Foder till en krubbitare??

JessicaM

Trådstartare
Är det någon som är kunnig på just detta område ang foder till en krubbitare?
Betfor är ju super för magen så det kör vi på + korn kross + Hippo Harmoni

Finns det något som är "bättre" eller något som jag kan ge extra? Funderar på om just Harmoni är bra eller dåligt för honom??

Sv: Foder till en krubbitare??

Ge så mycket grovfoder att han hela tiden har att tugga på. Det brukar hjälpa mot det mesta.

Finns inte så mycket att göra tyvärr , man kan alltid försöka med mera utevistelse, fri tillgång på hö, hålla hästen så lugn osm möjligt vid fodring men min foderhäst har inte slutat krubbita trots mina försök. Men han är ju frisk så krubbitandet lär man sig att leva med

Tänkte mest på mat som är bra för magen. Läste någonstans att det var bra med mkt fibrer. Finns det foder som kanske är extra bra mot magsår etc, någon hippo form kanske??

Dum fråga kanske men vart får man tag på lucern? Ska jag ha det istället för Hippo bas harmoni eller? Vill gärna ha kornkross då han behöver det för att behålla hullet..

jaha :idea: Själv har man inget val där jag bor är det där man köper foder^^

Det absolut bästa för en krubbitare är att inte få någon krubbmat alls och inte ha någon krubba hos sig i boxen, fritillgång på bra grovfoder dygnet runt och så mycket utevistelse i varierande hagar som det bara går, helst lösdrift.
Det värsta man kan göra är att sätta på en krubbitarrem och ge massor i krubban och stänga in hästen i boxen.

Om hö´t inte räcker så ge lucern hackat strå, krubbfoder ska undvikas i största möjliga mån eftersom just krubbmaten stressar hästen helt i onödan.

Det absolut bästa för en krubbitare är att inte få någon krubbmat alls och inte ha någon krubba hos sig i boxen, fritillgång på bra grovfoder dygnet runt och så mycket utevistelse i varierande hagar som det bara går, helst lösdrift.
Det värsta man kan göra är att sätta på en krubbitarrem och ge massor i krubban och stänga in hästen i boxen.

Om hö´t inte räcker så ge lucern hackat strå, krubbfoder ska undvikas i största möjliga mån eftersom just krubbmaten stressar hästen helt i onödan.

Det här med krubbitare har inte bara med krubban att göra. De sätter tänderna på vad som helst och rapar..

De gör såhär pga att de har besvär med magen på något vis, det säger nya forskningar..

Det här med krubbitare har inte bara med krubban att göra. De sätter tänderna på vad som helst och rapar..

De gör såhär pga att de har besvär med magen på något vis, det säger nya forskningar..

Givetvis biter de inte bara i krubban men eftersom de ändå inte ska ha någon krubbmat eftersom det i sig är stressande att få något så gott så att den behöver få igång endorfinproduktionen så är det onödigt att ha krubba till en krubbitare.

Besvär med magen botar man bäst genom fri tillgång på bra grovfoder anpassat till just den hästen.

Krubbitning beror på att något stressar hästen, i nuvarande situation eller tidigare i livet och krubbitningen är avstressande eftersom den gör så att endorfiner utsöndras i hästens kropp och hästen mår bra.
Det är därför man aldrig ska hindra en häst från att krubbita för då kommer något annat oönskat beteende istället.

Att krubbitare kan få problem med magen och att det har samband med krubbitning är vad jag vet forskning som man har övergivit, man vet att hästar mår dåligt av att inte ha fritillgång på mat och att stå länge utan mat skapar krubbitare som då som alla andra hästar får problem med magen.
Det är alltså inget specifikt för just krubbitare.

Mycket utevistelse med kompisar hästen trivs med i hagar som den trivs i och fritillgång på grovfoder är det bästa förutsättningar man kan ge en häst som är stressad, av naturen eller av mänskliga orsaker.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 691
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar