Sv: Foder till föl?
Först har jag en analys på grovfodret och kollar ungefär hur mycket unghästen äter av detta/dygn. Det brukar inte vara några stora mängder.
Den viktigaste aminosyran är lysin och den håller jag koll på.
Vallfodret kanske innehåller 4,5% lysin per gram råprotein.
Om inte grovfodret är extra superbra så tillsätter fri tillgång på lusern som har ett lysininnehåll på 4,5 % av råproteinet. De brukar äta 2-3 kg av detta kanske. (håller alltid koll på hur mkt de äter även av fri tillgång)
När jag har haft grovfoder med 11-12 i kvot och höga värden har jag inte gett lusern.
(OM jag skulle ha ett riktigt kass grovfoder och fölet valde att äta upp detta före lusernet så skulle jag reglera givan och ge mindre så att fölet åt mer av lusernet.)
Ett föl på 6 månader har behov av 0,6 gram lysin/MJ, så för min ras som har snabb tillväxttakt blir lysinbehovet runt 39-42 gram/dag -minimum. (snabbt exempel)
Men fölungens mage är inte redo att leva enbart på grovfoder, så för att säkerställa tex lysinbehovet är uppfyllt ger jag tex D&H Foal Creep pellets, som innehåller 9 gram lysin/kg.
Jag vill ha ett fölfoder med mjölkprotein i, eftersom fölungen är gjord att dia tills den kanske är 10 månader eller äldre. Även om fölet går med mamma dagtid så börjar jag ge fölpellets ganska tidigt.
I vilka mängder jag ger beror också på grovfodret, vilken balans på MJ/smrprt och mineraler fölet behöver. Behovet räknar jag ut som vanligt. Jag ligger hellre på ett överskott av protein från grovfoder, men passar mig för att ge för mycket MJ. Behovet ska täckas såklart.
Mineralbalanserna är superviktiga! Men för att veta behövs ju en analys på grovfodret samt att man vet vilka behov fölet har. Har man ett välbalanserat grovfoder (vilket bör vara högsta prio om man håller på med avelsdjur och fölungar/växande unghästar) så kan det ofta räcka att lägga till ett fölfoder som D&H där balanserna också är bra. Men ibland måste man såklart reglera åt ena eller andra hållet med någon enstaka mineral. Särskilt om fölet äter mycket lusern!
Sök på lysin och mineraler till föl/växande unghäst, det finns massor att läsa!