Sv: Hon är ledsen!
Väldigt vanlig företeelse.
Och då är det helt kört för fölungen om man inte är på plats då det händer.
Att det är kört beror på minst två orsaker.
Den ena att den inte får tillgång till råmjölk.
Den andra att den riktiga mamman inte kommer att ta tillbaka sin unge med tanke på att hon är en förstagångare.
Fattar inte ens hur TS funderingar ens kan gå i dom riktningarna..
Enda gången jag inte skulle vara lika orolig för dom två ovanstående orsakerna är om en mycket rutinerad ledarmärr fölar i dom sammanhangen.
Men då finns det risk att ungen kommer i kläm och blir ihjälsparkad då mamman kommer upp på benen och ska få tag på sin unge igen, då den springer vid sidan på fel märr.
Är sen "fel" märr själv orutinerad så blir allt ännu värre.
Att TS förmänskligar sin fölmärr är den största okunnigheten tyvärr.
AM
Å andra sidan kan ju det äldre stoet "kidnappa" fölet av den unga. Jag har sett det hända och det var ingen rolig syn. Det är nog klokt att låta ungstoet och fölet få sköta sitt i lugn och ro.
Väldigt vanlig företeelse.
Och då är det helt kört för fölungen om man inte är på plats då det händer.
Att det är kört beror på minst två orsaker.
Den ena att den inte får tillgång till råmjölk.
Den andra att den riktiga mamman inte kommer att ta tillbaka sin unge med tanke på att hon är en förstagångare.
Fattar inte ens hur TS funderingar ens kan gå i dom riktningarna..
Enda gången jag inte skulle vara lika orolig för dom två ovanstående orsakerna är om en mycket rutinerad ledarmärr fölar i dom sammanhangen.
Men då finns det risk att ungen kommer i kläm och blir ihjälsparkad då mamman kommer upp på benen och ska få tag på sin unge igen, då den springer vid sidan på fel märr.
Är sen "fel" märr själv orutinerad så blir allt ännu värre.
Att TS förmänskligar sin fölmärr är den största okunnigheten tyvärr.
AM