Foder till 6månaders föl

J

Judo_

Har letat över halva internet frågat olika veterinärer men alla säger olika.
Men vad skulle du ge en 6månaders unghingst på ca 140cm som just nu håller på att bli avvand ( han är fullblod / cardento ) ?
Tacksam för alla svar :)

Sv: Foder till 6månaders föl

alltså kraftfoder? jag skulle ge dodson & horrell mare and youngstock! Ifall det är kraftfoder du vill ha tips på?

Ja hö får han ju så mkt han orkar Tack så mycket

Har du analys på höet? DÅ är det bara att sätta sig och räkna... ;)

Jag började först att ge mina fölisar D&Hs Foalmix som hade bra innehållsvärde i förhållande till mitt hö, dock var jag inte så förtjust i att de har extremt höga selenhalter i sitt foder, vid normal rekommenderad ranson så fick fölis 3x så mkt selen som behovet vilket jag inte tycker är så bra. Dessutom är det rejält dyrt (även om fölis tycker det är extremt gott).
I alla fall fick jag upp ögonen för att Salsa har ett nytt foder Salsa X-tramix som de rekommenderar till föl och unghästar bla, kollade upp innehållet och det är nästan identiskt näringsmässigt med Foalmixen och dessutom med mer rätt selen innehåll (att sedan priset var mkt lägre för detta gjorde ju inte heller ont), så nu har jag helt gått över till detta foder.
Hur mkt man skall ge beror ju helt på vad man har för näringsinnehåll i höet.

Hösilage med minst 50g smrp/kg och så Edel Avel.
Om höet är med sämre värden så skulle jag byta ut en del av det mot lusern.

Edel Avel är ett pelletterat fullfoder för Avelshästar.
Det tillverkas av
www.johanhansson.se
Och jag tycker att det är det mest prisvärda som jag har hittat.
D&H är säkert alldeles utmärkt, men priset avskräcker.

Kidnappar en gammal tråd hellre än att bygga en egen ny.

Jag har värdena på mitt silage och min lillhingst kommer att stå på fri tillgång på det, men hur räknar man på foderstat på föl?

Gäller samma kvoter som för vuxna hästar eller är det nåt som skiljer? Vet redan att jag ska räkna på beräknad vuxen vikt men hur stor roll spelar det om min gissning är fel? Tex om jag gissar på 450kg (vi pratar arabföl här) och han egentligen kan förväntas bli 400kg eller 500kg som stor, vad kan det ge för problem?

Vid försök att räkna med foderstatsprogram har det hela tiden varit ett problem med att täcka behoven eftersom hästen inte äter så många kg/dag. Man kan ju inte heller ge en fölunge hur mycket kraftfoder som helst (vill iaf inte jag göra!).

Hjälp?!? :confused:

Genomsnittsbehov för 6 mån fullblod är 430 gr smältbart råprotein. varav lysine 32 gr och 60 MJ. Ca 38 gr P 24 gr.
Man får sådana exakta värden när man frågar efter medelvärden. Självklart ska du inte ge 32 gram lysin utan minst 30-40 osv.

Det absoluta viktigaste att täcka efter avvänjningen är aminosyrabehovet där lysin är begränsande (= det som det finns minst av). Det är inget problem om du ger honom för 50 kg för hög vuxenvikt. Men om fölet börjar bli i överhull skall du i första hand bromsa energin, inte proteinet. HH

Senast ändrad av en moderator:

Finns det begränsningar för hur mycket olja som är okej att ge en fölunge/dag? Försöker febrilt minska mängden kraftfoder nu i början så han inte blir "mätt" av att bara tugga kraftfoder...

och blir inte kvoten lite låg för att vara en fölunge? Har hört att den ska vara närmare 10 för de små?

Siffrorna bygger på en internationell databas med info från många 1000 hästars uträknade och prövade behov. Man ska inte haka upp sig så mkt på en kvot. I stället se till att fölet får så mkt aminosyror den behöver.

Ett surrogatmått på genomsnittsbehovet av aminosyror är i detta fall 430 gram smältbart råprotein från en proteinkälla som ger minst 32 gram lysin. Om du så skulle ge fölungen 1000 gram smältbart råprotein från en proteinkälla som är lysinfattig kanske det inte skulle räcka till att växa ordentligt i alla fall.

Att ge en skvätt nyttig olja till fölungar är bra. Att ge ren olja som en stor del av energibehovet till nyss avvänjda föl är jag tveksam till. Det finns dock inga studier om detta så det får bli spekulationer. Det tar minst en månad för kroppen att ställa om till att utnyttja fettet som energisubstrat En månad är en lång tid i en så ung individs liv.

Men får man inte i ungen tillräckligt med energi på annat sätt kan man ju pröva, jag skulle öka dosen väldigt sakta dock.
Hur är den i hullet? HH

Vid avvänjningens inledande var han i mycket gott hull (inte fet, men rund och go) och nu har han ju börjat tunna ur lite grann och ser kanon ut men man vill ju inte att han ska fortsätta tappa hull. Han har stått inne själv på nätterna men haft mammas sällskap i hagen senaste tre veckorna. Stoet låter honom dock inte äta så mycket. På onsdags avvänjs han definitivt då jag hämtar hem honom till mig.

Den mängden olja jag funderar på är 1dl/dygn som allra mest och bara fram till dess att han äter tillräckligt mycket silage/dygn för att hålla hullet uppe ändå.

Hur vet jag förresten hur mycket lysin det finns i silaget? Dvs om jag har ett silage som i övrigt täcker alla behoven, är det fungerande eller kan det bli lysinbrist ändå?

det ska alltså bli en stor häst?
den bör nog få runt 60-70 MJ per dag - det är mycket foder säker 4 kg hö och 3 kg kraftfoder, protein får inte vara för lågt
kolla upp att den äter det den ska
kontrollera att den står rätt, t ex inte rätar upp kotorna, eller blir uppdriven, dvs tjockna i tillväxtzonerna strax ovanför kotorna.
egentligen är det inte så farligt om det skulle hända men en bra indikator på om tillväxten sker på ett bra sätt, det går över
ha hästen ute så mycket som möjligt, helst i lösdrift, frivillig motion kan de inte få för mycket av
mät hästen regelbundet, mankhöjd, bröstomfång så får du kvitto på att den växer
kolla fötterna, korrigera ofta om den sliter snett, kolla om den har mask, glöm inte att vaccinera (tetanus + influensa)

Hur vet jag förresten hur mycket lysin det finns i silaget? Dvs om jag har ett silage som i övrigt täcker alla behoven, är det fungerande eller kan det bli lysinbrist ändå?

I ett grässilage kan man räkna med att lysinet utgör 4-5 % av råproteinet. Om det är mkt klöver i silaget blir det litet mera upp till 6 %. Så 1 kg ts grovfoder med värdet 100 gram råprotein kan förväntas innehålla 4-5 gram lysin.

Troligen, om du inte har ett kanon silage, är det inte olja du behöver lägga till utan ngt proteinhaltigt. HH

Ställde precis fråga till dig i en annan tråd om detta och öppnade sedan denna och fann detta svar. Men är det råproteinet och inte smältbart råprotein man skall omräkna alltså ?

Ja så räknas det i alla källor jag har. HH

Silaget har en kvot på 7,7. 6,9MJ och 53 smrp (har tyvärr inte råproteinsiffran här nu, har aldrig behövt fråga efter den förut). Förutom OLJAN så lägger jag även till Krafft Plus Grön (pellets främst för att minska MÄNGDEN i början, så han orkar äta upp PLUS silaget) och jag har räknat på ett behov mellan 60MJ och 65MJ och att han äter 6kg silage per dygn (66% TS) på fri tillgång nu i början.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka