Jag rekommenderar varmt ett seniorfoder som heter "Sixteen Plus" (16+) från Dodson och Horrell. Det är ett utmärkt foder för äldre hästar och innehåller bla välgörande örter för äldre hästar. Har kopierat denna text från en återförsäljares hemsida:
"SIXTEEN PLUS Undersökningar indikerar att äldre hästar och ponnier behöver mer protein och fosfor och dessutom ett foder som kan smältas lätt. Sixteen Plus tillhanda håller näringsämnen från smältbara fibrer och oljor med reducerade mängder stärkelse. Proteinkällor av god kvalitet, typ soja och lucern garanterar att nödvändiga aminosyror tillförs och fodret har tillskott av stärkande medel med optimala nivåer av vitaminer, mineraler och örter som passar en äldre häst. (…)
Därutöver - en garanti från D & H att inga, av FEI eller Englands Jockey Club förbjudna substanser finns i vare sig foder - eller örtprodukterna, ett krav varje hästägare bör ställa på sin foderproducent. "
Har en bekant som ger detta foder till sitt äldre halvblod, och den hästen har "fått nytt liv". Han har verkligen levt upp, blivit mycket mjukare, fått bättre hull etc.
Kan verkligen rekommenderar foder från Dodson och Horrell! Ger själv flera av deras fodersorter.
Om man inte vill ge deras färdigfoder så kan man ju ge tillskott, för mer information kan man gå in på
www.dodsonhorrell.com
Jag tror att de har en sk "helpline" som man kan maila till om man har frågor. (gå in på webadressen jag angav tidigare)
Mvh Huntress