foder till fånghäst?

K

karrob

Min Jasmine drabbades av fång förra året, o fick hovbensrotation. Hon är mycket bättre nu, som tur är och rotationen ska ha blivit tillrättad gnm specialverkning.

Jag har dock bara gett henne hö, mineraler och lite morötter tills nu. Hon har bantats ner många kilo, men nu ser jag att hon behöver ha lite mer foder, o så har vi börjat träna lite försiktigt igen så hon behöver lite för att kunna bygga upp muskler igen för de är nästintill obefintliga efter denna vila.

Vilket kraftfoder kan man ge en fånghäst? Jag vill ABSOLUT inte riskera att hon får fång igen. Jag har någon gång läst om att det finns specialfoder, men hittar inte tråden.

Någon som har tips?

Sv: foder till fånghäst?

Om hon behöver nåt utöver höet så är det med största sannolikhet för att höet har dåliga värden och/eller att du ger för lite hö.
Kraftfoder ger man ju för att kompensera brister i höet.

Om du inte har analys på höet och misstänker låg proteinhalt i höet kan du med fördel ge LUSERN som del av grovfodergivan för att få upp proteinhalten. (du vet väl att det INTE är protein orsakar fång?)

Annars är fett- och fiberrika kraftfoder fångvänliga, vad jag förstått det som. T ex linfrökaka. Det skulle du kunna tillsätta ett par hundra gram i foderstaten. (maxgiva 100gram/100kg häst) Det är också bra för magen och pälsen! :idea:

I övrigt så gäller det framförallt att vara mycket FÖRSIKTIG när man introducerar nya fodersorter och att magarna på dom fungerar bra - det är viktigt att de får i sig gott om FIBRER (grovfoder framförallt) men samtidigt inte för mycket eftersom det då kan ge för mycket av FRUKTANET som orsakar fånganfall. Men man kan blötlägga hö en timme före utfodring för att vara säker på att få ner fruktanhalten.

Min shettis fick en släng av fång förra vårvintern. Han äter HippoGrow Alfa pga lågt proteinhalt i vårat grovfoder därav Hippo och det innehåller ju lusernet i det också o sen så får även han en näve aspbarkspellets (kanske inte alla fångisar kan äta detta, men på honom fungerar det kanon o han har fått stenhårda hovar o finare päls, man o svans, men i hans fall är fången inte så kronisk så kanske därför??) och så får även han extra vitaminer.
Han får vanligt hö, men det kan oxå gå bra med hösilage.

Sen så går han barfota,för min gamla kära hovis tyckte det. Fast nu får jag leta efter en annan hovis för att min gamla hovis har fått stroke för ett tag sen.... :crazy:

Viktigt med en fånghäst är att den får röra på sig för att få fart på blodcirkulationen o hästen kan jobba som vanligt bara man är uppmärksammad ifall den får fånganfall igen.
Min shettis har varit helt bra i över 1 år nu utan några fånganfall. Han fick bara det en enda gång o sedan dess har jag varit noga med att göra en analys på grovfoder så att han ska få i sig rätt foder o rätt mängd, osv.

Om du inte har analys på höet och misstänker låg proteinhalt i höet kan du med fördel ge LUSERN som del av grovfodergivan för att få upp proteinhalten. (du vet väl att det INTE är protein orsakar fång?)

QUOTE]

Ang. lusern. Som jag förstått finns hackad lusern och i pelletsform, men att hackad lusern var utblandad med melass så att det inte var lämpligt för fånghästar. Har jag fattat fel?

Bra tips ang blötläggning! Hur funkar det, d v s vet du varför fruktanhalten sjunker vid blötläggning?

DEt finns en jättebra artikel om fång i senaste numret av tidningen Hästen - det är där jag läste om detta. Köp gärna tidningen o läs! (den brukar finnas i välsorterade tidningshyllor t ex en kiosk som säljer MYCKET tidningar av olika slag)

Förklarningen i artikeln är att fruktan är vattenlösligt. Där berättas också att TORRT, hårt betat gräs innehåller MEST frukatn och är därmed farligast för en fånghäst. Blött, långt gräs innehåller lägre halt.

Ang. lusern. Som jag förstått finns hackad lusern och i pelletsform, men att hackad lusern var utblandad med melass så att det inte var lämpligt för fånghästar. Har jag fattat fel?

Jag tror att det finns melass i både pelletsen och den hackade formen om du köper Kraffts lusern. Kvarnbyfoders lusernpellets däremot är melassfritt! www.kvarnbyfoder.se

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 250
Senast: Roheryn
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 727
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka