Foder till island?

W

Warmia

Hur pass kännsliga är island med foder, kan dom ofta gå på fri tillgång eller får dom lätt fång.
Sommarbetet, kan dom släppas på bra bete efter invänjning eller bör man ta dom som "ponny" och ge dom lite magrare bete?
Ja hur fungerar dom?

Sv: Foder till island?

Jag brukar ha en ganska lång i inväjningsperiod, brukar höja givan lite grann med 5-7 dagars mellanrum.
På våren får dom gå och noppra lite gräs och sen släpper jag dom nån gång i juni, jag vill gärna att gräset ska växa till sig och bli lite kraftigare.

Min häst får börja äta gräs direkt det börjar komma, hon går på tunnt bete hela sommaren pga eksem och har väldigt lätt för att lägga på sig. (Förra sommaren gick hon på SNÅLT bete och var ändå smällfet).

I år kommer hon inte gå på bete alls utan kommer stå inne natt och gå ute i grässnål hage.

Jag brukar släppa mina i sommarhagen så fort det har torkat lite. I april ungefär. Det behöver inte ha kommit något nytt gräs. Då vänjer de in sig i lagom takt allt eftersom gräset kommer upp. Jag fortsätter att fodra med hö tills jag ser att de inte vill ha mer. Jag har en hage med gammalt naturbete. Där växer många sorters gräs och örter. De brukar hålla sig i bra form och har aldrig visat någon tendens till fång.

Även isisar är individuellt olika känsliga för fång. Har haft 2 med fång men ingen av dem har fått det hos mig utan hade haft det tidigare. Ingen av dem har drabbats igen. Jag känner också till flera vars isisar har drabbats, av olika orsaker och i olika kraftig grad. Var alltid noga med långsam överskolning vid foderbyten/betestillvänjning och ha noggrann kontroll på allt foders kvalitet. Analysera och räkna foderstat. Oavsett vad du har för typ av häst!

Jag släpper aldrig mina islandshästar på sommarbete förrän gräset blivit ca 1 ½ dm högt och aldrig på sådd vall etc. De går på magra äldre naturbeten och vårgräs betas endast korta stunder. Tänk också på att risken för fång ökar när det börjar dra ihop sig till frost och när avgnagt gräs växer upp på nytt.

kl
Min gick i en mager hage efter att vi betat in över en månad.
i början av juni gick dom över till sommarhagen.
Det var så magert att jag fick stödfodra redan i augusti med kraftfoder.
Ingen häst i den hagen fick fång eller blev för tjock.

Det bästa betet är faktiskt övervuxet, då slipper man smällfeta hästar som ändå blir nöjda. Risken med ett övervuxet bete är nästan lika med noll, knappast några glucoser, och låga värden av protein.

Innan min islänning åkte på bete började jag plocka gräs för att smått vänja honom. Började ca en månad innan planerat betessläpp.
Till att börja med fick han en murarhink proppad med gräs när han kom in från hagen.

Jag ökade givan för varje vecka samtidigt som jag succesivt minskade ner kraftfodret, dagarna innan betessläppet fick han 5-6 kg gräs. Han klarade sommaren utmärkt utan att lägga på sig speciellt mycket. /Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka