Foder till 1,5 åringar

charmant

Trådstartare
Vore lite kul att se hur mycket mat ni ger era 05:or.
Hur mycket och varför just det fodret osv.Tacksam för svar

Sv: Foder till 1,5 åringar

Jag har tre 05, två halvblod o en frieser. De får

Halvblodsstoet: 9 kg hö, 2 kg grönpellets, 2.5 kg havre, 0.7 kg soja, kvarnbys mineraler.

Halvblodsvalack: 9 kg hö, 1.5 kg grönpellets, 2.5 kg havre, kvarnbys mineraler.

Friesern: 9 kg hö, 1 kg grönpellets, 2 kg havre, kvarnbys mineraler.

Jag använder mig av grönpellets därför att det har högt proteinvärde då mitt hö är lite sämre. Och de får matilda havre eftersom vi själva odlar den havren.

Quartersto
Fri tillgång Hösilage (bra värden)
½kg Hestekraft
½kg Hippo Bas
olja, vitamin, mineral o morötter

Kallblodssto
Fri tillgång hösilage
½kg hestekraft
vitamin, mineral o morötter

Hestekraften är smaklig, och bra för svårfödda hästar, innehåller massa bra vitaminer o näringsämnen. Hippo fodret är bra kompliment till den ena som behöver få i sig mer. Olja bra för hull och päls.

Senast ändrad:

Vilka slags mineraler är det ni ger era hästar,det finns ju verkligen hundar olika sorter på marknaden ju.Tycker det är jätet svårt att veta om och i så fall vilka jag ska ge mitt 1,5 års sto.

Man kan ju gå in på olika fodertillverkares hemsidor och läsa om innehållet i mineralerna, och sedan jämföra priser. Jag glömde skriva att jag ger lite foderkalk också utöver mineralerna så att de säkert ska få i sig tillräckligt av det. Jag har räknat ut foderstaterna på hippocampus - men enligt det programmet får mitt halvblodssto alldeles för mycket av både protein och mj. Men hon behöver verkligen det - hon är ganska svårfödd och redan nu 166 cm hög, jag räknar med att hon blir 175...Men på de båda andra hästarna stämmer det bättre.
Ska kanske tillägga att jag i första hand utfodrar "med ögat" och i andra hand tittar på en uträknad foderstat.

Min 1.5 åriga connemarahingst får följande:

9 kg hö
0.5 kg lucern
0.5 kg havre
2 dl soja
0.5 dl miner blå

Hej har ett halvblodssto som fyllde 1,5 år härom dagen. Hon är 1,60 redan, är lite nervös att hon kommer bli för stor för mig:crazy: .
Någon som vet hur man kan beräkna hur stor hon kommer att bli på ett ungefär?!

Min älskling får:

-fri tillgång på hösilage dagtid
-fri tillgång på hö natt-tid
-0,5 kg lucernpellets + 0,5 kg groov 125 på morgonen
-1 kg lucernp + 1 kg groov + 1 dl mineraler (kraft grön) på kvällen

Tränande travhäst 1,5 årigt sto
Får 10 kg hö
1 kg Krafft Protein
1 kg lucern
0,5 kg havre
3 dl solrosfrön
Salt
Morötter

Min 1,5 årings foderstat ser ut så här per dygn:
- Fri tillgång hösilage. (Ej analyserat).
- 2,5 kg Krafft Groov 90.
- 1/4 KG Korn kross.
- ca 1 dl betfor.
- kalk, mineraler & linfröolja.

Vet att jag borde analysera höet.... Men som det är nu så har även jag "fodrat med ögat". Han har lagom hull och han har enda sedan födseln växt otroligt jämt.

Vi har tre nordsvenskar födda 05

Då dom går på lösdrift har dom fri tillgång till hö
Fri tillgång till Basture Block, vilket är vitaminer och mineraler
Och så får dom Mare and Youngstock Mix 2 gånger/dag, 0,7 kg varje gång.
Saltsten finns i lösdriften, vet dock inte hur mycket dom använder den.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kanske kan låna in mej lite här, ni verkar vara kunniga med mat :P
Jag är inte den bästa och har svårt att hitta rätt foder just nu.

Min tös som blir 5år i Juni fick förstoppningskolik natten till nyår men är frisk och kry nu, det var hennes första sjukdom, hon har aldrig varit sjuk tidigare.

Min fodrvärd ger henne betfor, korn och mineraler samt hö, innan de så hade jag fibergi, korn och mineraler men när fibergin tog slut så tog hon betfor istället. Strax därefter fick hon koliken.

Nu skulle jag såå gärna vilja ha tips på vad jag kan ge henne.
När jag bodde i Falun stod hon i ett stall där hon fick fri tillgång på hösilage (Riktigt bra värden och allt) hon då fibergi, korn och mineraler.
Sen testade jag Dynavena fodret och hon fick proteionknölar av det, måste ha varit för det bra hösilaget som det vart för mkt antar jag.
Så då fick jag gå tillbaka til fibergin och det.

Min fodervärd sa när vi hade veterinären hos oss på nyår att Pillisen inte tyckte om fibergin och att det var därför som dom börjat med betforen istället när fibergin tog slut, jag säger bara bullshit, för Pillisen älskade verkligen fibergin och hon gick bra på det, lite pigg ibland.
Jag tror det är för att hon inte har råd. Men jag vet inte.?

Men iaf, jag har funderat på Hestekraft, Dynavena, Mustang musli oroginal. Men vet inte alls vad jag ska köpa till henne.

Hon måste ha foder som hon får hull av och det får inte vara alltför mycket energi i det för hon har så det räcker iaf, hehe. Hon har lite upp och ner gång i hullet, ibland blir hon rundare och fin hela hon men sen kan det vända och hon går ner, så ibland framför allt intill vintern så går hon upp och ner väldigt mycket och jag har alltid gett fri tillgång ¨på hösilage som sagt, men min fodervärd gör inte det, jag vet inte ens hur mkt hon får.

Min häst åt minst 15kg hösilage om dagen när hon gick på fri tillgång och ja hon äter väldigt mycket ibland, haha :P Men hon är frisk och kry. Eller har alltid varit iaf.

Denna kolik som hon nu fick, antingen är höet dåligt lr så har hon fått i sig något i hagen, foderbytet hade dom gjort för ett tag sedan innan koliken så jag vet inete. Korn är hon van vid och betfor borde inte göra en förstoppning (Jag trodde lite på betforen) tänkte att hennes mage kanske inte tålde det eftersom att många hästars magar inte gör det.

Jag tycker foder till häst är svårt iaf till hästar som går upp och ner
i hullet men mår bra rent av annars. Hon rids varje dag hon har vatten i hagen.. Fin päls och hon växer samt manen och svansen. Hon strålar mycket mer nu än innan jag skaffa henne.

För mig låter det konstigt att byta fibergi till betfor. Betfor är ju inget "kraftfoder" som innehåller en massa mineraler & vitaminer som hästen bör få i sig.

Har oxså haft hästar som haft det jobbigt att hålla hullet. Det bästa för dem är ju naturligtvis att få fri tillgång på hö/hösilage. Även Lusern & Fibergi har funkat bra för mig.

Hej min arabpojk får: (fyller 2 år i mars 155 cm hög)
#fri tillgång på hö(smrp 61, energi 8,6MJ)
#1kg Dodson&Horrell studcubes(nästan havrefria)
#morötter
#Chevingnal Plus
#2 dl physsialium
#extra B-vit
#1 msk salt

Senast ändrad av en moderator:

Jag är oxå jätte dålig på det här med foder..just i skrivande stund så hittar jag ju ej höanalysen heller.:mad:
Men jag har en arabvallack på ca 140-145 i mkh och är 1,8 år. Just nu så får han dagligen:
8kg Hö
0.6kg Krafft grund
100g Miner blå
1dl=80g Soja
Salt/Mineralsten som andvänds flitigt

Är det en bra foderstat? Ska jag ta bort/lägga till ngt?

Tillsaken hör till är att jag har ca 15kg soja,20kg Minerblå,65g Krafft grund som jag vill använda för det står ju annars bara här hemma. Ska jag tex ta en del krafft grund och en del ngt annat som tex ?

Min 1,5 årings foderstat ser ut så här:

8 kg hö
1kg havre
0,5kg lusern hack
80g miner blå
1 mått kalk
2 mått loppfö ( Eftersom vi har sandjord)
b- vitaminer
10ml Vitamin multi

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka