Foder till äldre hästar...

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Colombia_Girl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 435
C

Colombia_Girl

Blev lite inspirerad av en annan tråd på hästvård så jag tänkte slänga ut en egen tråd här

Mat till äldre hästar...
vad ger ni era 18+ hästar? Några speciella kosttillskott?
kalk? Är det någon som har tips på vad man "bör" ge våra äldre hästar för foder tillskott?

Sv: Foder till äldre hästar...

Blev lite inspirerad av en annan tråd på hästvård så jag tänkte slänga ut en egen tråd här

Mat till äldre hästar...
vad ger ni era 18+ hästar? Några speciella kosttillskott?
kalk? Är det någon som har tips på vad man "bör" ge våra äldre hästar för foder tillskott?

De får krosshavre för att lättare kunna tillgodogöra sig näringen, samt så får de x-tra pellets groov 125.

De blir runda och fina av detta. Sen kan man ge dem betfor också.

Det man får tänka på är att äldre hästar kan få högre behov av smb rp för att hålla hullet. Och kolla tänderna förstås, så att de är i skick.

Har du ett riktigt bra hö, så ska inte så mycket tillskott behövas. Och det du eventuellt tillsätter bör ju komplettera detta. Kalk / Ca skall vara i balans med fosforgivan, så det måste du ha analys för att kolla.

Våran gubbe får 16 plus + betfor och hö. han får 16 plus 3 ggr om dagen och samtidigt får han hö. han är jättefin i kroppen och mår toppen! han är 28 år.

Just nu får vår bruksnordis, 22 år gammal:

Ca 200 g Hippo Harmoni müsli
Några nävar lusernhack (lönt? :D )
1 dl Krafft Miner Grön
2 msk Nyponpulver
1 mått Glucosamin
Några kg hö (de äter inte så mkt än)

Ändrar foderstat sen pga att jag har ej fått höanalysen för i år än men väntar mig ganska höga värden.
Hon brukar få vitamintillskott och extra B-vitamin på våren.

Har en valack som är 31 år, han har fått 2-2,5 kg lusern per dag och självklart fri tillgång på ensilage de senaste åren då det inte varit betessäsong.

Det var en intressant fågeställning.

Mina två damer som är lite äldre (17 och 18) får inget som inte de andra får.

Fri tillgång på grovfoder. B-vitamin vid pälsfällning.
Den ena (nordsvensk bruks) rids och kommer under vintern få tillskott av 0,5 kg hel havre.
Den andra är ett avelssto (halvblod) och hon får samma som det andra avelsstoet som är 11 år. 1 kg havre, 2 dl soja, 1 dl olja.

/M

Min 18åring får idag:
11-12kg

2kg havre
½ kg betfor
kli
jäst
e-vitamin
glucosamin
linfrö
parrafinolja

Han är väldigt fin i kroppen nu, tappade mycket då han i vår/sommras åkte på kolik.
Pigg och glad som alltid =)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 564
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna