Foder till lösdriftshäst

McMarco

Trådstartare
Detta blir mitt allra första inlägg här på Bukefalos.

Jag undrar om det är fler än jag som är lite brydd över hur och vad som är lämpligt att ge som tillskottsfoder till en häst som går på lösdrift med fri tillgång till grovfoder (hösilage av bra kvalitet)? Hur gör ni?

Vår kille är en hög new forest, 23 år gammal och är ganska lätt bygd. Normal i hullet. Han rids 3-5 gånger i veckan och då är det mest enklare dressyrövningar, lätt hoppning, skogs- och promenadridning. Inget som är speciellt tungt alltså, han är ju en gammal man.

De dagar han rids, och alltså kommer in i stallet, får han en spann med kanske ett kilo havre, någon deciliter betfor eller två och lite mineraler. Jag känner lite att det här nog är lite lite, trots att han håller hullet bra. Speciellt nu när det börjar bli kallare ute. Det är ju inte enkelt att räkna ut en foderstat när man inte alls vet hur mycket grovfoder de egentligen sätter i sig.

Så, hur gör ni som har lösdriftshästar??

Sv: Foder till lösdriftshäst

Jo, så är det. Vi har honom inte hemma hos oss själva utan på en gård någorlunda i närheten. Att vi valt lösdrift är just för att vi då inte är helt tvugna att se till honom varje dag, praktiskt och nödvändigt på grund av kvälls- och nattarbete. Enklare översyn sköter stallägaren, han kollar att hästarna är ok ut lite snabbt morgon och eftermiddag. Men han sätter bara ut grovfoder, inget annat. Vilket är lite synd, det finns hästar som går där som blir ompysslad och får kraftfoder betydligt mer sällan än vår. Några går där bara på typ förvaring...

Så ska jag säga att det är snarare fem än tre dagar i veckan vi är ute i stallet ändå. Tre dagar är verkligen ett minimum, och sådana veckor blir det någon gång sällan.

Det är ju inte bra för hästen att hatta med kraftfodret på det viset

Arabia, ditt svar är alltså att det är bättre att inte ge kraftfoder alls? Eller att flytta hästen till ett ställe där vi kan få hjälp de dagar vi inte kan åka ut??

Jag förstår naturligtvis att det inte är det ultimata att ha det så här, men livet är inte alltid helt perfekt :( Vår häst tycks må alldeles utmärkt, och självklart vill jag hans bästa, han är en underbar vän. Min tanke och fråga var bara hur man ska planera foderstaten till en häst som har fri grovfodertillgång.

Du beräknar foderstaten ungefär på samma sätt som om du hade begränsade grovfodergivor, men kanske lite mer fokuserat på balanser och kvoter än själva mängden.

En häst bör äta lika mycket varje dag. Det är alltså inte bra att bara ge den kraftfoder ibland. Många ponnyer klarar sig utan kraftfoder om grovfodret är OK. Jag hade inte gett den något kraftfoder.

Har en annan fråga angående lösdrift. Har min häst uppstallad just nu, men har eventuellt möjlighet att flytta honom till lösdrift om ungefär en månad. Tror ni det är några problem för honom, att det skulle bli en för stor omställning för honom? Det allra bäst hade ju vart att gå från sommarbetet till lösdrift men nu har jag ju inte haft den möjligheten. Han går utan täcke nu så han börjat sätta lite päls och det kommer finnas halmad ligghall.

Hmm, eftersom det är en lagomt stor ponny C-D-ponny tror jag att den ska klara sig utmärkt på endast grovfoder bara den får ha det på fri tillgång och om grovfoder är analyserat o är riktigt bra så kan den säkert klara sig på bara detta. O kanske mineraler o vitaminer om det saknas något i foderstaten.

Lycka till! Jag tror att lösdriften är bara gott för hästarna, om de trivs med tillvaron som det är.
Har mina hästar på lösdrift, dock. Två vbl-travare och en shettis.

Har en annan fråga angående lösdrift. Har min häst uppstallad just nu, men har eventuellt möjlighet att flytta honom till lösdrift om ungefär en månad. Tror ni det är några problem för honom, att det skulle bli en för stor omställning för honom? Det allra bäst hade ju vart att gå från sommarbetet till lösdrift men nu har jag ju inte haft den möjligheten. Han går utan täcke nu så han börjat sätta lite päls och det kommer finnas halmad ligghall.

Tror inte att det ska bli några problem, alls!
Själv släppte jag ut min märr på lösdriften efter nåt år mitt i vintern o hon trivdes direkt med sin nya tillvaro som 'ute-häst'!!
Visst gick hon ute tidigare då hon låg i travträning ihop med min andra gammelmärr. Men det varade i bara nån månad tills jag hittade ny stallplats åt dom.
Nu har jag inte kvar gammelmärren (hon lever rövare på Trapalanda nu) o andra yngre märren har jag i lösdriften o hon har bott ute i 3.5 år nu och trivs riktigt bra.
Har provat stalla in henne, men hon totalvägrade. Bara om hon blir tvungen t ex hovslagaren eller när jag bara ska pyssla om henne så är detta OK, enligt henne. Annars nej.

Kom att tänka på en sak här,...
Var det inte förr man inte fick ge hästarna kraftfoder (typ havre) när de inte arbetade? Gamla bonnahästar som inte fick något (eller iaf mkt mindre) kraft över helgen. Annars blev de sjuka.
Fast de stod kanske inne och stilla mer.

En annan fråga.. man hör hela tiden att det är fruktansvärt att ge kraftfoder så ojämnt.. men varför? Har aldrig fått någon bra förklaring.
Har hästen fri tillgång på grovfoder så är den ju inte hungrig. Tänker blodsockertoppar.. men de borde inte vara så pass länge, det kommer ju mer direkt efter lite beroende av typen kolhydrat eler hur det är.. och som sagt, mat har ju hästen hela tiden.
Våra hästar får kraftfoder varje dag, en gång om dagen. (lösdrift och fri tillgång å halm och hö, inte mycket kraftfoder). Har varit på ett islndsstall där hästarna fick mat efter ridning. Någon näve, inte så mycket alltså, men ändå. För att täcka det ''extra'' energiförlusten under ridning, och för att få komma hem till nåt gott.
Men.. en förklaring på varför det är dåligt att ge kraftfoder oregelbundet. Säger inte att det inte är det, men vill gärna få lita fakta om det..
Ursäkta trådkapning.

Kom att tänka på en sak här,...
Var det inte förr man inte fick ge hästarna kraftfoder (typ havre) när de inte arbetade? Gamla bonnahästar som inte fick något (eller iaf mkt mindre) kraft över helgen. Annars blev de sjuka.
Fast de stod kanske inne och stilla mer.

En annan fråga.. man hör hela tiden att det är fruktansvärt att ge kraftfoder så ojämnt.. men varför? Har aldrig fått någon bra förklaring.
Har hästen fri tillgång på grovfoder så är den ju inte hungrig. Tänker blodsockertoppar.. men de borde inte vara så pass länge, det kommer ju mer direkt efter lite beroende av typen kolhydrat eler hur det är.. och som sagt, mat har ju hästen hela tiden.
Våra hästar får kraftfoder varje dag, en gång om dagen. (lösdrift och fri tillgång å halm och hö, inte mycket kraftfoder). Har varit på ett islndsstall där hästarna fick mat efter ridning. Någon näve, inte så mycket alltså, men ändå. För att täcka det ''extra'' energiförlusten under ridning, och för att få komma hem till nåt gott.
Men.. en förklaring på varför det är dåligt att ge kraftfoder oregelbundet. Säger inte att det inte är det, men vill gärna få lita fakta om det..
Ursäkta trådkapning.
Inte gör det mig ett dugg att du kapade tråden ;) Tvärtom tycker jag (som brukar hålla till på ett forum, med en helt annan inriktning iofs, där det är mer regel än undantag att alla trådar spårar ur) att det oftast kan bli diskussiner som bär framåt då.

Det jag skulle kunna tänka mig som orsak till att ojämn giva av kraftfoder skulle vara dåligt för är att tarmfloran skulle komma i obalans och att hästen av den orsaken skulle må dåligt. Men jag vet inte. Det skulle vara intressant att höra mer om detta.

Hmm, eftersom det är en lagomt stor ponny C-D-ponny tror jag att den ska klara sig utmärkt på endast grovfoder bara den får ha det på fri tillgång och om grovfoder är analyserat o är riktigt bra så kan den säkert klara sig på bara detta. O kanske mineraler o vitaminer om det saknas något i foderstaten.

Lycka till! Jag tror att lösdriften är bara gott för hästarna, om de trivs med tillvaron som det är.
Har mina hästar på lösdrift, dock. Två vbl-travare och en shettis.

Du har säkert rätt. Lite mineraler skadar aldrig, och det kan man ju blanda med lite lite havre och betfor som godis för att få dem att äta det.

Jag har nog gärna velat ge honom lite extra bara för att han är ganska gammal, 23 år, och jag är lite nojig... jag vill liksom vara på den säkra sidan. Det här med lösdrift är nytt för i år, det är därför jag blev lite orolig. Och jag tror som du att lösdrift är bra, det är naturligt för hästar att ströva "fritt" och man slipper problemet med damm och liknande. Gruppen vår kille går i fungerar bra och det känns som ett plus det också.

Du behöver en analys på grovfodret så du vet vad det innehåller och vad det ev behöver kompletteras med.

Och som redan sagt, ska han ha kraftfoder måste han få det varje dag, inte ibland, det är inte bra för magen.

Är det ett bra hö och de har fri tillgång så klarar han sig säkert, känn igenom hullet varje dag du är där så kommer du märka om han börjar tunna ur. Gör han det då är det dags att se över tänderna och sen ge extra mat (varje dag).

Jag kanske inte är rätt person att svara på det här, men men...

Jag har mina två hästar, ett halvblod 23 år och ett kallblod 15 år, på lösdrift hemma.
De har vintertid (när det inte finns gräs alls) fri tillgång på hö. Jag ger höet i foderhäck och fyller på morgon och kväll. Jag använder småbalar så jag vet ju hur mycket som går åt per dygn. Dessutom vet jag att mina hästar äter i stort sett lika fort och lika mycket, halvblodet ev några kg mer.

Vintertid går det mellan 30 och 40 kg hö om dygnet, räkna med 2-4 kg spill (men lägger jag in 40 kg är det alltid kvar några kg):

28 kg/2 = 13 kg för kallblodet, 15 kg för halvblodet
36 kg/2 = 18 kg/häst - 3 kg som de lämnar kvar = 16-17 kg/häst.

När jag räknar foderstat brukar jag räkna med ca 12-14 kg hö/häst.
Bonden vi köper av får oftast in riktigt bra hö så kallblodet behöver sällan tillskott, förutom lite mineraler. Halvblodet brukar behöva ngt kilo lucern + 1-2 kg havre för att hålla hullet och muskler. Beroende på analycen då förstås.

Jag tar in båda hästarna minst 1 gg per dag för visitation/ridning, då får de även sitt kraftfoder. Jag ger så lite så jag tycker inte att det behöver delas upp i flera givor.

Det jag skulle kunna tänka mig som orsak till att ojämn giva av kraftfoder skulle vara dåligt för är att tarmfloran skulle komma i obalans och att hästen av den orsaken skulle må dåligt. Men jag vet inte. Det skulle vara intressant att höra mer om detta.

Jag har alltid fått för mig att det inte är bra att ge dem oregelbunden mängd kraftfoder. Men nu börjar jag undra varför det inte är det. Jag menar naturligtvis en större mängd än bara en ex en näve som godis. Jag vet att man ska vara rädd om de mikroorganismer i tarmfloran som hästen är helt beroende av för att kunna tillgodogöra sig framförallt fibrerna i maten. Men det mesta av kraftfodret bryts väl ner i tunntarmen av de enzymer som finns där. Är det lika känsligt för förändringar?

Det är intressant att höra allas tankar om foder. Har ju också lite tankar om det nu när jag ev ska ställa om pållen till lösdrift. Nu får han kraftfoder middag och kväll, men blir det lösdrift så blir det ju bara en gång om dagen, när man tar in och pysslar lite eller efter ridning. Men det fungerar bra att bara ge en gång eller, alla ni andra som gör det? hörde en veterinär säga en gång om en häst som gick på bete att antingen ska den ha kraft flera gånger eler inte alls, att bara ge den en gång är farligt och den kan få kolik! Vet inte riktigt vad jag tror... kanske om man ger hästen väldigt mycket på en gång då. Men sen är det ju dethär också om man ska på tex semester och är borta en vecka och hästen vilar. Ska man ha någon som fodrar den då eller är det ok om den bara får grovfoder under den tiden?

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har hamnat i en lite jobbig situation och vill gärna höra vad andra skulle göra i min sits. Jag har två hästar men måste på grund av...
2
Svar
22
· Visningar
3 146
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 440
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Elmia i helgen
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Hönstråden II

Hästrelaterat