foder till föl

Sv: foder till föl

Nu har jag inget föl som är född i år, likväl hade jag ett tidigare som var ganska liten och emlig. Vi gav aldrig något kraftfoder, för det behövdes aldrig. Grovfodret han åt var av mycket bra kvalite, och den som har hand om min pålle hade stenkoll på att han utvecklade sig som han skulle. Om han inte gjort det, så hade han fått lusern eller annat proteinrikt tillskottsfoder. Nu åt han tillräckligt för att förse sin kropp med vad den krävde.

Jag har så pass bra i hö i år, så jag ger inte mina föl någonting mer än lite mineraler och nått gott att tugga på ibland:)

Hej!
Vi har mycket bra grovfoder så de får ca (knappt) 0,5 kg Spillers Stud & Youngstock Mix (musli) var.

Mvh / A

har man ett hö med dåliga värden så har man..dock vet jag inte om jag kommer ge så mycket, för han verkar kunna knapra i sej mer hö än jag trodde..

Jo jag förstår dig, men det finns bättre och snällare foder än det. Väger pållen 200 kg, så har du ju inte överskridit gränserna. Men det lät lite mycket i mina öron, har du förresten funderat på Groov som ett alternativ. Havren i den mängden ger just ingenting.

Boj skrev:
men det finns bättre och snällare foder än det.

Vad är det för fel att ge soja, menar du, eftersom du påstår att det inte är "snällt".:confused:
De fölungar jag har här käkar i alla fall 300g soja, och så ett par kilo havre på det.
Så har jag fodrat i många år, och får alltid beröm för att mina hästar är välväxta och lagom runda.

Vad tror du det är tillsatt i många färdigfoder för att få upp proteinhalten?

Soja är inte ett naturligt foder för en hästmage, och det finns bättre att ge om mera proteiner krävs.

Boj skrev:
Soja är inte ett naturligt foder för en hästmage, och det finns bättre att ge om mera proteiner krävs.

Nu blir jag nyfiken, varför är inte soja naturligt? Är potatis naturligare?

Hej jag har ett litet hingstföl som är föd i början av Juni. Han får fri till gång till hö och det är ett väldigt bra hö. Han ska få gå med sin mamma fram till Februari och Mars och få dia på henne. För om man tarbort dom vid exempel Jul så finns det risk att dom blir för maggra och inte går upp igen. För det är ju som kalast i Januari så dom behöver mjölken, så att dom inte blir maggra och fryser. Jag har prattat med några som har fött upp islandshästar i många år. Men det är viktigt att mamman får bra foder för att kunna ta hand om fölungen. Han brukar dock ta några tuggor av hans mammas havre, vitaminer och betfor. Bådda mamman och fölet är runda. Men om fölungen blir maggaer kan den behövas tillskot till exempel lusen.// Mvh

Foderstat med analyserat hösilage.
1 kg Krafft Pluss
1 kg havre
1 kg luzern
150 gr sojaskrå.

Denna foderstat kommer att hållas till mars någon gång. Sedan får vi oftast höja havren lite till.

AM

Emmahpemma skrev:
300g havre
200g soja
50g mineraler
Det låter väldigt mycket soja tycker jag med. Har alltid hört att man inte skall ge soja till hästar under 3 år då dom lätt växer för fort då. En unghäst skall ju växa av hö och annat grovfoder inte av en massa kraftfoder.

Men man måste ju ge hästen så mycket mat så den kan växa så fort som den är genetiskt programmerad för!
Att hålla igen på tillväxten genom att strypa fodergivan är ju vansinnigt.
Så länge unghästen bygger muskler och växer så är det bara att ösa på.
Däremot ska de ju inte gå runt och vara FETA, men det hoppas jag verkligen att folk kan se skillnad på...

Min arabbebis ( snart 8 månader), född i slutet på mars, får:
Fri tillgång på hö.
1.5 kg lucernpellets, &
200 gr soja.
+ mineraler

Hon går med sin mamma på dagarna,
& kommer att göra så ett tag till.

nu kommer jag ju inte behöva ge så mycket soja, utan det räcker med 100g. då den lilla rackaren stoppar i sej duktiga 4kg hö /dygn

han måste ju få tillräckligt med mat för att kunna växa, hålla hull, och bygga muskler... jag tänker då inte bromsa hans växande! och definitivt inte genom att hålla igen på maten.!!

CK skrev:
Men man måste ju ge hästen så mycket mat så den kan växa så fort som den är genetiskt programmerad för!
Att hålla igen på tillväxten genom att strypa fodergivan är ju vansinnigt.
Så länge unghästen bygger muskler och växer så är det bara att ösa på.
Däremot ska de ju inte gå runt och vara FETA, men det hoppas jag verkligen att folk kan se skillnad på...
Jag menar inte att man inte skall ge sina unghäsar mat. Jag menade bara att man inte behöver ösa i dom utan att man låter dom växa i sin takt. Men det fattar ju alla...........

har dåligt med protein i höet, så han (7mån) äter:
0,4 kli
0, 15 soja
0,2 krafft protein
0,3 kornkross
0,5 betfor
+mineraler

fast än äter han inte allt för han går med mor på dagarna..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama