Foder till fullblod, vad ger ni?

B

Bellan

Nu vill jag veta vad ni med taniga fullblod ger för foder.. Tänkte jämföra lite med det jag ger, vissa säger att jag ger ovanligt lite för ett fullblod nämligen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Vad ger du då och hur är din häst i hull?

Det spelar väl ingen roll hur mycket/lite mat man ger om hästen mår bra och är i fint hull.
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Nu är förvisso inte mitt fullblod tanig, men jag kan berätta vad han äter, han är 2 år gammal, tränas regelbundet, hingst, beräknad vuxenvikt omkring 500 kg, fin i hull och ordentlig muskelmassa.
Fri tillgång på hösilage (analyserat)
4 kg Krafft Sport
0.1 kg Betfor
150 gram Krafft Miner Röd

Han äter minst 10 kg strå per dag och har en kvot runt 8 för att hålla sig fin. Jag hoppas kunna kvala honom i början av Maj så det måste finnas tillräckligt med energi för att både orka träna och samtidigt växa.

Vad får din häst att äta eftersom den är tunn? Många fullblod kräver mycket mat för att vara fina, men inte alla.
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Eftersom du säger att hon är tanig så låter det ju som om du ger lite lite mat...

Mitt fullblod åt när hon var i normalt hull:
Fri tillgång på hö
1 kg havre
2 kg Groov (gamla)
1 kg betfor (torrvikt)

Hon hamnade på ca 100 MJ då och det var vad hon behövde för att hålla hullet trots att vi bara promenadred! När hon var tunn behövde hon mycket mer än det för att öka i vikt.
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Såhär är det, jag har ägt henne i drygt fyra månader. Hon var extremt undernärd när jag köpte henne:


bullisett.bmp


Hon ser mycket bättre ut idag (tack och lov), men jag tycker att hon måste upp mer i hull. Foderstaten är:

10-12 kg hö (gett mer men det är vad hon äter)
0,5 kg kli
0,4 kg havre
0,8 kg krossad korn
1,0 kg lusern
Alger
Kalk
Vitlök
Olja

Nu har vi dock bytt hö, och jag har inte fått analysen ännu. Kan återkomma med den när jag får den.. Har funderat på att byta allt och sätta henne på krafft groov eller rehab, men nu har vi bytt hö precis så jag väntar lite med det..

Havre behöver hon kanske inte energimässigt, hon är väldigt het av sig som det är nu. Hur mycket kli och korn kan man ge egentligen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Om du jämför med vad jag och Magdalena ger så inser du nog rätt snart att ditt fullblod inte får särskilt mycket mat. Jag menar inte att alla fullblod behöver massa kraftfoder för att vara fina, men överlag kräver de mycket mer än andra raser.
Har du analys på det strå du ger henne idag? Och hon äter ju bra med grovfoder, var glad för det.
Men du behöver trycka i henne ännu mera kraft om hon ska gå upp i vikt. Något som är riktigt bra att fodra svårfödda hästar med är Betfor, jag gav tidigare mina 1 kg/dag (uppvägd torr), detta satte ordentligt med hull, dessutom innehåller det mkt vätska och fibrer vilket gör magen glad, men se upp så hon inte får lös avföring, Betfor kan ha en laxerande effekt på vissa hästar. Mina klarade detta utan problem.
Vad ligger hon på för kvot mellan Mj/SmbRP?
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Jag ska ringa hon som gjorde upp foderstaten.. Jag är inte alls bra på det här med foder, men jag lär mig. Jag har för mig (enbart för mig) att hon (annelie) lade Bellan på en kvot runt 8. Det höet hon åt då var tydligen bra, och sålänge vi stod där tyckte jag att hon gick upp stadigt. Men nu tror jag genom att ha luktat och känt på höet i nya stallet att det inte är lika bra, men som sagt, inte fått analysen ännu.

Betfor alltså.. Ja, varför inte.
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Mitt fullblod har fri tillgång på hö - han sätter i sig 15-20 kg per dag....
Dessutom får han 0,5 kg havre.
Detta håller honom i mkt fint hull.

När han stod på förra stället var han lite tunn, så för att få upp honom i hull
så gjorde jag en höanalys o kompletterade med havre (1kg) samt soja (0,4kg) för
att få kvoten omkring 7. Det tog han sig snabbt på o blev jättefin.

Ska analysera det hö jag köper till hösten, har tyvärr varit tvungen att köpa
hö av olika leverantörer denna vinter.
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Jag hade skippat oljan,det är laxerande och energirikt.
Öka betforen o kornet samt fri tillgång på hö.
mvh R
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Aldrig fodrat med betfor förrut, att det ska vara blötlagt vet jag. Ska man ge det med övriga krafften eller kan man ge det separat? Som insläppsmat tänkte jag då..

(svårt när jag inte har analysen än... :cool: )
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

förresten hade jag minskat lite på kli givan,det är mycket protein o energirikt,korn kan du öka,påverkar inte psyket så mycket
mvh R
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Det där kan du inte veta utan att ha sett vad hennes hö innehåller.
Man ska inte bara rekommendera sådär rakt ut i luften, när man inte har någon grund att stå på.
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Det kvittar vad hennes hö innehåller,korn påverkar inte psyket lika starkt som havre,på heta hästar kan man ta bort havren helt o ersätta med korn oavsett vad höet innehåller"
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Du ska ta dubbelt så mycket vatten som torr betfor,det skall dra minst 2 timmar före utfordring.Du kan ge det separat,men jag blandar allt i en röra,det tycker min hästar är gott
mvh R
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Jag tycker du är helt ute och cyklar.
Det kan mycket väl vara så att korn inte påverkar hästen lika mycket som havre, det förnekar jag inte.
Men havre och korn har inte samma näringsvärden, vilket gör att man inte alltid kan byta mellan dem hur som helst.

Det kvittar väl inte alls vad hennes hö innehåller!? :confused:
Eftersom grovfoder är/borde vara grunden i alla hästars foderstat, är det självklart att man måste veta vad det innehåller.
En foderstat med oanalyserat grovfoder, blir som ett pussel med bitar som inte passar ihop.
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Håller med Alin, du kan inte bara byta ut havre mot korn hur som helst. Att korn inte sätter sig på skallen må vara riktigt, men hästen har oxå svårare att tillgodose sig innehållet om det inte fodras korrekt.
Jag fodrade tidigare mitt fullblod med havre, han va pigg och glad, bytte därefter till Krafft Sport och såg redan på några dagar en stor skillnad i humör, han blev betydligt behagligare att hantera, men fortfarande lika pigg och glad, men hans något nervösa humör blev som bortblåst. Och Krafft Sport har ungefär samma näringsinnehåll som havre men sätter sig inte alls i skallen.
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Betfor är ett väldigt bra fodermedel, särskilt för tunna hästar.
Jag har bara sett positiva effekter med utfodring av detta.
Återkom gärna när du fått en analys så fixar vi fram en foderstat, bra att hon förhoppningsvis ligger på en kvot runt 7, hur ser hon ut i muskelmassan? Är även den tunn?
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

rosita skrev:
Jag hade skippat oljan,det är laxerande och energirikt.

Helt rätt att olja är energirikt och en tunn häst behöver mer energi alltså är olja jättebra att ge, det är heller inte laxerande, mitt fullblod får 3 dl rapsolja om dagen och hon har perfekt avföring.
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

rosita skrev:
Det kvittar vad hennes hö innehåller,korn påverkar inte psyket lika starkt som havre,på heta hästar kan man ta bort havren helt o ersätta med korn oavsett vad höet innehåller"

Det skulle vara intressant att se var du fått detta ifrån. Jag känner två olidligt pigga hästar som äter enbart korn och inte ens mycket, utöver höt...
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

rosita skrev:
förresten hade jag minskat lite på kli givan,det är mycket protein o energirikt,korn kan du öka,påverkar inte psyket så mycket
mvh R

Varför skulle det vara fel att ge mycket protein och energi? Hästen är för sjutton för smal = den behöver mycket protein och energi.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 339
Senast: Jahopp
·
Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp