Foder till att bygga muskler

C

Ciazon

Har precis köpt en ny häst som inte gjort någonting alls utan gått i hagen och skrotat efter det att hon fått föl. Har någon förslag på vad jag skall ge för kraftfoder för att hon skall bygga muskler litet snabbare (jag vet att det krävs långsam träning och jag skall arbeta mycket i skritt nu i början). Vårt hö har inte speciellt mycket protein.

Sv: Foder till att bygga muskler

Prova Build up, dyrt men jätte bra speciellt om man vill att hästen ska bygga upp sin rygg. :banana:

Ciazon skrev:
Har precis köpt en ny häst som inte gjort någonting alls utan gått i hagen och skrotat efter det att hon fått föl. Har någon förslag på vad jag skall ge för kraftfoder för att hon skall bygga muskler litet snabbare (jag vet att det krävs långsam träning och jag skall arbeta mycket i skritt nu i början). Vårt hö har inte speciellt mycket protein.

Som du tycks veta så behövs det protein för att bygga muskler. Sojamjöl är bra att ge om det saknas mycket protein i höet, men räkna på det så att du får rätt mängd. Annars finns det speciellt proteinrika pelletsfoder med, men själv föredrar jag att blanda rena produkter själv för att få en balanserad foderstat.

Hälsning Maja

Det bästa foder jag någonsin haft är sweet feed. det är en blandning med bl majs, protein och olika kraftfoder. det ersätter helt betfor och det enda du behöver tillsätta är havre Eller korn, och hö förstådds. det inehåller lite mineraler så man ska inte överdosera, din återförsäljare hjälper dig med den saken. huvudnyckeln är lika mycket sweetfeed som havre/korn. det är lite inte kladdigt, men liksom inte helt torrt, jättebra för hosthästar! och så är det lite hårdare än valigt foder så tänderna tränas bra.
sen jag började använda detta på min polle fick hon betydligt mer muskler av samma träning och en mkt glansigare päls. och så är det ju så smidigt med bara 2 sorter...
sweet feed är ett av de absolut vanligaste kraftfodren i usa, här i sverige är det speciellt vanligt bland westernhästar.

vilya: hur kan det vara bra speciellt för hästens rygg? det beror väl på hur man tränar!?

sojamjöl tycker jag var ett bra förslag, håller med över lag om vad stopek skriver ;)

hoppas att du hittar ett foder som passar :)

Självklart måste hästen tränas rätt samtidigt, jag brukar lägga mycket tid (4-8 timmar i veckan) på skogsturer i skritt och trav i där jag försöker få hästen att hitta sin takt och söka sig frammåt, neråt.

Läs om build up här

alltså är fodret bra för alla muskler, och träningen speciellt bra för ryggen? eller? ;)

Tack för alla svar, nu är det bara att åka och handla. :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 130
Senast: QueenLilith
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix