Foder till fång/cushinghäst

Sv: Foder till fång/cushinghäst

Marie Johansson skrev:
Hej Maria

Nej jag har inte fått konstaterat med blodprov ännu. Min veterinär tycker inte att det är "någon ide" på en så gammal häst när det ändå inte går att göra något åt det. Medicinen är alldeles för dyr säger han.

Behöver jag säga att jag inte kommer att ringa den veterinären mer!

Min häst är bra från fången nu så jag kommer att gå vidare med det resten nu också.

Förresten kanske inte detta hör hemma på foderforumet. Jag är ny här, vill inte göra fel det första jag gör.

Hur gör jag för att pm:a dig. Har så många frågor.

Marie

Väntar på PM.

Ja medicinen är dyr men för mig är det värt det. Har inte lagt ner många kronor på veterinären för min pålla innan och jag har haft henne sen hon var 4,5 ungefär. För mig kostar den ca 4-500/månad.
Sen är det viktigt att ta blodprov med jämna mellanrum för att kolla doseringen. Jag ska göra min första koll snart. Ska bara hitta en kunnig veterinär.

Jag tycker du ska börja med att ta ut en veterinär som kan ta blodprov. Finns något som heter perifer Cushing som ger liknande symptom men som inte är en hypofystumör utan om jag fattat det rätt en fettansamling i buken. Passa gärna även på att ta ett IR test för att se om din häst är överkänslig mot socker. Detta har inte jag gjort än men det ska också göras. Och viktigast av allt! Hitta en veterinär som du litar på och som är villig att behandla om du är det! :)

/Maria

Har fått tid på Strömsholm nästa vecka för provtagning mm, det känns bra att bli tagen på allvar. Dom tyckte inte att han var för gammal för att lägga ner energi och pengar på i alla fall. Dom kommer även att kolla upp hovarna för att se om fånget har ställt till med något (hovbensrotation tror jag att det var).

Kostar medicinen "bara" runt femhundra i månaden så är det helt ok tycker jag, han är värd det och lite till :) . P g a sin ålder så har han ju inte obegränsat med år kvar att leva om han nu behöver medicin resten av sitt liv.

Nåja, en sak i taget. Får se vad blodproven säger, men jag kan nog sätta en peng på att Cushings.

Huvudsaken för mig är att han får ett bra liv det som är kvar av det och jag kommer inte att envisas med att ha kvar honom om han inte mår bra. Jag blir lika ledsen om han går bort om en vecka som jag blir om han går bort om ett år så det är hans välbefinnande som får visa vägen.

Marie

(som är ny på forumet och inte så hemma på det här och börjar fundera på om det här kanske hör hemma under hästvård istället, hoppas att någon säger till i så fall)

Jag har en fång häst också. Vill bara varna lite om att lucern och morötter tex är OK för fånghäst. Det är det INTE med min nämligen.

Just nu äter han hö med den kvot på 5,5. Det fungerar utmärkt med honom. Sedan får mineraler, lite linfröolja för magen, b-vitamin och salt. Psylliumfrö om han äter hö i hagen och det är lerigt, annars inte. B-vitaminen är Emins som är den som jag har hittat utan extra socker...

Jag kan inte ge honom morötter tex. En halv morot och han är svullen dagen efter om kotorna. Lucern hackat strå från krafft gav också ett fånganfall. Då fick han 150 gram per dag.... Dessutom har jag märkt med min pålle att om det regnar och sedan tvärfryser tar det illa och belasningsfång kommer.

Han är nog extremt känslig för socker/stärkelse. Någon gav honom ett äpple i hagen i höstas, fånganfall igen...

Vad jag egentligen vill är att ta alla erfarenheter och testa och se. MEN testa liiiiiite och långsamt.

Min häst har också problem med magen. Troligtsvis det i kombination med annat som utlöste första fånganfallet i somras. Det är nu under kontroll med mycket hö och olika kurer. Det som verkligen hjälpt är 3 kapslar LactiPlus per dag. Hur är din häst i magen?

Lycka till!

Senast ändrad:

Hej

Morötter klarar min av, däremot är jag inte säker på lusernhack, håller på att sakta, sakta vänja in honom på det, 4 dl första dagen osv. Problemet är att jag upptäckte att 4 dl väger nästan ingenting så innan han är uppe i ett eller två kilo eller vad han nu ska ha i slutändan så är vi väl framme vid midsommar eller nåt. :smirk:

Inget sockeraktigt får han heller (äpplen, betfor) eftersom vi misstänker cushing.

Problem med magen har han nog på sätt och vis. Det är inget som jag märker av, kottarna ser ut som vanligt och han verkar inte alls ha ont eller nåt. Däremot äter han sin egen avföring och det tror jag tyder på att magen är i olag på något sätt. Om jag förstår det rätt så har väl det med fången att göra även om han är helt bra från den akuta delen av fång nu.

Hur yttrar sig din hästs magproblem?

Tack för att du skrev. Alla tips är välkomna.

Marie

Det här med magproblem behöver inte alltid yttra sig på träcket, eller att hästen visar smärta. Det kan vara någon bakterie som är i obalans, som inte syns. Rekommenderar att ge någon form av bakteriekultur, tex. Krafft Magtarm eller Mikrobalans.

Proteinbrist kan dom börja äta träck av med. Och eftersom han fått hö med lite protein i så kommer det nog rätta till sig när han får mer proteiner.

/Maria

Min häst snappar luft när han har ont någonstans. Så det är ganska tydligt... Dock är det inte säkert att man kommer på vart eller vad på en gång.

Han kan ha fina bollar och fina högar, bara det att de klibbar ihop lite mer tex. Det visar oftast att något är fel i magen, att han fiser mer än han brukar eller att det kommer lite lite vätska efter han har bajsat klart...

Misstänker du minsta lilla med magen, ta en kur LactiPlus till dig och en till hästen! Vi ägare blir mer stressad över att hästarna inte mår bra än vad vi låssas om. Att jag fick ordning på min mage (fast jag inte tyckte jag hade problem) hjälpte nästan mer än att min häst fick ordning på sin :)

LactiPlus är dessutom billigare än Magtarm/microbalans etc. Har på min häst gett mycket mer långvarit resultat! Med magtarm/microbalans etc har effekten varit under tiden han ätit det, och lite efter. LactiPlus är han bra än och han åt det i Januari/Februari... Kan inte rekomendera annat än och prova!

Prova med lucern och se. Annars kan jag föreslå soja. Både vetrinär här på buke och "i verkliga livet" har sagt att det är bra om hästen inte kan äta lucern eller krafft protein eller så. Dock finns ju en maxgräns på 100g/100kg häst men det ger massor med protein!

Hej

Tack för tipset. Var köps LactiPlus?

Någon som vet ungefär hur lång tid det tar innan proteinbalansen återställs? Förstår att det är svårt att veta exakt och det beror väl på hur stor bristen är, men tar det 2 veckor eller 6 månader?

Skall till Djursjukhuset imorgon. Mitt största bekymmer just nu är hur jag ska förklara för honom att han måste fasta. Väckning en timma tidigare (vi ska vara där direkt på morgonen), ingen frukost, ut i kylan och åka transport. I vanliga fall är han en gentleman men utan frukost i magen........

Kanske att jag också behöver en kur LactiPlus.

Marie

För ett par år sedan hade vi en liten häst med fångbekymmer (och gräspollenallergi samt melanom). Vi lade märke till att han gärna åt brännässlor och tistelblommor samt kvickrot ute i hagen - dessa verkar bl.a. blodrenande och lite antiseptiskt, han fick sedan dessa torkade när de ej fanns naturligt. Har för mig att t.ex. Hilton herbs har en örtblandning som ges i förebyggande syfte till fånghästar. Brännässlor kan du annars plocka själv och sedan låta dem torka ett par dagar (de bränns ej som torra).

När du ger kortison tänk då på att det kan vara känsligt för magen och att det på sikt kan leda till ökad benskörhet. (men det beror på mängd och behandlingstid). Men det har nog din veterinär koll på.

Följande har jag hört angående fånghästar men jag vet ej med säkerhet att det stämmer (de kan vara skrönor):
- det är större risk för dem att äta av gräset på morgonen (på grund av daggen)
- de mår ej bra av frostnupet gräs
- ponnyer och kallblod löper större risk för fång om de äter ensilage.

Angående cushing så finns det en del växter som innehåller naturliga hormoner och/eller har förmåga att rätta till hormonbalanser. Om du är intresserad av detta kanske din veterinär eller örtförsäljare kan hjälpa dig med sorter och dosering.

Mummelmy skrev:
När du ger kortison tänk då på att det kan vara känsligt för magen och att det på sikt kan leda till ökad benskörhet. (men det beror på mängd och behandlingstid). Men det har nog din veterinär koll på.

...

Angående cushing så finns det en del växter som innehåller naturliga hormoner och/eller har förmåga att rätta till hormonbalanser. Om du är intresserad av detta kanske din veterinär eller örtförsäljare kan hjälpa dig med sorter och dosering.

Jag tror du missuppfattat trådskaparens problem. Hon misstänker att hennes häst har en sjukdom som innebär att för mkt cortison tillverkas i kroppen. Det hästen i så fall minst av allt behöver är ytterligare cortisonliknande tillskott, vare sig det är syntetiskt eller från växtriket. HH

LactiPlus köper du på hälsokosten... Finns även via Internet. Finns med 60 kapslar för 180kr = 20 dagar för häst. Jag köper den större burken (billigare) och så tar jag en kapsel per morgon och en per kväll, och så ger jag 3 till hästen per dag... Jag gav 30 dagar till min häst och mig själv.

Prova och se hur det hjälper!

Har varit på Strömsholm för utredning idag. Skriver mer om det under hästvård senare ikväll när jag har tid, det hör väl mer hemma där än under foderforumet. Måste försöka göra lite nytta på jobbet idag, när jag har varit borta halva dan.

Mummelmy
Angående cortison så måste jag i möjligaste mån undvika det eftersom det inte är bra med den sjukdomsbilden han förmodligen har. Jag tror också att örter/homeopatmediciner kan göra nytta ibland. Problemet är väl att man aldrig får rekommendationer om det hos veterinärer så det blir inte så att man provar det då.

HH
Visst är det väl cortisol (inte cortison) han överproducerar om jag har förstått det rätt. Rätta mig gärna om jag har fel, är inte så insatt i allt ännu, men försöker lära mig så mycket det går. Det mesta snurrar bara runt, runt i huvudet nu. :confused:

SKriver mer under hästvård ikväll.

Marie

Marie Johansson skrev:
HH
Visst är det väl cortisol (inte cortison) han överproducerar om jag har förstått det rätt. Rätta mig gärna om jag har fel, är inte så insatt i allt ännu, men försöker lära mig så mycket det går. Det mesta snurrar bara runt, runt i huvudet nu. :confused:

SKriver mer under hästvård ikväll.

Marie

Ja det kroppsegna cortisonet som en cushinghäst tillverkar för mkt av heter cortisol och corticosteron. HH

Tack, då har jag förstått det rätt.

Nu tar jag och min häst och hoppar över till hästvårdsforumet.

Marie

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 869
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 038
Senast: Kodiak
·
Hästvård Vill gärna ha råd och erfarenheter från er med fånghästar! :) Tacksam för svar! Hur har det gått för alla fånghästar från i somras...
2
Svar
23
· Visningar
5 284
Senast: ogres
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar