Foder till hund med känslig mage

Ämelie

Trådstartare
Vad är det man ska kolla efter?
Hur vet man att ett foder är bra/dåligt?

Han har alltid ätit Royal Canin från den dagen han föddes.
Efter ett tag bytte jag till RC sensitive och visst blev det bättre. Men han fiser fortfarande mycket och ofta. Och det luktar skunk!

Tänkte försöka mig på att byta foder, men jag vill ju veta vad jag ska kolla efter.

Sv: Foder till hund med känslig mage

Hill´s i/d

Äter min hund som har borrelia och magkatarr..

av någon anledning så har jag lite svårt för färsk foder, har fått för mig att det inte är lika bra för tänderna :confused:

Vart kan man få tag på det? Finns det i dom flesta djuraffärer?

av någon anledning så har jag lite svårt för färsk foder, har fått för mig att det inte är lika bra för tänderna :confused:

Vart kan man få tag på det? Finns det i dom flesta djuraffärer?

Tja, min ena hund är 12 år och var på vet koll senast i fredags och har ätit mjuk mat i stort sett hela sitt liv. Fick sprudlande beröm för tänderna och vetten undrade om vi borstade dem..Har aldrig borstat den hundens tänder. Andedräkten är fräschare än den brukar också.
Min andra hund har också utmärkta tänder, hon har fått uppblött torrfoder i stort sett hela sitt liv och nu klass sen hon kom till mig. Kritvita starka tänder har hon.

Hundarna får tuggben kanske varannan vecka ska tilläggas, och tuggar någon gång ibland på träpinnar.

Köpte en 14kg säck igår som kostar 725kr.
Min hund väger 25 kg och bör äta 350gr om dagen.
Köpte även 6 st konservburkar i/d för 21 kr styck.

Det är dyrt, men kostnaderna blir dyrare om man slarvar tror jag.
Hon var på narkos igår och genomförde en Gastroskopi, och det kostade 9000 kr. Tack gode gud att hunden är bra försäkrad!
Så lite mat för 851 kr var en piss i havet!;)

i/d fodret alltså, det är ju dyrare..men det var ju det fodret vi diskuterade från hills antar jag?!

*kl*
Gick på djuraffären idag och frågade lite om olika foder.
Fanns ett foder som heter Nutra Nuggets Lamb meal & rice som var prisvärt och tydligen bra för hundar med känslig mage som lät helt ok. Någon som har erfarenhet av det?
Kollade även lite på vad klass färskfoder också, kan man tina det i micron om man glömt ta fram från frysen?

*kl*
Gick på djuraffären idag och frågade lite om olika foder.
Fanns ett foder som heter Nutra Nuggets Lamb meal & rice som var prisvärt och tydligen bra för hundar med känslig mage som lät helt ok. Någon som har erfarenhet av det?
Kollade även lite på vad klass färskfoder också, kan man tina det i micron om man glömt ta fram från frysen?

Ja det kan man om man inte är känslig för extremt dåliga lukter :angel: . Gör hellre så att du behåller plasten på och stoppar korven i hett vatten (det varmaste från kranen), då tinar det på 20-30 minuter och näringsinnehållet ska inte ha påverkats.

Lamm & ris eller kyckling & ris brukar var skonsamt för magen. De flesta fodertillverkare har dessa fodersorter. Annars kan du köpa veterinärfoder, Hill´s i/d är ett exempel. De kan bara köpas på klinikerna. Kolla med din veterinär vilket märke de har.

Hills har veterinärerna här i kring, men tror att det blir en rätt så stor omväg att köra för att bara köpa lite hundmat, och det tycker jag blir lite onödigt. Tror nämligen inte att den närmsta veteinären säljer något foder. Men det kan ju helt klart vara värt att kolla upp.

Du kan ju köpa en påse och prova, blir han bra i magen kanske det är värt en extra sväng :) Vilken vet är det du bor nära?

Jag har börjat ge min hund Hill´s. Det funkar mycket bättre. Mycket mindre fis

Hej
Mina 2 äter Hill´s Lamm och ris, köper det på vanliga djuraffären eller granngården (alltså inte vetrinärfodret). Kostar 609 kr för 15 kg..
Tycker det funkar suveränt på mina iaf

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
525
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
843
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 216
Senast: Myrten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 290
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka