foder till 2 åringar???

zazza girl

Trådstartare
hur mycket ge ni era 2 åringa i foder om dagen ??
och vad hitta ni på att göra med dom om dagarna eller gå dom i hagen hela tiden????

Sv: foder till 2 åringar???

Min 2-åring (kallblod) får ca 10-12 kg hösilage (med värdena ca 60% ts och ca 50 g smrp och energi 6 MJ/foder) och 1,5 kg havrekross samt mineraler.

Hon går mest i hagen just nu när det är så halt annars tar vi väl nån promenad ibland...

zazza girl skrev:
och vad hitta ni på att göra med dom om dagarna eller gå dom i hagen hela tiden????

ok... ja min gör inte så mycket heller.. men han få två kg kross havre och mineraler och betfor ca 1kg och så massa hö.....
:smirk:

Min tvååring äter 10-12 kilo hö om dagen. 2kg lusernhack 0,5 kg lusernpellets 1kg müsli och mineraler.

Han är ute och promenerar ett par gånger i veckan men går annars i hagen hela dagarna.

Min snart 2-åring får fri tillgång på hö på dagarna ute och 4-5 kg inne på natten. 1 kg krafft groov och 1/2 kg korn/havre kross delat på 2 fodringar. Han prommeneras några dagar i veckan och tömkörs emellanåt när tid finnes!
Vill inte ge förmycket kraft eftersom jag vill att han ska växa på grovfoder då dom får bättre skelett av det (växer långsammare)

Min 2åring får runt 4 kg hö om dagen och inget kraftfoder alls.
Han går mest i hagen på dagarna, men ibland tömkör, longerar, springer, går på promenader eller något sånt.

zazza girl skrev:

Min får inget kraft foder alls. Hon går med en flock med unghästar på6hektar mark dag som natt men har dock alltid tillgång till hö

tvåringarna i på stuteriet där jag jobbar, går ute dygnet runt får fri tillgång på hösilage och havre.. ska väga i kväll och kolla hur mycket.., dom gör inget mer än att gå i hagen

min sköthäst får hösilage 7 och ett halv kg om dan 2kg havre,4dl betfor om dan,mineraler,1/2kg lusern och linfrö

jag ska börja med att gå promenader i skogen,trafiken m.m tränsla,borsta kratsa hovarna m.m:banana:

_moa_ skrev:
Min 2åring får runt 4 kg hö om dagen och inget kraftfoder alls.
Han går mest i hagen på dagarna, men ibland tömkör, longerar, springer, går på promenader eller något sånt.

Kanske ska tilläggas att det är en shetlandsponny så ingen blir förskräckt av mängden mat han får;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 841
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar