Foder till 1,5 åringar

Sv: Foder till 1,5 åringar

Ettårsstoet, halvblod modell mindre, får:
  • ½ kg havre
  • ½ kg Krafft Groov 125
  • ½ kg Krafft Pluss grön
  • Fri tillgång till hösilage

Ettårshingsten, halvblod modell lite större, får:
  • 1½ kg havre
  • 1½ kg Krafft Groov 125
  • 1½ kg Krafft Pluss grön
  • Fri tillgång till hösilage

Hingsten är lite större än stoet och hingstar rör sig ju mkt mer i hagen plus att han var sjuk förra sommaren och nästan såg ut som ett djurskyddsfall och har stått på gödning sen dess. Däeför skiljer mängderna lite. Möjligen kommer jag öka lite på stoets kraftfoder, beroende på hur hon reagerar på det hon får nu. Har bytt från toppenhö (där hon klarade sig på fri tillgång och inget mer) till ett lite sämre hösilage...

Oj oj ,vad alal ger olika mängd mat till sina små...

Det är väl självklart att man ger olika om man har analyserat grovfodret och utgår från det eller?

Jag har bra värden på mitt hösilage och min 05:a är nästintill fet när hon äter följande:

Fri tillgång på hösilage (ca 12 kg tror jag hon får i sig)
1 kg havre
800 g kvarnby lucern
50 g vit krafft mineral
betfor
salt 1 tsk

Jag har en 05:a. Halvblod efter Akribori. 162 cm i manken, vikt: 480 kg, valack, går ute i lösdrift. Han får 11 kg hösilage, 1,5 kg Krafft Groov 125 och 50 g Miner Grön. Kompletterar med Krafft Energi om det blir kallt eller om han "jobbas" (kör in honom). Hellre mer hösilage och mindre kraftfoder så länge mineral- och proteinbehovet täcks. Denna foderstat är noga uträknad och stämmer! Vill absolut inte göda en unghäst med mycket kraftfoder (protein) då risken för lösa benbitar sägs öka.

Senast ändrad:

Ja jag vet, jag tycker det var fel, men sen att dom säger att hon tyckte inte om fibergin, hur går det ihop? Hon älskar ju det och har fodrat med ganska länge, blir lite sur över det.

Men ja.. Dom skulle kolla upp Hestekraft..

För mig låter det konstigt att byta fibergi till betfor. Betfor är ju inget "kraftfoder" som innehåller en massa mineraler & vitaminer som hästen bör få i sig.

Har oxså haft hästar som haft det jobbigt att hålla hullet. Det bästa för dem är ju naturligtvis att få fri tillgång på hö/hösilage. Även Lusern & Fibergi har funkat bra för mig.

10 kg hö, vill inte äta mer än så (försöker få i honom mer under växtperioderna + lucern)
1½ kg Salsa Bas
200 g havre

Jag kanske ger min häst för lite krafftfoder jämnfört med era?? Skall jag öka givan?

Min lille halvblodshingst får följande:

6 kg hö (bra värde)
4 kg hösilage (dåliga värden)
0,5 kg havre
3 hg soja
0,75 hg blå miner

Men jag har en arabvallack på ca 140-145 i mkh och är 1,8 år. Just nu så får han dagligen:
8kg Hö
0.6kg Krafft grund
100g Miner blå
1dl=80g Soja
Salt/Mineralsten som andvänds flitigt

QUOTE]

Nu får han:
9-10kg hö
0.8kg Krafft Grund
120g Miner blå
0.2kg soja

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka