Foder till gamla hästar?

Sv: Foder till gamla hästar?

Visst stämmer det som du skriver, men värdena på e förstaskörd tagen i början av augusti kommer troligtvis ha väldigt låga proteinvärden, typ 10-15 smrp per kg. Då är det mindre lämpligt att fylla på med ren energi, ex olja, för foderstaten blir då ännu svårare att balansera.

Vi kan ta ett hypotetiskt förslag, hö 7 MJ 15 smrp, ponny som väger 250 kg.

2,5 kg hö
1 kg lucern
100 gr olja
350 gr Krafft Pluss Grön

MJ 32,7
Smrp/MJ 6,50

Så visst funkar det, men det blir lite krångligare och dyrare. Och behöver ponnyn mindre MJ så blir det genast ännu krångligare.

Därför tycker jag det är bättre att skippa oljan och ge ett halvt kg silage till.

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till gamla hästar?

Tittade i almanackan och insåg att höet skördades redan i slutet av juli (slogs 23 juli, bärgades en vecka senare). Rätt ska vara rätt! ;)

Eftersom hon gärna får lägga på sig vill jag ju se till att hon verkligen får i sig tillräckligt med MJ - då det är osäkert hur bra hon egentligen tuggar sitt gräs/hö/silage. Kostnaden är inget problem, inte heller extra krångel - jag vill bara att hon får i sig vad hon behöver och lite till... Oljan känns därför som ett bra komplement för mig - i fråga om enbart MJ plus hjälp till tjocktarmen. Övrig näring får de andra fodermedlen bidra med. Oavsett hur det nu blir med näringsvärden på hö och mängd andra fodermedel, så tror jag hon behöver minst 0,5 dl olja per dag enbart för matsmältningens skull. Sen får jag väl rätta foderstaten efter det, hur bökigt det än kan bli att räkna ut det...
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Ja, har du inga problem med att hon ev får för mycket MJ (vilket brukar vara en fasa för Shettis-ägare ;) ) så blir det nog inga problem.

mvh Jessica
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Nä, hehe...vet precis vad du menar, men i det här fallet är det tvärtom pga den höga åldern... Annat var det förr! ;) Men just nu står jag ju inför problemet att det verkar stört omöjligt att få henne att gå upp i vikt... Hällla i henne olja med tratt kanske?? :idea:
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Jag tycker du ska fortsätta att ge henne det hon får nu tills du har fått analysen. Det verkar dumt att hålla på och mixtra i onödan med en häst som är fångbenägen. Skickar du in proverna nu så kommer ju resultatet om en vecka eller två, och då kan du ju ta ställning till vilka fodermedel som passar. Visst är hästen gammal, inget snack om saken, men det kan också vara så att en obalanserad foderstat gör det onödigt svårt för henne att gå upp i vikt.

PS. Krafft har ju också lucernmix som är som ett högkvalitativt hö. Det kanske vore något för din häst om det visar sig att höet blev dåligt?
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till gamla hästar?

Men hur funkar betfor då? Du kanske redan har skrivit det man jag är för lat för att läsa om allting. :angel:

mvh Jessica
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Nä, jag tänker ta det lugnt och hålla mig till den plan jag lagt upp: Lucern, Hippo Basic, olja plus b-vitaminerna och fri tillgång till VitaBlock-hinken + betet. Sakta sakta ökar jag hennes giva för att slutligen komma upp i vad som max går att proppa i en shettis på 150 kg. Under vägens gång här så vill jag bara få lite på fötterna vad just MAX är, om det är något jag bör lära mig längs med vägen. T ex som om jag rent av kan utfodra henne med enbart Lucern i slutändan som enda grovfoder, OM höet inte ger det hon behöver? Hon blir ju liksom mätt utav för stora volymer, så det hon får i sig måste vara högvärdigt - utan att för den skull riskera fångutbrott... En lite svår balansgång det där.

Orsaken till att hon inte ökar i vikt som jag vill, är att jag inte ännu är där att jag vågar brassa på med all mat som går än... Hon klarade sig fint på bara betet under sommaren, det är nu mot slutet som jag börjat med kraftfodergivan då jag blivit rädd att hon ska förlora vikt istället för att öka. Jag hade hoppats på att betet skulle gjort henne fetare, men nu vet jag att det inte gjorde det.
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Hon tycker inte om Betfor, tyvärr, för det måste ju vara väldigt lätt att tugga... Men det är inte sagt att jag gett upp om det för det, men alla mina försök att truga i henne det har gått om intet...
 
Sv: Foder till gamla hästar?

Men du, har du provat att blöta betforen i äppeljuice, eller blanda med nyponsoppa. Det är nog smaskens!!!!

mvh Jessica
 

Liknande trådar

M
Foder & Strö Har en 24-årig valack som just buköppnats (med gott resultat) och fått en bit av tunntarmen avlägsnad (pga ett lipom som snurrat sig om...
Svar
9
· Visningar
1 584
Senast: MissInterpreted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp