Foder till dräktigt sto??

lakrits

Trådstartare
När ska man börja tänka på vad man ger till sitt sto som är dräktigt?
Vad ska man ge den utöver det vanliga? Vilka ämnen behöver den ha mer av osv.?
 
Sv: Foder till dräktigt sto??

Under de första 7 första månaderna är det lugnt, men från månad 8 ökar behovet, både energi och protein. Just nu har jag inte siffrorna i huvudet, men jag har för mig att mån 8-9 så ökar energibehovet med 15% och på den ökningen behöver proteinet ligga på 12gSRP/MJ istället för vanliga 6.
 
Sv: Foder till dräktigt sto??

Fram till 8:e månaden fodrar du som vanligt, stoet har då inget ökat näringsbehov. I månad 8-9 ökar energibehovet med 15 %, månad 10 +25% och i månad 11 +30%. Proteinbehovet ökar proportionenellt mot energin med 12 g smrp/MJ energitillägg. Även vitamin- (främst E-vit) och mineralbehovet ökar.

Det är alltså viktigt att hålla koll på näringsvärdena i fodret och ha ett bra, analyserat, grovfoder.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 242
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
369
Senast: skiesabove
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 911
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp