Foder till äldre hästar?

LilaTiger

Trådstartare
Vad ger ni med äldre hästar dem i foderväg?

Jag tänker just eftersom äldre hästar kanske har lättare att tappa och svårarare att sätta muskler. Vad ger ni i tillskottsväg?

Sv: Foder till äldre hästar?

har en på 26 år som räddades genom foder han får djävulsklo för leder, bränneslepulver, nyponpulver, msm svavel, probiotika och nu även alger :) anpassa efetr din häst och se till att läsa ingridienserna då du inte vill ha något syntetiskt. Han var döds dömd vid åldern på 22 år han bara "var" brydde sig inet om dom andra hästarna åt hans mat (han var ledare förut) en vecka så började han ta tillbaka platsen i hagen och nu har han den imponerade åldern på 26 år och har ridigt ofta och mycket lek och bus på ängarna :D nu har han dock fått kvickdrag (algerna hjälper honom med det) han blir bättre och bättr eoch har ridigts två gånger då det i nte syntes alls och han leker fortfarande i hagen och mår bra :)

Vet inte om det räknas som tillskott, men jag ser alltid till att min gamling (25) får tillräckligt med protein i foderstaten. (Fast det ser jag ju till med de andra också...) Mineraler och multivitaminer brukar de också få... Annars ger jag inte honom något särskilt, bara på grund av åldern, men än så länge är han ju förhållandevis pigg och fräsch!

mitt sto är 24 iår och de senaste åren har hon ätit hippo bas basic och kvarnby lusernpellets. nu har vi bytt till dodson & horrell sixteen plus, en müsli som hon verkligen älskar. väldigt skönt för hon brukar peta i maten och äta som en mygga, nu slickar hon krubban :d hon är lite svårfödd men är fin u hullet på detta:) enda tillskottet hon får nu är stroppy mare, ett örtpreparat som har lindrande effekt mot brunst, tycker det funkar bra. har även tänkt att leta upp ngt örtkolijox för lederna, t.ex nyponpulver. men ska prata med homeopat(stavas?) innan jag bestämmer vad. :)

men fett och protein är viktigt att de får i sig eftersom de lätt tappar hull och muskler när de kommer upp i ålder, min brukar få nån dl olja/dag om vintern. lusern rekomenderar jag varmt även om min inte gillar det.

Senast ändrad av en moderator:

Min 28åring får lusernpellets (uppblöt då tänderna är dåliga), Spillers Senior müsli (fick tidigare kraffts rehab istället som fungerade bra hullmässigt men som inte var lika populärt att äta upp), djävulsklo, olja och hö med tunna lättuggade strån. Fick tidigare glukosaminpreparat. Behövs mkt fett och protein för att hålla hullet. Får betydligt mer kraftfoder nu än tidigare i sitt liv då han inte längre vill äta så mycket hö eftersom han saknar några tänder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat