Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns och hon har svårt att bygga muskler på överlinjen. För tillfället äter hon 2L muesli om dagen (den mueslin på marknaden med högst fett-% som jag har hittat, men låga socker och stärkelse värden) samt flera kg hö. Hennes mage är rund och hon har lite "hömage" så tror inte att det hjälper att öka mängden hö. Hon får även en gröt en gång om dagen med höpellets, 1L alfalfa med olja i pressat samt lite mineraler. Veterinären har kollat till tänder och tagit blodprov och allt ok där. Hon äter med god aptit och allt hö m.m man ger henne äter hon upp. Magen är lite på den lösare sidan men inte jätte lös. Vi tränar regelbundet och tävlar lite men inte på någon hög nivå.
Någon annan där ute med en insulin resistent häst som inte är överviktig? Alla artiklar jag hittar på nätet är för hästar som är överviktiga men det problemet har vi definitivt inte. Skulle gärna höra vad för produkter och vilket upplägg ni har om ni känner igen er/haft samma problem.
Någon annan där ute med en insulin resistent häst som inte är överviktig? Alla artiklar jag hittar på nätet är för hästar som är överviktiga men det problemet har vi definitivt inte. Skulle gärna höra vad för produkter och vilket upplägg ni har om ni känner igen er/haft samma problem.