Foder till B-ponny

JustInCase

Trådstartare
Undrar vad ni ger för foder till era B-ponnyer. Hö/hösilage, kraft, mineraler/vitaminer. Någon kanske har tips på mängd och fodertyp till en 5-årig welshponny.

Sv: Foder till B-ponny

Vad och hur mcyket du ska ge utöver hö/silage beror på vad det är för värden i ditt grovfoder och hur just din ponny är (lättfödd, svårfödd, hur den arbetas, temperament osv). Så enkelt är det!

Ja, det vet jag ju, men jag menade lite mer. Vad ger ni för mat till era ponnyer. Jag har haft häst länge, men jag har aldrig haft ponny. Vill ha lite tips.

Varför ska du veta vad ANDRA ger för att kunna veta DIN ponny ska få? De andra har ändå ett annat grovfoder och deras ponnyer är andra individer.

Det låter som att du inte alls förstår detta med analys och foderstatsberäkning. För det är det enda rätta om man inte vill GISSA sig till vad hästen ska få utöver grovfodret.

Har du inget liv eller?
Tänkte eftersom du tydligen bevhöver skriva inlägg i trådar som du inte är intresserad, kan inte ha mycket att göra annars.

Jag ger min B-ponny samma grovfoder som de stora hästarna. Vi ger dem både hö och hösilage. Han är mkt lättfödd och rids inte så mkt ( barnens gamla ponny) så han får dessutom alltid halm så han har något mer att tugga på. Dessutom får han betfor, mineraler osv men ej ngt kraftfoder.

Har du inget liv eller?
Tänkte eftersom du tydligen bevhöver skriva inlägg i trådar som du inte är intresserad, kan inte ha mycket att göra annars.

Jag försöker bara få dig att förstå - jag ÄR intresserad av det.
Men du verkar inte vara villig att ta emot ny kunskap? Om du skulle kunna detta med foderstatsberäkning skulle du inte ifrågasätta mina inlägg. :cool:

Jag försöker bara få dig att förstå - jag ÄR intresserad av det.
Men du verkar inte vara villig att ta emot ny kunskap? Om du skulle kunna detta med foderstatsberäkning skulle du inte ifrågasätta mina inlägg. :cool:

Jag skrev tidigare. Jag har haft häst länge. Jag vet att man kan göra foderstatsberäkningar etc etc. Men det jag frågade efter vad var andra gav sina hästar.
Har sett korkade människor följa foderstatsberäkningarna till blindo. En arab som knappt rörde sig annat än till och från hagen som fick 2 kg havre och sedan undrade de varför den blev lite knäpp.

Och det glömde jag. Jag har inget intresse av att göra en foderstatsberäkning till mina hästar och så var den saken utagerad.:idea:

Har sett korkade människor följa foderstatsberäkningarna till blindo. En arab som knappt rörde sig annat än till och från hagen som fick 2 kg havre och sedan undrade de varför den blev lite knäpp.

Det där handlar OCKSÅ om okunskap! Man ska så klart inte följa en foderstatsberäknign till blindo utan man får ÄNDRA i den om det visar sig att det inte är bra. Dessutom verkar det helkonstigt att ge en häst 2kg havre när den inte ens arbetas - och det går inte att förklara med dåliga värden i höet om inte hästen ifråga var väldigt svårfödd?
Iaf - de har så klart gjort fel när de följer en foderstatsberäkning till BLINDO och inte ändra efter individen. T ex säger en del att "det fungerar inte med en uträknad foderstat på min häst för då tappar den hull" - då är felet att man lagt den på för litet energibehov! Man får lägga till 10MJ till eller kanske ännu mer.

Kan man det här blir det inte fel. Man använder sig BÅDE beräkning och av ögonen för att se att det blir rätt.

Tro mig - jag vill bara VÄL. Jag vill bara att alla ska förstår innebörden av foderstatsberäkning och hur VIKTIGT det är. Jag har svårt att förstå varför man inte är villig att lära sig något nytt! Jag har alltid tyckt detta är väldigt intressant och numera hjälper jag många med foderstater.

Senast ändrad:

MIn b-ponny korsning(welsh/fjord 5år) Går nu på bete och ett mineral+vitamin pulver och tokosel.
I vintras fick hon 5-6kg ts och mineral+vitaminpulver och tokosel.
Det hon fick i vintras var analyserat ensilage med ts på 35-45%.
Och hade uträknat MJ och smrp som jag fick mixtra med lite. Då hon behövde mer protein än tabellponnyn.

Vi har haft våran B-ponny i 5 år och hon får ca 4,5 kg hö med ganska låg proteinhalt fördelat på 3 ggr/dag + 4 dl ponnypellets fördelat på 2 ggr/dag. Hon rids ca 1-1,5 tim varannan dag och går i hage på dagarna. (Hon är 125 cm hög och väldigt lättfödd)

hej vår b-ponny welsh korsning får vintertid ca 4,5-5 kg hö 0,5 kg fibergi o 3 dl betfor.
just nu går hon på bete.
hon rids ca en timme per dag minst fem dagar per vecka.

Först måste man ha en analys på sitt hö. Sen kan man räkna enligt vissa formler eller lägga in värdena i redan färdiga program på webben.

Först måste man ha en analys på sitt hö. Sen kan man räkna enligt vissa formler eller lägga in värdena i redan färdiga program på webben.
Vars är det man skickar för att få den där analysen? visst kostar det en slant? tar man bara lite hö o stoppar i en påse?
Där jag kommer köpa hö till hösten är det förmodligen inte analyserat..så då måste jag göra det själv!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 992
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka