Foder till mager hund

ja det med 30 i fett skulle jag med vilja ha=)

Oj haha ja lätt å skriva fel inte 23 :o

Åhhh här ska det köpas ett nytt foder... finns det i 3 kilos påse..

Jag har också en hund som lätt faller ur dessutom är han "svår" med maten, matvägrar då o då men oftast bara tills nästa mål, därimot så tröttnar han på fodret ibland och äter inte på flera dagar så då har jag bytt foder till något annat som fungerar.

Jag har provat Sportsmans Prides, det som är mest fett i, lila säck tror jag det var. Det fungerade jätte bra på min tills han slutade äta det.
Likadant med RC 4200 (tror jag det heter, det ganska nya men massa fett i) men han slutade äta även det.

Så nu kör vi på Nutra Nuggets med extra fett (grön säck) det funkar kanon och han äter som en häst, dessutom är det lagom dyrt 20:-/kg ungefär.
Dessutom småkulor.

Får väl se om han fortsätter äta det, hoppas hoppas!

Ska kolla upp Royalfodret, lite skeptisk till att de vägrar ange innehållsförteckning online, så jag får leta upp en säck att glutta på. Är lite tveksam till sojan, kommer den tidigt i ingredienslistan (dvs stort sojainnehåll) så faller det ändå =(

Dum fråga, men är det kulor 'bara' eller är det flingor och jox med?

Ja så är min hud med tröttnar efter ett tag på sitt foder.
Därför kan jag inte köpa storpack åt han.
Jag brukar ha 2 sorters foder att varva med så han inte tröttnar!

Nu får du tacka din lyckliga stjärna här! ;) Jag hade lagt undan säcken till mamma för att klippa ut streckoden, och hon hade inte hunnit slänga den än.

Så här kommer det som står på säcken:
Sammansättning: Torkad fågel, animaliskt fett, majsmjöl, majsgluten, vegetabilisk olja (inkl kopraolja), mineral, betfor, kycklinglever, fiskolja, Psyllium, vegetabilisk fiber, fraktos-oligosakkarider, spårämnen (inkl kelaterade spårämnen), jästextrakt (innehåller rikligt med mannan-oligosakkarider), glukosamin, kondroitinsulfat, taurin, L-karnitin, ringblommeextrakt (rikt på lutein) vitamin.
Näringsvärde: Protein 32% - Fett 30% - Aska 7,5% - Fiber 2,8% - Vatten 9% - Kalcium 1,5% - Fosfor 1% - Natrium 0,4% - Magnesium 0,2%
Vitaminer/kg: A 25000 IE - D3 1200 IE - E 700 mg - C 350 mg
Spårämnen: Koppar 32 mg - Järn 250 mg - Mangan 60 mg - Zink 200 mg
Konserveringsmedel: E202 - Antioxidanter E310, E320

Jag har alltid varit skeptisk mot betfor i maten, men jag tyckte att det var värt att prova. Jag är ju en såndär nörd som står och läser innehållsförteckningen på säckarna i djuraffären :D Och som sagt, hon har inte visat minsta tecken på att bli dålig i magen, eller att hon inte tar upp all näring.
Det är så skönt att ha en hund i perfekt hull! :love:

Ingen dum fråga alls. Det är enbart kulor, ganska små sådana också, så att hundar av olika storlekar kan äta fodret. Är ju inte bara stora hundar som behöver mycket :p

Vad jag vet om finns dom inte i små påsar, men jag har heller aldrig frågat i affären om dom kan ta hem sådana. Min äter ju upp 15 kg på mindre än 1 månad, så jag behöver inga småpåsar :D

Hejsan!
Prova Lone Star, ANF eller Prespect. Finns hur mycket som helst att välja på. Och det är BRA foder. Adina har ruskigt svårt för att hålla hullet uppe och magrar fort om hon inte får bra foder. Och vi kör med alla tre sorterna. Dom fungerar jätte bra för henne så det kanske vore något för Charlie också? :)

Tack för både infon om formen på fodret och innehållsförteckningen. Antar sojan är bland de vegetabiliska oljorna då, men svårt att gissa andel.

Ska ta och ge konceptet jag kör nu ett tag så jag ser var hanen landar (dvs om han tänker bli mer lättfdd iom kastreringen, hitills har han gått NER efter den) och fundera på det! =)Synd det inte finns i mindre påsar, jag har som sagt var slängt en hel del säckar dyyyr hundmat för efter en vecka vägrar de äta det *sucka*

Men det lovar onekligen gott med så hög fetthalt!! Och jättetack för tipset, det är uppskrivet och upptejpat en minneslapp =)

Men vilket fjollande. Låt hunden svälta tills han äter. En frisk hund svälter inte sig själv till döds.
Så klart han matvägrar om du är så snäll att du ger honom något annat när han bestämt sig för att inte äta.

JNä han vägrar att äta och magrar änu mera.. han kan inte tugga stora kulor utan problem utan står och kämpar i flera minuter med en kula... därför vill jag hitta ett foder som har masa fett så slipper han äta så mkt men endå får i sig massa fett=)

Det är ju inte bara fett han behöver...han behöver protein med. Annars får du ju bara en fet hund utan muskler.

Självklart går han ner i vikt då han matvägrar, men de allra flesta börjar äta igen till slut och lägger på sig den tappade vikten. Om hunden matvägrar så pass att den riskerar att svälta ihjäl kan man börja byta foder och hålla på, men då ska den samtidigt kollas av en veterinär för då är den inte frisk.

Köp ett smakligt högenergifoder och vänta helt enkelt ut hunden under matvägringsperioderna. Nu är jag inte säker på hur länge så små hundar kan svälta utan att det blir en hälsorisk, men en vecka borde de tåla.

Jo det klar men proteiner innerhåller dom flesta foder jag haft i rätt så bra mängd det är bara fettet som är så lite!..

Vecka han matvägrar till han rarar ihop.Envis rackare sdetta. .förra gången vart han så svag att man fick bära ut han så han fick bajja å kissa så fick vi tvångsmata han..Nu vet jag inte om det berodde på maten att den smakade illa.Vet inte men han är fjållig.Ja sitter inte å byter mat i massor köper 2 sorter som han tycker om å byter mellan dom.Då funkar det. Måste va tråkigt att äta samam sorts mat livet ut!

Hej!
Jag håller med Jadiza.Hunden äter så småningom när den är hungrig osv.Min svrmor är lika dan har inte hunden ätit upp sin frukost på kvällen så blir hon nervös och lägger i en massa sås osv.

Har han svårt för att få i sig mat och få upp hullet så börja med färskfoder, det är det bästa foder hittintills som veterinärer oxå rekomenderar. Det finns ju även glutenfritt.

Pröva klass eller nordic färskfoder! Det är kanon!

Lycka till.

Jag ska prova det där fodert som innerhöll massa fett å proteiner sen nån gång.Nu går han ju upp på detta foder jag har dessutom gillar han det!

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
588
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 083
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej Buke! Ivan luktar stinkapa och helvete ur munnen, och efter att ha rådfrågat veterinär om det (på My Dog) som påpekade att det kan...
Svar
19
· Visningar
7 545
Senast: Fisherling
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
8 174
Senast: sooetnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar