Foder till föl?

Sv: Foder till föl?

Våran fölunge började få kraftfoder när han flyttade till egen box på nätterna. Men han får inga jätte mängder. Det är mest bara för att han ska ha något, samt lära sig äta kraft.

Han får förutom fri tillgång på hö, kan tänka mig att han får 6-8 kg på natten.
några dl betfor
några dl havre
väldigt, väldigt lite sojamjöl.
Vi har fortfarande gräs i hagarna

Han är 7 mån.
Fin i hullet, glansig päls och pigg som satan :love:

Egentligen så sker det ju en automatiskt och gradvis tillvänjning genom att de börjar smaka i mammas krubba medan de är små. Det är väl det bästa också för deras små magar.

Sedan vid avvänjning så kan de redan äta en hel del av det de behöver i både kraftfoder- och grovfoderväg.

Jag ger kraftfoder med mycket protein i, varav en hög andel ska vara lysin. Sen beror det på vad grovfoderanalysen och individen i sig visar, vad och hur mycket man ger.

Vi brukar också börja vid avvänjningen när fölet står i egen box på natten. Årets föl är bara fem månader så hittills smakar hon det hon får av sin mamma som äter lusern, betfor, havre och mineraler. Samma diet som fölis kommer få tids nog. Jag föredrar att fodra med naturligt och näringsrikt foder, lusern och betfor tillhör favoritfodermedlen.

Mvh JV

Vår är född 1/6-11 och började äta kraftfoder för två veckor sedan.
Vi har två krubbor i fölboxen,så mamma får äta ifred, och den lilla äter kraffts fölpellets. Började med en näve.... och fyller succesivt på med mer.
Hon går och "snokar" lite i mammas krubba, och tycker att hennes lucern ä godare ....:D

För två dagar sedan började vi med att vänja in att stå i egen box någon timme åt gången, och då äter både hon och mamma mycket lugnare. Vi blandar nu fölpellets med lucern pellets (som vi delar på mitten) och hon äter väl ca 4 nävar nu..... 2 ggr/dag. Anledningen förutom att vänjas in till avvänjning är också att vi har fått låg andel smrp i årets hö, och hon kommer behöva kunna äta ganska mkt kraftfoder som komplement tyvärr :grin:

Jag ger aldrig mina betfor innan två års ålder, därför att jag har erfarenheten att de ibland ratar övrigt foder om man skämmer bort dem med "godsaker" för tidigt.

Mina föl brukar börja med att äta av mammas kraftfoder. De brukar vänjas av när de är 7-8 månader gamla och börjar få eget kraftfoder när de är ca 6 månader.

Precis som för Croquis så beror mängd och vad de får på individen och grovfodret.

Okej, min är född 15 maj och äter på mammas mat. Havre och betfor. Men hon är väldigt grinig av sig och är inte så glad i att han är där.
Så tänkte precis som nån annan att han får egen krubba med nåt litet i.

Men vilket foder är bäst nu i början?

Jag ger fölen kraftfoder som senast från att dom stallas in efter betet i egen box, ofta tidigare om det behövs stödfodras på betet.

Dom får fri tillgång på lusern samt någon form av fölpellets (och då mjölkpellets). Har använt lite olika fabrikat men gillar Dodson & Horrels. Fölpellets får dom länge, hela första vintern.

Utöver det såklart mineraler utifrån grovfoderanalysen.

Säljs dom inte går dom även kvar med mamma länge på dagtid.

I regel har fölen här börjat pilla i sig av mammas kraftfoder ganska tidigt, sedan har jag fortsatt med det när dom börjat stå i egen box,alltså framåt hösten efter betet. har de behövt väldigt mkt innan det har de blivit ställda i egen box en stund för att äta. Jag körde sist med krafft musli grön, den i plastsäck. Väldigt smaklig för de små verkar det som.

lusern, betfor, och vid behov mineraler så att alla deras behov täcks. Har man ett supergrovfoder så behöver man alltså i princip inget. Bara selen, så då skulle jag blanda det med lite betfor, 1 dl gör varken till eller från.

Ska man lita på att mineralerna i grovfodret räcker ska man göra analys av även spårämnena, koppar och zink är viktiga och finns i allmänhet inte tillräckligt i svenskt grovfoder!

Ett litet knapplån.

Jag har ett halvblodsföl, 2,5 månad gammal. De stallades in för en veckan sedan och han har plötsligt blivit otroligt intresserad av vad det är för gott mamma får i krubban. Han blir väldigt påstridig och mamma häst blir sur som ättika när hon inte får äta ifred för lillen.
Så för att bespara mamma det irritationsmomentet och ge lillen annat att tänka på så har han fått en näve av mammas mat (betfor, kornkross, soja och mineraler).
Jag har inte reflekterat över att det kanske är olämpligt att göra så, det är mitt första föl.

I övrigt äter han mycket gräs och hö, mamma mjölkar som en ko så hullet är det inget fel på. Så något tillskott behöver han ju egentligen knappast ännu på ett tag.
Ska jag fortsätta som jag gör eller är det bättre som någon nämner att köpa fölpellets?
Har inte reflekterat över att det kanske inte är lämpligt med mammas mat för hans lilla mage när han så gärna vill äta det.

Alla mina föl har smakat av mammas mat och inget har mått dåligt av det. Mitt sto får samma som ditt forutom sojan där jag har lusern istället.
Jag tycker att det är ett utmärkt sätt att vänja deras magar vid annan mat än mjölk.

Efter avvänjningen har det blivit lite olika foder beroende på hur bra de har ätit. En unge blev dålig i magen när hon fick egen box på natten,då tog jag bort kornet för henne och ersatte det med pellets.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
593
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama