Foder till föl

E

eveline_s

Hej,
Jag undrar lite hur ni gör med foder till föl.
Hur mycket och vad anser ni att ett föl på ca 6 mån på lösdrift ska ha?
En islandshäst då alltså :)

Sv: Foder till föl

Man kan ha i åtanke att en 6-månaders föl inte har fullt utvecklad tarmflora än och därför inte kan tillgodogöra sig näringen från grovfodret fullt ut.
Jag brukar ge någon form av mjölkpulverbaserad fölpellets som tillskott till de föl som behöver det.
Min årets fölunge går fortfarande kvar med sin mamma, tänkte se om stoet ifråga tänker vänja av henne själv innan nästa fölning.

Mitt föl är bara 5 månader, men han diar och de har fri tillgång på ensilage (kvoten ligger på ca 7). Stoet får lusern 1 gång/dag, jag funderar faktiskt på om han ska börja få fölpellets eftersom de går ute och jag nog tycker att han är lite tunn.

Hur länge kan de äta fölpellets?

Man kan ha i åtanke att en 6-månaders föl inte har fullt utvecklad tarmflora än och därför inte kan tillgodogöra sig näringen från grovfodret fullt ut.
Jag brukar ge någon form av mjölkpulverbaserad fölpellets som tillskott till de föl som behöver det.
Min årets fölunge går fortfarande kvar med sin mamma, tänkte se om stoet ifråga tänker vänja av henne själv innan nästa fölning.

Precis som Ameo skriver så kan de inte tillgodogöra sig grovfodret fullt ut än och även om de skulle kunna det, så är det få föl som klarar av att äta tillräckligt mycket grovfoder, särskilt inte de snabbväxande raserna!
Ett föl har också ett förhållandevis stort behov av mineraler/spårämnen som de flesta grovfoder inte klarar av att täcka!

Mina 2 fölungar (7 mån) har fri tillgång på hö (uppskattningsvis äter de ca 6-7 kg var/dygn), sen får de 1 kg lucern (smb rp 150 gr), 0,15 kg potatisprotein, 0,5 kg havre, 80 gram mineralfoderblandning och 30 gram mononatriumfosfat.

Mitt svar också!

Jag låter aldrig en fölunge leva på enbart grovfoder oavsett hur bra värden det har. Ett bra mjölkbaserat fölfoder och mammas mjölk så länge som möjligt (även om det tappar i näring när fölet är äldre!) och lusern om grovfodret inte håller tillräckligt bra värden.

Vid 10 månader någonstans brukar dom väl ha utvecklat magverksamheten ordentligt.

Jag brukar göra det mot slutet av betet, och sedan vänjer jag av nattetid i samband med installning (om inte någon fått föl väldigt sent på säsongen då och vill bo med mamma lite längre men oftast tycker dom ändå det är ok att bo med dom andra fölen på natten) och då är dom invanda och äter kraftfoder utan problem.
På dagarna går dom med mammorna så länge som möjligt.

Jag gillar att få föl tidigt på säsongen för det passar mig bäst med natt-avvänjning lagom till installning då utan att fölen är för små. Men ibland vill naturen annorlunda :D

Men förtydligande, dom börjar äta fölfoder allt från mellan 4 och 6 månader kanske, beroende på betet helt enkelt.

Från vilken ålder kan man räkna med att de kan tillgodogöra sig grovfodret?

Alla mina föl har gått med mamman till 9-10 mån, även om de varit hingstar o gått i storflock. Mamman har haft fritt med silage av god kvalité och så har jag fodrat med lucernpellets, betfor och linfröolja och då har fölet börjat äta lite av detta och sedan har fölet fått en egen portion som jag fortsätter ge efter de flyttat till egen hage. Så vid 10 mån ålder bör de klara sig utan att dia.

Jag ger lite vanlig musli(eggersmann senior vital) som skrammel i krubban när alla andra i flocken får. Jag lägger oxå i en miniskvätt koppartillskott då vi misstänker både föl o mor har kopparbrist. Mest får mamma dock o så hoppas jag det går över i mjölken.

Annars får mina begränsad tillgång på hösilage med kvot 7 plus att mor/dotter kommer in o äter extra hösilage(+musli/lusern till mamma) varje dag. Jag kan inte ge fri tillgång för då blir mamma smällfet! För att inte tala om resten av flocken... Fölis skall gå med mamma till hon e iaf 8mån. Men hon håller på o vänjer av sig själv, hon spenderar hellre tiden med "dom stora tjejerna" än med mamma. Men dricker mjölk ffde så klart.

När fölis är avvand och fölet jag köpt för framtida sällskap flyttar hit så kan dom få gå med fri tillgång.

Jag har två föl, den ena ett welsh cob sto och den andra ett shettissto. Shettisstoet vandes av nu när hon var 7 månader då mamman skulle åka till nya ägaren (lånad). Welsh cobstoet ska gå med mamma tills hon är 8-9 månader. Vilket jag även hade velat med shettistfölet men mamman började rymma en massa så det gick inte riktigt som planerat...

Shetlandsfölet får fritillgång på hösilage och ca 150 g lusern + en skvätt soja och betfor och mineraler samt vitaminer.

Welsh cobfölet får tillsammans med mamma ca 1,5 kg lusern, 0,5 kg soja, 0,5 kg havre, 100-200 g betfor och mineraler samt vitaminer. Samt att de då har fritillgång på hösilage. Hon har inte börjat få ur egen spann än. Tänkte börja med det samtidigt som avvänjningen om ngn månad.

Glömde..

Jag tycker att de ska ha fritillgång på hö/silage och sen tillskott av lusernpellets eller fölpellets + mineraler & vitaminer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
532
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix