Foder till gammal och het nordis!

E

ellipelli

Hej!

Jag har en gammal (21 år) nordsvensk som alltid varit väldigt het i ridningen, men i övrigt lugn och trevlig. Tidigare reds han rätt hårt, hoppades och tränades för instruktör. Då fick han krafft grund. Nu rids han bara i skogen och körs ca 4 ggr/v. Han blir oerhört pigg, så det känns jobbigt att rida ut.

Vad bör jag ha för foder? Han har fri tillgång till hösilage och i nuläget får han 1 liter krafft ponny 90 samt 1 dl miner blå. Kan jag ge något annat som gör att han lugnar ner sig? Ska jag ta bort kraftfoder helt? Han är fin i hullet. Men det känns lite elakt att han inte ska få något när alla andra får. Tacksam för tips och råd!

Sv: Foder till gammal och het nordis!

Jag fick rådet att ge lucerne. Kika gärna i min tråd. Fick många bra tips!

Har du bytt till lucern nu? Märkt någon skillnad? Är inte lucern ungefär samma sak som stråfoder? Min häst har nämligen fri tillgång till hösilage.

Har du bytt till lucern nu? Märkt någon skillnad? Är inte lucern ungefär samma sak som stråfoder? Min häst har nämligen fri tillgång till hösilage.

Nej jag har inte bytt.

Lucerne är ett grovfoder. Men har du ett bra grovfoder så behöver du inte ge kraft. Och du skrev själv att du gärna ville ge din något, för att de andra får. Då kan ju lucerne vara en ide att testa.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 995
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 496
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 781
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama