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar