Foder till föl.

Athenalover

Trådstartare
hej! jag undrar när man kan börja ge fölen mineraler och fölpellets och sådant. Vårat föl är fyra månader och går med sin mamma och diar fortfarande se får hon även lite betfor och äter hö med mamma.

Sv: Foder till föl.

Om stoet och fölet fortfarande går ihop och dom är fina i hullet...
Så låt fölet äta samma mat som mamman.
Men se till att den får äta sin mat i lugn och ro. Jag har mitt föl i egen box under natten så han får äta i sin takt.
Då behöver dom oftast inga speciella föl foder...

Så här gjorde jag:

Hästen föddes 10/5, mamman relativt svårfödd, men hade bra med mjölk.

Från och med juni ute dygnet runt på bete. Togs in några timmar vid ihållande regn för att fölungen skulle få ligga och vila på torr och varm bädd. Stoet fick kraftfoder hela betesperioden. Fölet började självmant att smaka av mammans mat (fodrade ute på slät berghäll eller inne på brett foderbord) i mitten av juni.

Från och med juli fortfarande på bete, men nu fick fölisen en egen liten portion som bestod av samma mat som mamman fick plus lite fölmüsli. (Gammal fibergivariant)

Installade från och med september. Två krubbor i boxen där de fick varsin portion.

Successivt under hösten fick fölisen börja gå över till egen box för att äta kraftfoder.

Från och med 1 november helt och hållet i egen box och från och med 1 januari slutade han dela hage med stoet.

En ganska smidig avvänjning från modern och smidigt sätt att vänja in på kraftfoder. Kan de äta ordentligt innan avvänjningen är mycket vunnet!

Tackar för svaren! vi har alltid tagit in våra hästar på natten för att en av hästarna har haft fång och hon klarar inte av att stå inne själv för då blir hon ledsen!

Fölet får betfor i en egen bunke och sen lägger vi hö i en egen liten hög till henne. Men vet ni när man kan börja ge mineraler?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka