foder till dräktigt sto

quintess

Trådstartare
Vad ger ni för foder till era dräktiga ston? När börjar ni ändra foderstaten (om ni ändrar)
Fick höra att man absolut inte skulle ge Grund och liknande pellets foder då det ökade risken för förstoppning???
Mitt sto har under alla år stått på bland annat pellets foder så jag undrar om det nu kan vara så farligt ffa om stoet i fråga är van vid detta?

Vad har ni för erfarenheter, vad funkar resp funkar inte?
Självklart kan man inte dra alla över en kam men mer generellt. :)

Sv: foder till dräktigt sto

Jag ger analyserat grovfoder därefter ett anpassat kraftfoder till det, oftast Grund ett par kilon under lågdräktigheten, därefter Groov 125 samt lucern de sista 4 månaderna. Ger även ca 0.6 kg betfor, E-vit med selen.

Liknande trådar

Avel Har ett sto som går in i månad 8 snart. Vad finns det för foder på marknaden som är avsedda för dräktiga ston? För mig är ett analyserat...
Svar
13
· Visningar
1 237
Senast: ameo
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 905
Hästhantering Flytta tråden om den ej hör hemma här... Vi har ett lösdriftsstall med 2 stora hagar, 3 resp 6 hästar i dem. I den största...
2
Svar
35
· Visningar
3 612
Hästvård För några veckor sedan kom det en ny valack till stallet, så nu är det tre valackar och mitt sto-alla i samma stora hage. Den nya har...
Svar
17
· Visningar
3 611
Senast: Pinto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka