Foder till B-ponny

Sv: Foder till B-ponny

Vi brukar skicka till analycen ,www.analycen.se och det kostar några hundralappar beroende på hur mycket du vill ha analycerat.
Bara protein och energi, eller mineraler och hygien också.

Men bör veta mineraler med!

HYgien är alltid trevligt att ta, men ska man hoppa över något så hoppa hygienbiten, under förutsättninga att det ser fräscht ut, luktar bra, inte är dammigt/annat.

Vi har haft våran B-ponny i 5 år och hon får ca 4,5 kg hö med ganska låg proteinhalt fördelat på 3 ggr/dag + 4 dl ponnypellets fördelat på 2 ggr/dag. Hon rids ca 1-1,5 tim varannan dag och går i hage på dagarna. (Hon är 125 cm hög och väldigt lättfödd)

Det där borde ge proteinbrist? Om du har låg proteinhalt, så var har du kvoten SRP/MJ? Är den för låg, och du sen lägger på krafft ponny (omd et är det du menar med ponnypellets) så är rísken att du får proteinbrist.

Och ponnyer behöver sitt proteinbehov tillgodosett precis som vuxna hästar, därför jag aldrig gillat krafft ponny, det är helt VÄRDELÖSA värden på det annat än om man har ett hö med lågt MJ och extremt högt protein och vill sänka det.

Welshåringen här får 52 MJ och en kvot på 8. Vad det blir i kg foder etc är ganska irrelevant, då det ju är anpassade givor efter mitt grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 992
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka