Foder till dräktigt sto..

Molin

Trådstartare
Hejsan!!

Jag tänkte bara lägga in en tråd för oss som har dräktiga ston, vad ger ni era hästar och när ungefär behövs det ökas med kraft och hö? hur mkt ökar man ungefär?

Jag är nybörjare på detta område och helt ärligt så vet jag inte vad jag ska ge mitt sto. Just nu går hon på korn, betfor och rapsolja samt hö.

Men så fort min lön trippar in så ska jag köpa hem linfröpellets och lusernhack. Räcker det och ge henne?
Jag har nämligen funderat stort på att börja ge hestekraft d jag hört att hästarna blir så fina i hull och muskler av det.

B-vitamin ska jag köpa hem nu oxå!!

Så, vad ger ni och varför?

Sv: Foder till dräktigt sto..

Inte mycket som hänt här..

Uppdaterar lite och skriver hur mitt sto får mat..

Morgon ca 06.00:
kraftfoder 1kg korn, 300g betfor ½dl rapsolja

Lunch: Fri tillgång på hösilage i hagen
plus 1kg korn och liite betfor för att det inte ska bli så tort, då
jag är ut i stallet o rider/donar.

Middag 18.00: 1kg korn, 300g betfor och ½dl rapsolja

kväll 22.00: 3kg hö, 2kg lusen hack

Så ser henne foderstat ut just nu och funkar bra.
Men ska lägga in halm samt öka på 3-5kg hö på kvällen.

Är den bra? Det är lite omöligt och göra analys då stallägaren köper in hö och hösilaget från olika ställen.

allt hänger väl egentligen på analysen på ditt hö/ensilage. mitt dräktiga sto har precis fått komma in på nätterna men går fortfarande på bete på dagarna och jag ger henne följande...
* morgon ca 1 kg hö 0,5 kg groov
*kväll ca 2 kg hö 0,5 kg groov ca 3 dl blöt vetekli
*natt ca 1,5 kg hö...

när betet är över kommer hon få obegränsat med hö o ensilage och jag kommer öka på kraftfodret in på nya året ungefär, hade jag planerat. men jag är oxå nybörjare på detta med dräktiga ston så jag förljer denna tråd med nyfikenhet

Ja alltså jag vet att allt hänger på analysen men nu är det ju så att eftersom att stallägaren köper in olika varje gång så skulle det bli mycket iväg skick.

Min tjej har alltid varit stor i maten, alltid haft fri tillgång på hösilage i hagen och i boxen (Brukar hänga upp hönät på ett ställe där man kunde hämta mer när hon ätit upp, men bruka jämt börja med att hänga in ca 10kg på kvällen.

Men man får se hur detta går, och jag hoppas fler skriver in så man får se lite hur andra ger sina dräktiga ston mat =)

Jag har också Hö och hösilage utan analys. Men har fått stråfoder från samma bonde i flera år o det fungerar fint. Mina går på Hestekraft sedan 2 år. Det fungerar utmärkt. Jag slipper korn, betfor och annat krångel. Dräktigt halvblod, sto, 3 år. Kräver mycket mat. Betar på dagtid men står inne på nätterna och äter just nu: 5 kg hö, 3 kg Hestekraft, 1,5 kg Luzernstrå, 0,5 kg havre, salt o mineraler. Hon mår prima och blänker. Jag ska öka hömängden när hon står inne mer. Jag är jättenöjd med Hestekraft. Lycka till med din häst.

Det är först i åttonde dräktighetsmånaden man behöver börja öka foderstaten, innan dess ska du fodra som om hon inte vore dräktig.

Jag har just nu bara ett dräktigt sto och hon går ute på bete dygnet runt fortfarande. Inga tillskott.

Hestekraft ska man väl dela 50/50 med havre lr korn lr hur?

Glömde säga att hon börjat gå in på kvällarna sen sista augusti..

Ja jag har verkligen stora frågetecken på vad jag ska ge min dam, men hon funkar på det hon får nu och lusenhack kommer jag ge för att hon ska få någe mer tugg på kvällen, eftersom att hon bara har 3kg hö då.

Men som sagt, funderat starkt på att köpa hestekraft, min dam kan gå ner lite mot vintern men vill ju hålla henne fin heeeela tiden och inte bara vår, sommar och halva hösten.

Ameo: Vet att det är på senare tid man ger extra, men alltid kul och se vad folk ger sina dräktiga ston iaf :)

Puttar upp skulle vara kul och höra mer!

Har ett dräktigt sto i 6:e månaden.
Kvoten blir 6.48.
Hon är rund och go!
hon får per dygn:

ca 11 kg hösilage (roffar åt sig de andras frukost!)
2 kg havre
0.5 kg torr betfor (fodras uppblött)
0,6 kg linfrökaka
Chevinal + och kalk

Förlåt Ts men jag slinker in en fråga! hoppas det är ok!
Vlilken totala kvot brukar det bli för er under 8-10 månaders dräktighet och sen vid 11 månader och sen vid digivning?

Har ett sto är dräktig i 5:e månaden
Hon får ca 3 kg kornkross, 1 torr betfor (fodras uppblött) och 11-12 kg hösilage..
+ vitaminer och mineraler
Ska tillägga att hon inte rids så jättemycket, tömkör och longerar en hel del, står ca 2 dagar/vecka, defenetivt inget hårt arbete..

Mitt fullblod traskar in i månad 8 om 5 dagar och får nu följande

21 kg hösilage (fri tillgång i boxen)
5 kg hö
0,7 kg kornkross
0,2 kg betfor
Tokosel
Har även lagt till multivitaminer nu.

Hon ska upp några mj till nu när hon går in i månad 8, men dom ska börja få fri tillgång även i hagen på hö, så stoppar hon i sig ett par kilo till av det så löser det sig så.
I månad 10 och 11 när behovet ökar ännu mer lägger jag på ett par kilo kraftfoder till, kornkross och nåt annat, har ej bestämt ännu. Vi har hög kvot på hösilaget, 8.6, så det passar nästan med i stort sett vadsomhelst.

Min är i månad 5 och har fri tillgång på hösilage, det räcker "precis" i dagsläget, kommer runt nyår att börja tillskottsfodra med kraftfoder.
Det är lite tidigt men hon har visat på ett ganska kraftigt ökat behov (har en gigantisk fosterblåsa, undrar hur stor bäbisen tänker bli?) redan från start när hon är dräktig. På det har hon en känslig mage så jag behöver börja i tid för att kunna få i henne de mängder som troligen kommer att behövas.

Hon fölar i mitten av juni så under de månader hon behöver mest kan jag ställa henne på kraftigt bete och behöver inte ge så mkt extra. Bra för hennes mage.

Hon får naturligtvis mineraler och tokosel också.

Har ett sto som är i mitten av 7e månaden och ett som precis är i 5e.

Häst 1 (behöver +20% underhållsfoderstat p.g.a. hög förbränning):

Hö 8-10 kg/dygn
Krafft Groov 125: 1,3 kg
Betfor: 1 liter
Vetekli: 0,2 hg
Lucernpellets: 1 kg
Morötter: 1 kg
E-vit med selen
Soja: ½ dl

Höet har en kvot på 5 ungefär.

Häst 2 (normalfödd):
Hö: 8-10 kg/dygn
Krafft Groov 125: 1 kg
Betfor: 5 dl
Vetekli: 0,2 hg
Morötter: 1 kg
E-vit med selen
Soja: en nypa för att vänja på

Höet de får brukar de få såpass att de alltid har kvar, men det brukar bli ungefär 10 kg per dygn, mer under vintern när det är kallt ute. Står på halm.

Jag kan inte påstå att vi ger våra något extra direkt. Våra ska föla i feb. I slutet av dec. ökar vi på hippot lite.Inget annat. Vi har dessutom väldigt bra hö i år. Efter föliningen så ger vi dom därimot mera.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 025
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 156
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 363
Senast: ufot
·
Foder & Strö Köpte protect vitamin e-selen idag till mitt dräktiga sto som är i 9månaden. I dagsläget äter hon hö (ej analyserat pga från olika...
2
Svar
30
· Visningar
5 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka