Foder till gammal ponny..

C

Cairo

Jag har en 31 år gammal ponny som jag skulle behöva ha ett riktigt bra foder till, för att förra vintern började man se att han inte tog till sig maten som vanligt.

Han har under sommaren nu ätit sig upp till normalvikt igen, men till vintern nu undrar jag hur jag ska fodra han?

Jag har fodrat han med kornkross de senaste åren och utöver det gett han betfor och lusern, samt mineraler. Han har fungerat bra på det fram tills förra vintern, då han knappt tog till sig maten alls.

Han har jättefina tänder enligt tandläkaren och har inga problem alls med att äta. Han avskyr dock hö och pillar bara runt i det lite. Höet ligger alltid kvar på morgonen, fast utrpritt över hela boxen.

Gav honom sådan där Grass(?) lusern.. hackelse(?) förra vintern där i slutet och det åt han. Kan man ersätta höet med det, för han vägrar äta höet?

Tips på kraftfoder som är bra för hästar som har dåligt näringsupptag?
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Lusernhack är ju lite mindre strån som kanske blir mer lättuggat? Komplettera med uppblött lusernpellets och kanske lite olja för att öka på fettintaget.

Det kan vara svårt, men försök att köpa in ett finstråigt hö med högt näringsvärde, även det blir mer lättuggat och kan kännas mer lockande att äta.
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Lucernhack är ett grovfoder, om än i dyrare tappning och är alltså fullt möjlig att använda istället. Jag märker dock att vår gammelman gärna ratar hö, men älskar bra hösilage.

Vi använder även Hestekraft som bl a är lucernbaserad som kraftfoder, inte bara till äldre utan även till yngre hästar.
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Vi har jättefint hö, men han.. gillar helt enkelt bara inte hö. Han kan äta det i hagen på morgonen och så, men om nätterna? Neeej! :)
 
Sv: Foder till gammal ponny..

min äter inte heller tillräckligt med hö. tycker nog det blir för jobbigt.. så han får så mkt lusernhack han vill ha, gräs på dagen (dock rätt så nerbetad nu), några dl olja, 2 l kli och 2 kg eggersman müsli. han är precis lagom, men får inte gå ner något.
 
Sv: Foder till gammal ponny..

KL

Har du analys på höet? Räknat på hans foderstat?
Även om han är lite till åren så behöver man ju räkna på hans behov och vilket foder som skulle kunna passa.
Min egen gamling hade också bra tänder men inte riktigt ork till att tugga det hö han behövde. Dessutom gör de av med mer när de är äldre. Jag tycker det funkade bra med både lusernpellets och hack, samt liten mängd olja för rätt balans o mineraler.
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Fick tipset av vet att blöta upp höet innan utfodring till min gammel ponny. Alt ge Lusern.
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Jag tror att jag gör så att jag köper lite hackelse och slänger i han lite olja.. så får vi se. :idea:
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Han ser ut såhär nu och i mina ögon är han en fin 31 åring. :)

 
Sv: Foder till gammal ponny..

Kolla på Dodson&Horrells seniorfoder, de ska vara kanonbra.
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Öka lusernen samt betforn. Dessa kan ersätta den mängd hö han inte äter.
Lusern + betfor + kornkross + olja är superbra för äldre hästar.
// Linda
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Vad fin :love:
Min förre foderponny som också var lite till åren slutade också äta sitt hö, men när vi började med hösilage lämnade han inte ett strå :)

Det kan ju vara ett alternativ :idea:
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Vi har jättefint hö, men han.. gillar helt enkelt bara inte hö. Han kan äta det i hagen på morgonen och så, men om nätterna? Neeej! :)

Hö är jobbigar för gamla hästar att tugga, hösilage är enklare. Lucernhack är enklast, men även den dyraste varianten.
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Vi har haft hösilage tidigare år, men det har inte spelat någon roll. :)
 
Sv: Foder till gammal ponny..

För det första: Ja han ser verkligen fin ut nu! Även om han vore många år yngre. :idea:

Det jag skulle pröva är att ersätta all hö med lusernhack. OM han äter hacket bra? Äter han pelletsen bättre (får i sig mer) skulle jag ge mer av det.
Sen skulle jag även pröva linfrökaka ett par hundragram om dagen, det ger goda fetter och proteiner. Det är ju framförallt protein äldre hästar ska ha extra av så lusern och linfrökaka är två bra medel till att börja med. Sen kankse du även skulle lägga till olja om det behövs. Och möjligen lite betfor också.
Allt detta borde göra att även det lilla han orkar tugga i sig GER MYCKET (förhoppningsvis tillräckligt).
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Han äter väl inte hacket jättebra, men jag tänkte göra som du och en del andra här har sagt och det är att öka på lusernen. Han äter redan betfor! ;) Olja har jag gett han förut så det kanske man ska börja med igen.
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Alternativ 2, blöt lucernpellets i vatten till en gröt och tillsätt oljan. Av det här får du i en hel del fibrer, protein samt energi. Ytterligare ett sätt att ersätta grovfodret på, men eftersom din häst ändå äter några strån skulle jag nog använda det som en del i foderstaten.
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Alternativ 2, blöt lucernpellets i vatten till en gröt och tillsätt oljan. Av det här får du i en hel del fibrer, protein samt energi. Ytterligare ett sätt att ersätta grovfodret på, men eftersom din häst ändå äter några strån skulle jag nog använda det som en del i foderstaten.

Jag brukar blöta lusernen och sedan blanda det med betforn och kornkrossen, samt oljan. ;)
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Hej!
Ponnyn ser väldigt fin ut.
Jag har en blandrasponny på 28 år,han äter Hö och Lucernhack.
Sen får han bertfor+linfrön+krossad havre+vetekli detta blandat till en ganska blöt och geggig gröt. Han äter sin gröt med god aptit och sörplar i sej vattnet som blir kvar i botten på krubban.
 
Sv: Foder till gammal ponny..

Jag brukar blöta lusernen och sedan blanda det med betforn och kornkrossen, samt oljan. ;)

Andemeningen med lucernpellets som är uppblött är att ge istället för grovfoder, man kan ersätta allt grovfoder med att ge hästen lucerngröt och olja. Så nu pratar inte jag om brukar, utan detta är en möjlighet för hästen att få i sig nödvändiga fibrer utan äta hö eller hösilage.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 416
Senast: Bri
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 836
Senast: gloiredor
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp