foder till gammal häst

Här var det mycket felaktigheter... Vill du hålla din häst fri från fång så måste du göra följande:

1. Köp ett bra hö med hög kvot och sockerinnehåll på max 10%. Det är det allra viktigaste och förmodligen kommer det lösa hea ditt problem.

2. Sluta ge havre. Spannmål är gift för en häst med PPID.

3. Vad kan du ge istället? Melassfri betfiber (Speedibeet), linfrö, solrosfrö, linfröolja.

4. Analysera mineraler, ge mineraltillskott om så behövs. Magnesium är det nästan alltid brist på, likaså koppar, zink och selen.

Protein kan inte ge fång om det inte handlar om förgiftning, tex att en häst äter en hel säck soja. Det är socker och stärkelse man ska undvika. Det låter mycket osannlikt att din häst inte tål adekvat mängd protein i grovfodret. Däremot kan det tänkas att han är allergisk mot baljväxter och melass? Jag har haft två hästar med PPID, den ena tålde ej lusern. Han fick Speedibeet+potatisprotein istället. Måste dock råda dig att vara försiktig med potatisprotein, en av mina hästar får stora magproblem av så lite som 50 gram blandat med 1 kg annat foder!
 
Var köper ni solrosfrö? och skalade?, tänker på att skalen ofta är mögelangripna på solrosfrö, så fågelfrö är väl uteslutna? eller köper ni skalade till fåglar?
 
Var köper ni solrosfrö? och skalade?, tänker på att skalen ofta är mögelangripna på solrosfrö, så fågelfrö är väl uteslutna? eller köper ni skalade till fåglar?
Jag köper skalade på Granngården just nu. Tidigare när jag köpte med skal gjorde jag det hos en annan foderhandlare. Jag har aldrig fått mögliga solrosfrön varken med eller utan skal. Foder som är angripet av mögel ska man inte ge några djur och om någon säljer mögligt foder är det fel på säljaren. Mögel på foder är lika dålig foderhygien och förbjudet enligt djurskyddslagstiftningen.
 
Du missförstår mig, det blir mögel i skalen på solrosfrö när de torkar, inga mängder men där är, inget som går att göra åt, men dom verkar inte bry sig i fågelmat, därför undrade jag var du handlar, Jag har köpt på granngården med skal där skalen är svartprickiga. Därför undrade jag hur mycket mögel det var på dina skal.
 
Hö med bra värden låter som ett bra förslag.

Jag ger min underviktiga häst med ppid fodret cushcare condition från dodson & horrell och det funkar jättebra på honom större delen av året. Är lite högre i energi och protein än andra foder. Mineraler avvägda efter höet så klart.

Hästar med ppid verkar också kunna behöva extra antioxidanter, min mår klart mycket bättre när han får det (han går inte på gräs pga haft fång flera gånger i sitt liv tidigare). Jag har i perioder tillsatt även linfrökaka och nu även granngårdens protein special för mer protein (men det senare verkar ju inte aktuellt för din om han får utslag). Har du kollat acth-värdena på din häst nyligen? Kan ju hända att han ligger högt och sjukdomen fortsätter bryta ned kroppen?
 
Jag ger min underviktiga häst med ppid fodret cushcare condition från dodson & horrell och det funkar jättebra på honom större delen av året. Är lite högre i energi och protein än andra foder. Mineraler avvägda efter höet så klart.

Det är inte alls så att foder från Dodson & Horrell eller andra utländska foder har högre energi- och proteinvärden. Värdena ser högre ut för att de inte redovisar energi- och proteinvärden på samma sätt som vi gör i Sverige. “Crude Protein 13.0%” är råproteininnehållet och hur mycket smältbart protein som produkten innehåller vet du inte. Som jämförelse så innehåller t.ex. Kraffts lusern 15% råprotein, dvs. betydligt mer än i D&H:s produkt. “Estimated DE 12MJ/kg” är uppskattad smältbar energi som är betydligt högre än omsättbar energi. Omsättbar energi är ca 85% lägre, dvs. ca. 10 MJ/kg.

Sen finns det en rad felaktigheter i de påståenden man gör om produkten och dessutom innehåller den ingredienser som man absolut inte bör ge till en PPID häst.
 
Det är inte alls så att foder från Dodson & Horrell eller andra utländska foder har högre energi- och proteinvärden. Värdena ser högre ut för att de inte redovisar energi- och proteinvärden på samma sätt som vi gör i Sverige. “Crude Protein 13.0%” är råproteininnehållet och hur mycket smältbart protein som produkten innehåller vet du inte. Som jämförelse så innehåller t.ex. Kraffts lusern 15% råprotein, dvs. betydligt mer än i D&H:s produkt. “Estimated DE 12MJ/kg” är uppskattad smältbar energi som är betydligt högre än omsättbar energi. Omsättbar energi är ca 85% lägre, dvs. ca. 10 MJ/kg.

Sen finns det en rad felaktigheter i de påståenden man gör om produkten och dessutom innehåller den ingredienser som man absolut inte bör ge till en PPID häst.

Mitt misstag, jag menade så klart inte alla fodermedel... Jag menade att skriva att det innehåller mer protein och energi än många andra foder som marknadsförs som lämpliga för hästar med risk för fång så som ems/ppid-hästar (som ofta är foder med låg energi anpassade för hästar som behöver gå ner i vikt istället för upp). Dvs. ett foder som har en andel stärkelse och socker på max 10% och som inte är baserat på lusern (många ppid-hästar tycks reagera negativt på lucern tycks fler och fler notera). Det är inte lätt att hitta... (Sen vet jag inte varför du tror att jag tittar på den engelska innehållsförteckningen? men sak samma). Nu insåg jag att TS häst inte klarade soja heller så detta foder är ju då ändå inte aktuellt då det innehåller en viss andel soja som proteinkälla.
 
Mitt misstag, jag menade så klart inte alla fodermedel... Jag menade att skriva att det innehåller mer protein och energi än många andra foder som marknadsförs som lämpliga för hästar med risk för fång så som ems/ppid-hästar (som ofta är foder med låg energi anpassade för hästar som behöver gå ner i vikt istället för upp). Dvs. ett foder som har en andel stärkelse och socker på max 10% och som inte är baserat på lusern (många ppid-hästar tycks reagera negativt på lucern tycks fler och fler notera). Det är inte lätt att hitta... (Sen vet jag inte varför du tror att jag tittar på den engelska innehållsförteckningen? men sak samma). Nu insåg jag att TS häst inte klarade soja heller så detta foder är ju då ändå inte aktuellt då det innehåller en viss andel soja som proteinkälla.
har ens dodson &horrell en näringsvärdesdeklaration med "svenska" siffror? Har inte lyckats hitta en de ggr jag försökt.
 
.. (Sen vet jag inte varför du tror att jag tittar på den engelska innehållsförteckningen? men sak samma).

Var finns en innehållsförteckning med svenska värden? Kan du länka till en sådan? Den enda svenska återförsäljare som jag hittade länkade till en innehållsförteckning som angav följande:

“Fordøjelig energi 12 MJ/kg
0,91 FE/kg
Tørstofprocent 86 %
Råprotein 13 %”

Detta är samma värde som anges på H&D:s hemsida, dvs. svenska värden på omsättbar energi och smältbart protein saknas. Det går inte att göra en foderstatsberäkning om energi- och proteinvärden saknas.

Jag ger min underviktiga häst med ppid fodret cushcare condition från dodson & horrell och det funkar jättebra på honom större delen av året. Är lite högre i energi och protein än andra foder. Mineraler avvägda efter höet så klart.

Hur kan du balansera mineralerna när denna produkt innehåller dikalciumfosfat? Dikalciumfosfat är känt för att innehålla höga halter järn och detta järn redovisas inte i innehållsförteckningen. De 100 mg järn som redovisas avser endast särskilt tillsatt järn i form av järntillskott. Du kan jämföra med Kraffts produkt Miner Vit som anger 600 mg/kg järn men som i själva verket innehåller 2500 mg/kg. Krafft använder monokalciumfosfat som vanligtvis har lägre järnhalt än dikalciumfosfat så D&H:s produkt innehåller förmodligen mer järn.

Det finns tecken som tyder på att järn som lagras i hjärnan är en av orsakerna till PPID. Dessutom är många PPID-hästar även insulinresistenta och dessa hästar överabsorberar järn. Järn förvärrar insulinresistensen.

En annan sak som förvärrar insulinresistensen är en foderstat med hög fetthalt. Den här produkten innehåller 12% fett (fetthalten i hästens normala foderstat, dvs. gräs, är ca. 5%). Dessutom vet man inte vilket fett produkten innehåller eftersom man endast anger “Vegetabilsk olie”. Är balansen mellan omega-6 och omega-3 felaktig så gör detta bara kroppen mer proinflammatorisk.

Det finns fler saker man kan vara kritisk till i denna produkt men jag har inte tid att skriva mer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 716
Senast: axel
·
Foder & Strö Detta rör inte min häst utan en bekants häst. Hästen är ett 24-årigt halvblod, pensionerat avelssto. Förra vintern föll hon ur...
2
Svar
36
· Visningar
4 427
Senast: raggsock
·
M
Foder & Strö Har en 24-årig valack som just buköppnats (med gott resultat) och fått en bit av tunntarmen avlägsnad (pga ett lipom som snurrat sig om...
Svar
9
· Visningar
1 586
Senast: MissInterpreted
·
G
Foder & Strö Jag är intresserad av att få tips om lämpligt foder till åldrande hästar. Jag har en 30 årig shetlandsponny som enligt tandläkare börjat...
2
Svar
29
· Visningar
2 386
Senast: Geisli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp