foder till fångponny..

PrittePuff

Trådstartare
vad vågar man ge till en b-ponny som har fång?

alltså inte akut fång utan trligen har hon gått med fång ett bra tag, så det sitter bara i hovarna. hon har under vintern bara gått på ensilage, men funderar på att byta till hö nu.

både hö och ensilge är oanalyserat. om jag skulle köpa analyserat hö/hösilage vilka värden ska jag gå på?
just nu går hon ingeting. och kommer troligen bara gå och skrota i hagen tills hon är helt friskförklarad.

hur mkt vågar man ge henne?

hur mycket bör en b-ponny få för att hålla magen igång?

Sv: foder till fångponny..

Oavsett vad du ger henne, hö eller ensilage så ska hon ha minst 1kg ts/100kg kroppsvikt. Dvs väger hon 300kg så behöver hon minst 3,6kg hö, det är den absolut minsta mängd, skulle nog gett ännnu mer.
Om du fodrar med silage så beror ju ts halten på hur mkt du måste ge.
Lusern är oxå bra för fånghästar, samt betfor

Varför är Lusern bra för fånghästar?
jag har höst det innnan men inte förstått VARFÖR det är bra?

Men betfor är väl dåligt? har aldrig fodrat med betfor till nån av mina hästar. Ska jag göra det till henne?

Var försiktig med tvära grovfoderbyten!
Se till att skaffa ett riktigt bra hö som uppfyller hästens behov o sedan se om det är något mer hästen behöver för att komplettera till grovfoder.
Analys är ett måste för fånghästar, o så ska de inte ha spannmålsbaserat kraftfoder,alls. O inga rena spannmål som havre o korn heller.

Jag har en fångponny,som får analyserat grovfoder o får det på fri tillgång.
Om grovfodret har lågt proteininnehåll så är lusern väldigt bra. En 'snäll' proteinkälla o även snällare mot hästens mage.

Senast ändrad av en moderator:

en bekant säljer foder,bla ett foder som heter speedi beet.
och hon sa till mig att det är bra till fånghästar el hästar som lätt får fång.Det är en slags betfor som inte innehåller nått tillsatt socker.

Vad i hela friden baserar du det på, att betfor skulle vara bra för fånghästar?? Enl. rön från senare år och enkelt förklarat, får hästar fång pga att enzymet som bryter ner kolhydraten Fruktan, blir vajsing med. Istället bildas toxiner(gift) som ger sej uttryck i akut inflammation i hovens mjukdelar...dessa svullnar och det gör att senan som sitter fast i hovbenet drar i själva hovbenet och då uppstår s k hovbensrotation...alltså, hovbenet "tippar" inuti hoven. men men...min teori ang betfor är att det är absolut rena giftet för en fånghäst. Vad är betfor? Restprodukt av sockerbetan med tillsats av melass (= socker). Kolhydrater = socker...alltså, oavsett vilken jäkla sort av kolhydrat som nu framkallar fång, så är det ju jäkligt onödigt att chansa med att ge hästen något som den...dels inte alls behöver...och som dessutom kanske i värsta fall framkallar fång. För att hålla igång magarna (som nu alla prisar betforet för att göra) så kan man istället ge 1 dl kokt linfrö/ dag. En väl avvägd foderstat baserad så långt det går på grovfoder och långsamma foderbyten är helt klart det bästa. Lite extra noga med sommarbete och grönt gräs. Pass upp på våren vid betessläpp och i aug-sept när gräset skjuter ny fart...spec efter ev torka.

Betfiber är ett idealiskt foder också för fånghästar. Den ”snälla” bakteriefloran trivs extra bra i betfiber och kan lättare knuffa ut elaka, fångorsakande bakterier. Melasstillsatsen i betfor kan möjligen vara olämplig för en häst med insulin resistens men inte annars. Det finns varken fruktan eller stärkelse i betfor.

HH

Betfor och lucernhack är det jag helst ger min fångponny, och jag tycker betfor är idealiskt i det sammanhanget.
i övrigt förklarade helena bra om betfor.

TS:
Se till att ha analys på grovfodret. Hästen ska ha tillräckligt med strå att äta för att hålla magen i trim, och foderstaten ska täcka hästens normala underhållsbehov. Fattas protein så ge gärna lucernhack, det är snällt mot fångmagar och ger mycket fibrer och protein på ett skonsamt sätt.

Jag ger min ponny lite linfrökaka för magen, men ingen betfor för att han inte tål det,som HH sa, om hästen har insulin resistens så är det direkt olämpligt vilket min har därför har jag slutat ge honom betfor o även på veterinärens inrådan (har en ny nu).

Betfor och lucernhack är det jag helst ger min fångponny, och jag tycker betfor är idealiskt i det sammanhanget.
i övrigt förklarade helena bra om betfor.

TS:
Se till att ha analys på grovfodret. Hästen ska ha tillräckligt med strå att äta för att hålla magen i trim, och foderstaten ska täcka hästens normala underhållsbehov. Fattas protein så ge gärna lucernhack, det är snällt mot fångmagar och ger mycket fibrer och protein på ett skonsamt sätt.

Hej! Får jag vara med på ett hörn:o? Vill bara fråga ungefär hur mycket lusernhack man ska/bör/kan ge till en shetlandsponny på ca 200kg? Höt ligger på 40g smbrt råprotein/kg foder och 7.4Mj/kg foder - får idag ca 4 kg och lite betfor till det. Verkar dock behöva lite extra tillskott (lite trött och känns som han faller ur lite grann) utöver det som foderstasberäkningen visat. Papper och siffror är en sak, riktiga levande djur en annan! Ponnyn är fångkänslig, men frisk, peppar, peppar! Mvh/Flash

Jag har oxå en shettis,som haft fång o han får fri tillgång på bra grovfoder o sen får han lite lusernhack för jag vill se hur han ser ut inom nån vecka.
Lusernhack räknas som grovfoder, o det kan hästen leva på enbart om man har kasst grovfoder.
du kan öka på hömängden till din shettis, så att han kan äta hur mycket han vill o orkar. 4kg hö till en shettis är för lite.
Min shettis stoppar i sej runt 10kg per dygnet.

Jag ger min ponny lite linfrökaka för magen, men ingen betfor för att han inte tål det,som HH sa, om hästen har insulin resistens så är det direkt olämpligt vilket min har därför har jag slutat ge honom betfor o även på veterinärens inrådan (har en ny nu).

varför var det där riktat till mig?

Mina shettisar går på fri tillgång på hösilage, tror dom äter runt 10kg av det. Har en kvot på drygt 9 på det.

Ditt grovfoder har en kvot på 5,4 o bör vara minst 6, så du behöver nog tillsätta lite lusern eller nått annat proteinrikt

Jag har oxå en shettis,som haft fång o han får fri tillgång på bra grovfoder o sen får han lite lusernhack för jag vill se hur han ser ut inom nån vecka.
Lusernhack räknas som grovfoder, o det kan hästen leva på enbart om man har kasst grovfoder.
du kan öka på hömängden till din shettis, så att han kan äta hur mycket han vill o orkar. 4kg hö till en shettis är för lite.
Min shettis stoppar i sej runt 10kg per dygnet.

Mitt ponnytroll hade gillat dig! :D Dubbelt så mycket mat och mer därtill :bump::bump:!!

Jag har gott om fint hö, så att ersätta grovfodergivan helt med lusern vore dåraktigt, iaf ekonomiskt. Annars vet jag att halm och lusern helt kan ersätta hö/hösilage, trots att jag själv inte skulle föredra det (är en inbiten hö och halm-anhängare trots att alla jag känner inom häst gått över till hösilage och spån/torv). Min lilla ponny är av väldigt lättfödd sort så därför brukar jag få hålla lite koll på hur mycket han får att äta, men de 4 uppvägda kilo hö han får av min "kompletteras" av de extratuggor han stjäl i hagen av de andra hästarna (ranghögst och flyttar på såväl stor som liten i hagen). När sedan natthöt är slut i boxen har han halm att tugga på. Men saken är det att han är lagom i hull men lite muskelklen och trött, och efter att ha bytat foder på min storhäst (från Krafft Grov till Hippo Grow Alfa) och fått en helt annan häst utseendemässigt - grovnar för varje vecka och lägger fina muskler trots att träningen är den samma som förut, så sneglar jag såklart åt shettisens håll och undrar om det inte går att få i honom lite extra proteiner på ett för honom skonsamt och bra sätt. Många talar sig varma om lusern, och precis som du skriver så är det ett bra grovfoder som dessutom sägs vara lämpligt till fånghästar. Du skriver att du ger din shetlandsponny "lite" - kan du precisera det? Talar vi om nävar eller liter?

Hälsningar
Flash.

Äter ponnyn halm utöver höt så sänks kvoten ännu mer eftersom halm inte innehåller några proteiner, bara mj. Du behöver ge mer proteiner

vill bara förtydliga att hästen inte har akut fång utan bara fånghovar, och har troligen gått med det i många år... jävligt synd på en så fin ponny, men ingen har kläckt det tidigare många olika hovslagare och veterinärer har sett hästen men inte påpekat att den inte mår bra och vad som behövs göras...

Analys på fodret är på väg, va ska jag räkna på att hon behöver i MJ och smrp? det är en krafitig korsningsponny.

Jag kommer försöka få ihop det så hon endast äter hö och ev lusern. så nu hoppas vi på att analysen ser bra ut... :p

Mitt ponnytroll hade gillat dig! :D Dubbelt så mycket mat och mer därtill :bump::bump:!!

Jag har gott om fint hö, så att ersätta grovfodergivan helt med lusern vore dåraktigt, iaf ekonomiskt. Annars vet jag att halm och lusern helt kan ersätta hö/hösilage, trots att jag själv inte skulle föredra det (är en inbiten hö och halm-anhängare trots att alla jag känner inom häst gått över till hösilage och spån/torv). Min lilla ponny är av väldigt lättfödd sort så därför brukar jag få hålla lite koll på hur mycket han får att äta, men de 4 uppvägda kilo hö han får av min "kompletteras" av de extratuggor han stjäl i hagen av de andra hästarna (ranghögst och flyttar på såväl stor som liten i hagen). När sedan natthöt är slut i boxen har han halm att tugga på. Men saken är det att han är lagom i hull men lite muskelklen och trött, och efter att ha bytat foder på min storhäst (från Krafft Grov till Hippo Grow Alfa) och fått en helt annan häst utseendemässigt - grovnar för varje vecka och lägger fina muskler trots att träningen är den samma som förut, så sneglar jag såklart åt shettisens håll och undrar om det inte går att få i honom lite extra proteiner på ett för honom skonsamt och bra sätt. Många talar sig varma om lusern, och precis som du skriver så är det ett bra grovfoder som dessutom sägs vara lämpligt till fånghästar. Du skriver att du ger din shetlandsponny "lite" - kan du precisera det? Talar vi om nävar eller liter?

Hälsningar
Flash.

Japp! Hästen kan leva på lusern som enda 'grovfoder', för det räknas ju ändå som grovfoder. ;)
Jag ger min shettis mindre än 0.5kilo lusernhack en gång om dan o se hur han ser ut om nån vecka. Tycker att han verkar mindre om bukmagen iaf, så jag hoppas på att han blir lite mindre i magen (varit väldigt överviktig tidigare! pga proteinbrist :crazy:).
Dessutom har han börjat gå lite smått på promenader.

Äter ponnyn halm utöver höt så sänks kvoten ännu mer eftersom halm inte innehåller några proteiner, bara mj. Du behöver ge mer proteiner

Precis vad jag tror! Det är lustigt egentligen - sommaren 2006 fick jag hem ett litet parti fjolårshö som skulle räcka bara till stödfodring eftersom betet var för magert (extremtorr sommar -06 så gräset vissnade och brändes bort, och på hösten började det regna så "allt" - gräs och spannmål - ruttnade bort). Hade ingen analys på det men tyckte det inte var så viktigt (:o) eftersom det "bara" stödfodrades med. När det sedan blev klart att det inte blev något hö alls hos min höbonde av 2006 skörd, men det fanns gott om det fina höt från 2005, så bokade jag in oss på det och fodrade med det ända fram till hösten 2007. Tog analys när det blev klart att jag skulle ha höt hela vintern, och höll på att trilla av stolen när jag läste att det innehöll 90g smbrt råprotein/kg foder - och då hade jag hästar som var precis lagom i hull, fina muskelmässigt och bra i magen. Jag frågade en foderrådgivare på Krafft, bara på skoj, och h*n avrådde mig å det bestämdaste att ge shettisar av det höt, knappt ens storhästen. Kvoten MJ/protein skulle inte över 5 på fånghäst, eller något ditåt, och det gör det inte i år, men det räcker ju inte alls!!! Nu är ponnyn 15 år gammal, har en gammal utläkt boglesskada och går som sällskap och motioneras med promenader och tömkörning, men mat ska han ha och näring måste den innehålla! Det fattat t.o.m. jag!
Hälsningar/Flash

Senast ändrad av en moderator:

Japp! Hästen kan leva på lusern som enda 'grovfoder', för det räknas ju ändå som grovfoder. ;)
Jag ger min shettis mindre än 0.5kilo lusernhack en gång om dan o se hur han ser ut om nån vecka. Tycker att han verkar mindre om bukmagen iaf, så jag hoppas på att han blir lite mindre i magen (varit väldigt överviktig tidigare! pga proteinbrist :crazy:).
Dessutom har han börjat gå lite smått på promenader.

Ska testa det jag också! Har Greenpower lusernhack hemma, till getterna. Mina småponnier går redan promenader - bra också för mattes midjemått :angel:. Tack för hjälpen så länge!!
Mvh/Flash

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
738
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna