Foder till ettåring.

Sv: Foder till ettåring.

vilken kvot på höet bör man ha till en ettåring eller det varierar mellan olika raser???

vad bör proteinet vs energin ligga på?

är det bäst med havre istället för korn till unghästar eller?

har unghästar ett stort behov av energi eller är det mest protein de behöver?

Räkna gärna din prins ålder i månader, eftersom han är född så pass sent på året. Olika raser har inte olika behov men olika individer har det. Gå gärna in på hippocampus o kolla de olika kvoterna för olika åldrar.

Havre är bättre pga högre lysinhalt.

De behöver givetvis både energi och protein men de har högre proteinbehov än en vuxen häst.
// Linda

min får hösilage TS 69 smrb 49 och 7,5 MJ per kg foder
salsa extramix musli....mängden har jag inte räknat ut än , hon kpmmer hem i slutet på sept
www.salsafoder.se

Senast ändrad:

vilket tycker ni är bäst KRAFFT GROOV 125 ELLER KRAFFT MUSLI GRÖN???

hade muslin till min 1åriga islänning först men han gillade det inte lika mkt som grooven.

HAlvblod. Är 16,5 månader när han kommer hem efter betet.

Höst:
Fritt med hösilage (7-8 kg)
1 kg lusern
0,75-1 kg havre
0,1 kg soja
50g miner blå
fosforbalans

KOmmer i vinter när digivande stoet slutar käka soja och lusern att gå över till Hippo grow alfa samt öka mineralerna något och ta bort fosforn.
Enbart för att slippa hålla på med så många olika sorter.

hade muslin till min 1åriga islänning först men han gillade det inte lika mkt som grooven.

Hellre krafft pluss grön om du inte har ett hö med hög kvot sbrp/MJ.
// Linda

Min 1 åring kommer få 7-8 kg hö, 0.5-1 kg lucern pellets, och 0,5 kg granngårdens müsli (blå). Mineraler och allt sånt finns i färdigfodret.

Han får ungefär så här nu också bortsett från höet då det fortfarande är bra bete här och han verkar må prima :)

Nu har jag ionte fått mina analyssvar ännu så det beror lite på dem.

Men annars lusern, havre, fibergi, linfrö, min och vit utöver grovfodret. Sen får han lite aspbarkspellets oxå :D

Min lilla halvblodsfröken äter müslin med mycket bättre aptit! Hon åt gärna Grooven också men har nu bytt till müslin och den gillar hon bättre + att den är bättre att tugga och det är lättare att blanda i ex kalk osv :)

Pluss grön 10MJ o 200g smbrp = kvot 20
Müsli grön 11MJ 0 135g smbrp = kvot 12,3
Groov 125 10MJ o 125g smbrp = kvot 12,5
// Linda

jahajaaa:)

har faktiskt inte ens sett att det funnits ett krafft pluss grön har de funnits länge?

SÅ orättvist att ha en analys.. :cry: tyvärr så kommer det inte hända för min del. Min tanke är att min lilla ska få 2kg groov 125 och 1kg havre. Sen får vi se om jag justerar det eftersom.

dom jag har hästen stallad hos vill inte ta analys och jag tror inte vi kommer ha samma hö hela vintern så det blir väldigt dyrt om jag blir tvungen att ta flera olika analyser...

dom jag har hästen stallad hos vill inte ta analys och jag tror inte vi kommer ha samma hö hela vintern så det blir väldigt dyrt om jag blir tvungen att ta flera olika analyser...

Jo det är klart men det är nästan så att man är skyldig sin häst en analys tycker jag!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
617
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V