Foder till fullblodssto?

R

Rosberg

Måste ha hjälp!
Har precis köpt ett fullblods sto, 167 hög och 12 år. Är normal i hullet. Kommer rida henne 3-4 ggr i veckan ca 1 h. Hon är inte riden på 2 månader, så det kommer börja med att jag ska bygga muskler och kondis på henne. Hon är ganska het.
Vad ska jag ge henne för foder? Hon har tillgång till hösilage i hagen. Behöver hjälp med kraftfoder, mineraler, vitaminer och grovfoder.

Snälla hjälp mig!

Tack! //Marlen

Sv: Foder till fullblodssto?

Det första du ska göra är att titta på analysen på hösilaget. Grovfodret är grunden i foderstaten och eventuella andra fodermedel lägger man till för att komplettera grovfodret. Så börja med det tycker jag! :)

Jag hade gett henne Lympos Havrefri om hon är lite het.
Tillverkaren av Lympos har livslång erfarenhet av fullblod och dess behov.

I Lymposen har du allt redan, vilket innebär att du inte behöver köpa en massa vitaminer brevid. Också så klart ett bra grovfoder vilket jag gett mer eller mindre fri tillgång på.

Vill säga också att hon får korn och hösilage nu bara, (hos gamla ägaren). :confused:

Analysera ditt grovfoder först. Sedan kan du tänka på ev kraftfoder.

Analysera grovfodret först. Jag har ett fullblodssto som håller sig fin på hö (fri tillgång tror hon äter 9-10 kilo om dagen mer om det är kallt) med 40% smältbart protein, ett kilo lucernhack och ett halvt kilo havre + betfor och vitaminer/mineraler.

Börja med att skicka in grovfodrt för analys. Sen har jag varit med om fullblod som har gått på allt från 90-170 MJ per dag. Speciella hästar det där, större delen kräver högt över "tabellvärdena". Lucern och olja brukar funka fint tillsammans med ett grovfoder med höga värden.

analysera höt och räkna där efter.

Mitt sto kunde trycka i sig upp mot 20 kg hö förra vintern, och till det fick hon lite krafft protein (dålig protein i höt) och sen lite krafft groov 125 för att få lite energi. Hon reds ordentligt minst 5 dagar i veckan.

När hon inte var igång åt hon 12 kg hö och sen 1/4 kg protein och ½ kg groov om dagen, och hon såg ut som en tunna så när hon skulle börja ridas igen nådde inte sadelgjorden runt!!!

Mineraler fanns tillräckligt i höt.

Mitt fullblod (159 hög) äter 120 mj och kvot 7-8, grundbehov.

Vilka sorter fodret består av varierar beroende på hur grovfodervärdena ser ut, men alltid i stort sett fri tillgång på grovfoder, även om det kan variera mellan hö, hösilage och lusern. Ibland har hon fritt av allt. Det är värdena som bestämmer;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 958
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka