Foder till digivade sto.

S

Sevlan

Kanske ligger denna tråden fel, men då kan ni gärna flytta den till rätt plats, men jag hittade inget annat och det har ju ändå med avel att göra.... :smirk:

Vad ska man ge för foder till digivande ston?
Alltså kan man ge nått som ökar mjölkproduktionen?
Är vitlök bra för digivande ston? :confused:
jag har gett mitt sto lite vitlök varje dag sedan i våras, men nu undrar jag om man verkligen ska ge det till henne sen hon fölade?
fölade den 14 juni men har vart på djursjukhus med fölet sedan den 18 juni så hon har inte fått vitlök då och jag har inte gett henne det sen hon kom hem igen,
vad tror ni och hur gör ni?
vitlöken ges i pulver form.

samma med e-vitamin tillskottet... hur gör jag med det? :confused:
jag gav henne det under dräktigheten (Vets rekomendation) men nu när hon har fölat ska hon ha e-vitamin då med??
e-vitaminet ges i flytande form?
Hur gör ni?

tacksam för svar och alla tips jag kan tänkas få! :)
 
Sv: Foder till digivade sto.

Vitlök är inte direkt bra för någon häst. Men däremot farligt vid vissa mängder. Finns forskning på detta. Det som tyvärr inte finns ännu är forskning som visar vid vilken mängd som det eventuellt är ofarligt för häst.
Om hon ska ha tillskott och i så fall vilka beror ju vad hon äter annars.
 
Sv: Foder till digivade sto.

Inte ge vitlök till digivande ston. Vitlöken sätter smak på mjölken och kan göra så fölungen inte vill äta.

Om du ska ge tillskott eller inte beror helt på vilket bete du har. Ett välskött bete kan mycket väl täcka stoet/fölets behov. Men det är ju sällan (tycker jag) folk har välskötta beten. Hur ser hästen ut i hull ?
 
Sv: Foder till digivade sto.

Jag har tidigare haft ston som givit i stort sett allt till mjölkproduktion och det har kostat på dom lite väl mycket så jag ger syrrans sto ca 1,5 kg Hippo Bas Musli + Biovimin per dag. Betet är inte dåligt men det är selenfattigt. Stoet ser fin ut i hullet än så länge, fölet är 29 dagar nu.

Idag släpper syrran ev. ut dom på den stora vallen och det är möjligt att vi drar ner givan men fortsätter med Biovimin.

Vitlök är det länge sen jag slutade med. Fick ta del i lite forskning och det visade sig att vitlök inte är något bra tillskott.
 
Sv: Foder till digivade sto.

Varför ger du Biovimin ? Läste innehållsförteckningen, C vitamin innehöll det bla. Konstigt tycker jag då hästar tillverkar detta själva, därefter läste jag: A vitamin, hästar på bete kan bilda vitamin A från det karotin som finns i gräs.

B vitamin, hästen bildar det själv, D-vitamin, får hästen av solstrålarna. Jag fattar absolut inte vitsen med att lura hästfolk med något så dumt som hästvitaminer.
 
Sv: Foder till digivade sto.

Hon är just nu i normal hull, men är en häst som dock tappar vikt väldigt fort om hon inte får rätt mängd mat,
just nu går hon på magert bete, då det riktiga betet inte är inhängnat ännu.
I vanliga fall då hon inte är dräktig eller går på bete äter hon:
morgon:
1 kg krafft grund , 1 kg kornkross , ½ kg vetekli + fri tillgång på hö
eftermiddag:
2 kg krafft grund , 2 kg kornkross , ½ kg vetekli + vitaminer och lite vitlök (1 ggr/veckan får hon vitlök) + fri tillgång på hö
kväll:
1 kg krafft + påfyllnad av hö.

Bör jag ge henne likadant eller minsk/öka?
Hon är rejäl varmblodstravare på ca 160 cm.
och fölungen är inte direkt liten, född den 14 juni.
 
Sv: Foder till digivade sto.

Krafft grund är väl inte direkt det ultimata för ett digivande sto. Hellre då Groove som har bättre och högre näringsinnehåll. Jo, fölungen är liten än. Under de 3 första digivningsmånaderna har stoet ett enormt näringsbehov. Det du ger tycker jag verkar vara i underkant. Ta bort vitlöken. Den kan sätta smak på mjölken. Sedan bör du sätta henne på bättre bete än vad hon går på nu. Inte förräns i digivningsmånad 4 minskar stoets behov. Så än får du inte minska, snarare öka.
 
Sv: Foder till digivade sto.

Vitlök finns det absolut ingen anledning att ge, det är inte bra för hästen. Sök på vitlök här på foderforumet så hittar du flera trådar om varför det inte är lämpligt. Jag rekommenderar att du släpper henne på bättre bete och kanske ger selentillskott istället för e-vitamin (det fixar hon genom gräset). Du kan säkert hitta mer trådar om foder för digivande ston om du googlar eller söker tidigare trådar. Lycka till!
 
Sv: Foder till digivade sto.

Varför ger du Biovimin ? Läste innehållsförteckningen, C vitamin innehöll det bla. Konstigt tycker jag då hästar tillverkar detta själva, därefter läste jag: A vitamin, hästar på bete kan bilda vitamin A från det karotin som finns i gräs.

B vitamin, hästen bildar det själv, D-vitamin, får hästen av solstrålarna. Jag fattar absolut inte vitsen med att lura hästfolk med något så dumt som hästvitaminer.

Läs mitt inlägg...igen, kanske:cool: Jag ger det för att stoet inte får behålla nåt själv och riskerar att falla ur för mycket. Vartefter fölet börjar äta själv tar jag bort både kraftfoder och vitaminer...
 
Sv: Foder till digivade sto.

Så, byta till krafft groov och öka mängden mat. :)
Hon får e-vitamin med selen i flytande form och jag fortsätter med det, eftersom det har funkat bra under heöa dräktigheten och hon äter maten, hon är lite petig i maten :p
Tack för alla tips!
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 668
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 906
Senast: Oknytt
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 209
Senast: Masse
·
  • Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 554
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp