Foder till lättfödd halvblodshäst

A

angelhorse

Jag måste ge min halvblodshäst kraft foder utan havre ,jag har tänkt mig ponny foder ,kan jag få tips om vilket ni tycker är bäst...det ska innehålla både vitaminer och mineraler samt ej vara
pellets..:confused:

Sv: Foder till lättfödd halvblodshäst

Mustang Müsli orginal..

Lusern?
Betfor?

Det är omöjligt att svara på utan att veta precis vilka näringsämnen du behöver komplettera med. Behöver du kraftfoder öht? Är hästen mycket lättfödd och höet proteinsvagt är det kanske ett proteinfoder som behövs? Vad är ett "ponnyfoder"?

med ponny foder menar ett kraft foder med lågt energi innehåll och mindre fett,proteiner. Jag vill trotts allt ge honom något med vitaminer och mineraler i och nåt i krubban vill han också ha..

Fast en lättfödd häst (speciellt ponnyer...) brukar behöva ett foder med mycket protein i förhållande till energi, för att man ska kunna hålla nere energinivån utan att få brist på protein.

Det allra bästa för en lättfödd häst är att ha ett såpass proteinrikt hö att man inte behöver något tillskottsfoder alls. Har man inte det får man försöka tillsätta proteinet med hjälp av ett foder som inte ger så mycket energi "på köpet", ett foder som har en hög smrp/MJ-kvot.

Det kluriga är att det inte existerar något foder som bara tillför protein utan att samtidigt tillföra energi...;)

Har du ett bra grovfoder så att du inte behöver tillsätta annat än mineraler, så brukar de allra flesta hästar uppskatta t.ex. Kraffts pelleterade mineralfoder som "krubbskrammel:

Börja med att ge en ordentlig högiva, minst 1,2 kg Ts (ts= torrsubstans, dvs "mat", med vattnet borträknat) per 100 kilo häst, dvs 8,5 kg hö eller på en höft 9-15 kg silage beroende på hur torrt eller blött det är till en halvblodshäst på 600 kilo. Gärna mer om det är ett bra grovfoder. Har du analys på höet kan du sedan avgöra om du ens behöver lägga till någt kraftfoder, eller om det till och med är bättre att bara ge lite mer hö. De flesta partier man köper finns det analys på, bara att fråga den som köpt höet.

Har du ingen analys, skulle jag ge samma högiva, sedan lägga till eller byta ut en del av höet mot samma vikt i lucern, beroende på hur mycket hästen fått innan när den höll sig i fint hull så får man ordentligt med protein. Det som är viktigt när man har en lättfödd häst är att fodret är så proteinrikt att den får i sig allt protein den behöver utan att det blir för mycket energi( som gör hästen tjock om den får alldeles för mycket). Då får man en välmusklad häst som håller sig snygg och fräsch och inte fet eller bukig.

Precis som pinky skrev kan man säga att protein ger och bibehåller muskler, energi (som bla finns i fett) ger lite mer hull. Båda behövs men måste komma i rätt mängd för att få en frisk häst.

Senast ändrad:

Vitaminer och minerlaer är lättast att lägga till separat, så är man inte låst till att man måste ge flera kilo av kraftfodret för att den ska få i sig allt den behöver. Krafft och hippo mfl har bla blandningar som brukar passa.

Han får idag ett höensilage som är alldeles för kraftigt så jag har dragit ner men han har bra halm att tugga på så stråfoder får han i sig,1 l betfor ,morötter,.äpple,4dl havre ,mineraler och vitaminer.
Och han är forfarande tok pigg och rund om magen......Jag vet att lösningen antagligen är ett mindre kraftigt ensilage men tyvärr så ingår maten och jag kan ej välja själv...

Men halmen ger en hel del energi, men samtidigt inga proteiner. Vad menar du med att hösilaget är kraftigt? Mkt protein eller energi?

Är hästen för het skulle jag skippa havren helt, skära ner lite på betforgivan och mer silage istället. Rund mage brukar tyda på antingen dålig amagmuskler eller att magen är helt full med mat. Mer protein brukar trimma till den. Om hästen står på halm skulle jag byta den mot ett annat strömedel och ge något enstaka kilo halm att tugga på.

Ojdå, jag tror inte du behöver ge mer kraftfoder..
Håller med föregående talare att mer silage är att föredra, speciellt om hästen är rund och inte fet (det är svårt att se skillnad, man blir hemmablind! Var inte rädd att fråga utomstående om åsikter).

Om hästen nu är för fet, och inte har proteinbrist, så ge inget kraftfoder! Då kan du täcka hela behovet av energi och protein med grovfodret, och kanske ev. ge mineraler ihop med någon dl betfor.

Det är ingen mening med att plocka bort grovfoder och lägga till kraftfoder till en lättfödd, och överviktig, häst. Det förvärrar bara situationen. Dessutom finns risk att magen lägger av, när hästen får i sig för lite fibrer.
Var lycklig att du har en lättfödd häst! Tänk vad pengar du kommer spara in på att inte köpa kraftfoder!

Själv har jag köpt foder för 16 kr den här månaden, det gör underverk i ekonomin med en lättfödd häst. Visserligen äter han grovfoder för 15 kr/dag, men det är pengar jag mer än gärna lägger ut.

Var lycklig att du har en lättfödd häst! Tänk vad pengar du kommer spara in på att inte köpa kraftfoder!

Själv har jag köpt foder för 16 kr den här månaden, det gör underverk i ekonomin med en lättfödd häst. Visserligen äter han grovfoder för 15 kr/dag, men det är pengar jag mer än gärna lägger ut.

Lycklig över lättfödd häst? Ekonomiskt????:crazy::crazy:;)

Min häst kostar mig ca 10 kronor om dagen i lusernhack som jag måste ge för att komma upp i lagom proteinmängd.

Hade hon varit normal- eller svårfödd hade jag kunnat ge mer av det halvkassa höet och kanske bara några hg lusern, eller kanske t.o.m. kunnat använda havren som ingår i hyran...:angel:

Jadu, men då har du ju helt enkelt ett dåligt grovfoder? Är det för mycket energi i det? Det kanske hade blivit billigare att köpa ett annat grovfoder, men jag vet inte hur du har hästen (på stall, lösdrift, äter med många ute osv..). Det har ju inte så mycket med om hästen är lätt- eller svårfödd att göra, det handlar om kvalitet på grovfoder. Och snart börjar det ju växa ute, i alla fall i södra Sverige, och så fort det börjar kan man trappa ner rejält på fodret.
Besides, lucern är inget kraftfoder ;) (Men jag förstår hur du menar)
Du måste ge fasligt mycket lucern va? Man kan köpa det i rundbal har jag hört, det borde bli billigare? Tror det var HH här på Buke som pratade om det en gång..

Jag har en superlättfödd häst, och ett bra ensilage. Det visste jag förstås inte när vi köpte det, men ibland har man tur. Förra året hade vi ett kasst hö, fick komplettera med lucern. Men jag har väl tur som har en häst som verkligen är lättfödd, han ligger rätt rejält under tabellvärdena för en häst i hans storlek, både vad gäller protein och energi.

Jadu, men då har du ju helt enkelt ett dåligt grovfoder? Är det för mycket energi i det? Det kanske hade blivit billigare att köpa ett annat grovfoder, men jag vet inte hur du har hästen

Jo, vårt grovfoder är inte jättebra, men inte heller katastrofalt.
Visst skulle det vara stor skillnad om jag kunde göra alla val fritt, då hade jag ju definitivt köpa in ett grovfoder med rätt värden. :)

Men jag står inackorderad och grovfoder, betfor, havre och mineraler ingår i hyran, så att köpa in ett eget parti grovfoder skulle bara göra det ännu dyrare.

Hmm, skulle du inte kunna flörta till dej lite lägre stallhyra? ;) Nä, jag förstår att det är lättare sagt än gjort. Det är den stora nackdelen emd att vara inackorderad! men snart är det sommar, då behöver man "bara" reglera gräsintaget för att de ska hålla hullet nära kroppen. Funderar på att köra iväg honom till norrland och släppa honom på kalfjället :angel:

Jag har sån tur med min stallplats, står som inackordering och får bestämma i princip allt själv (så länge jag inte river stallet :p). Usch, jag kommer nog få det jobbigt när jag flyttar :crazy:

Jag har sån tur med min stallplats, står som inackordering och får bestämma i princip allt själv (så länge jag inte river stallet :p). Usch, jag kommer nog få det jobbigt när jag flyttar :crazy:

Jo, man blir lätt bortskämd...:angel:

Stallägaren är inte så pigg på att förhandla och räkna om hyror, han vill ha det enkelt och lika för alla. Vilket är helt förståeligt, så skulle jag också göra. "Krångelpellar göre sig icke besvär"...;)

Har stått i ett stall där varje kg havre och hö räknades bort eller lades till från grundhyran, och så alla extra tjänster som täckesbyten, bandageavtagningar och liknande. Den stallägaren måste ha lagt ner mååånga timmar på faktureringen varje månad.:eek:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka