Foder till dräktigt sto

D

Dark_Iris

Hej alla glada foder och avelsduktiga hästmänniskor!

Min syrras sto är dräktigt, och syrran bad mig ställa dessa frågor:

*behöver man ge proteintillskott under högdräktighetstiden?
*Har hört att sojaprotein inte ska vara det bästa/tillräckligt bra, vad ska man ge istället?

Vårat hö i år har visat sig ha lågt värde av smältbart råprotein.
Krävs det då extra proteintillskott?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Foder till dräktigt sto

Jo, det gör det förmodligen då, men du kan fodra som vanligt fram till månad 8. Det som egentligen kräver mest är digivningen och inte dräktigheten.

Men det enklaste är nog att räkna ut foderstaten och se exakt vad man behöver ge.
Det finns många proteinfoder, exempelvis soja, eller ett färdigfoder med högt proteinvärde som till exempel Krafft Groov eller Hippo Alfa.

Tack så mkt för svaret :)

Funderade bara på; är inte både Krafft och Hippo-fodren "färdigfoder", alltså att man inte ska ge annat än grovfoder till?

Enligt en "bok" om foder, står det att Soja inte är en lämplig proteinkälla till hästar, då soja kan rubba deras matsmältningssystem...

--
De håller på att ta hösilage nu, så vi har inte fått värdena på det än... Men det kan väl inte bli så väldigt högt proteinvärde nu när det är taget så sent?

Krafft har ett protein tillskott som heter Krafft Protein. Det är ett mkt bra proteintillskott till högdräktiga ston.

Angående hösilaget som Ni tar nu så antar jag att det är en angångs skörd. Om vallen då är ordentligt gödslad och inte har växt iväg allt för mkt, så kan det bli riktigt bra värden även om det är sent på året. Om det däremot är en första skörd, så är nog värdena rätt dåliga.

Tack. Vi ska in på kraffts sida och kika på deras foder :)

Det är andra skörden på den ängen. Dock är det inte vi som sköter det, utan stallägaren... Så gödslingen osv har jag ingen större koll på :crazy:

Men vi får invänta analysen ::p

Jag vet många som blandar exempelvis havre och färdigfoder, om du gör en uträkning kanske det blir det bästa alternativet, det är ju ingen fara då du vet vad de innehåller och att hästen inte får för mycket/för lite av något.

När min var digivande fick jag blanda en hel del, hon fick till exempel både sojamjöl och proteinfärdigfoder, helt enkelt för att proteinvärdet i hösilaget var så uselt.

Okej, tack!

Vi hittade Krafft Plus (eller ntå sånt) Som var proteinrikt foder för just dräktiga och digivande ston som var en komlettering till en foderstat baserad på havre. Den verkade passa oss bäst, då det är tänkt att stoet ska fortsätta äta havre.

Vi hoppas på hyfsade proteinvärden på hösilaget, även om de nästan säkert inte kommer vara toppen. Annars kanska sojamjöl får läggas till det också...

Ja, vi har som tur är gott om kunnigt folk häromkring som säkerligen kan hjälpa oss också.
Men syrran ber mig alltid fråga här på buke också, det hänger ju många duktiga människor här :)

Dark_Iris skrev:
Enligt en "bok" om foder, står det att Soja inte är en lämplig proteinkälla till hästar, då soja kan rubba deras matsmältningssystem...

--

Jag antar att "boken" är utgiven av Krafft?:smirk:
Soja är ett utmärkt proteinfodermedel, med bra aminosyror.

ja, det är den boken...

Boken verkar rättså bra i övrigt, men varför skulle de "hitta på" att soja inte är bra?

Jag vet många som gett soja, och deras hästar verkar ju inte må dåligt iaf :p

Krafft Groov finns annars i två varianter - 90 och 125. Den senare har högre proteinvärde. Fodrar mina dräktiga ston med det + Krafft Grund.

Men de skriver om andra foder än sitt eget, det är inte så mycket "reklam-för-Krafft" över "boken" :p

Tycker iaf inte jag ;)

--
Indyhope:
Okej.. men till de Krafft Groov ska man inte ge mer än grovfoder (hö/hösilage) eller?

Hur vet man om de behöver 90 eller 125 då? :p

Dark_Iris skrev:
Okej.. men till de Krafft Groov ska man inte ge mer än grovfoder (hö/hösilage) eller?

Hur vet man om de behöver 90 eller 125 då? :p

Du kan blanda och ge precis vad som helst. Bara för att det KALLAS fullfoder eller kompletteringsfoder betyder det inte att man måste ge så.

Om man behöver 90 eller 125 beror på proteinvärdet i höt och övriga fodret man ger. Troligtvis 125 till dräktigt sto, om ens det räcker. Jag ger heller Pluss Grön som innehåller 200gSRP/kg och mer vitaminer och mineraler.

Okej, tack :)
Jag har typ aldrig fodrat med något såkallat fullfoder, så jag är inte så insatt i sånt här :angel:

Jag ska berätta för syrran, det är ju hennes häst så hon får väl avgöra och välja foder :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
684
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 137
Senast: Masse
·
Foder & Strö Fick tips att ge tokosel till mitt dräktiga sto. Undrade vad det var och efter lite google sök så förstod jag att det va selentillskott...
2
Svar
21
· Visningar
6 763
Senast: Varmblod90
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 077
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka