Sv: Foder till 1,5 åringar
Jag kanske kan låna in mej lite här, ni verkar vara kunniga med mat :P
Jag är inte den bästa och har svårt att hitta rätt foder just nu.
Min tös som blir 5år i Juni fick förstoppningskolik natten till nyår men är frisk och kry nu, det var hennes första sjukdom, hon har aldrig varit sjuk tidigare.
Min fodrvärd ger henne betfor, korn och mineraler samt hö, innan de så hade jag fibergi, korn och mineraler men när fibergin tog slut så tog hon betfor istället. Strax därefter fick hon koliken.
Nu skulle jag såå gärna vilja ha tips på vad jag kan ge henne.
När jag bodde i Falun stod hon i ett stall där hon fick fri tillgång på hösilage (Riktigt bra värden och allt) hon då fibergi, korn och mineraler.
Sen testade jag Dynavena fodret och hon fick proteionknölar av det, måste ha varit för det bra hösilaget som det vart för mkt antar jag.
Så då fick jag gå tillbaka til fibergin och det.
Min fodervärd sa när vi hade veterinären hos oss på nyår att Pillisen inte tyckte om fibergin och att det var därför som dom börjat med betforen istället när fibergin tog slut, jag säger bara bullshit, för Pillisen älskade verkligen fibergin och hon gick bra på det, lite pigg ibland.
Jag tror det är för att hon inte har råd. Men jag vet inte.?
Men iaf, jag har funderat på Hestekraft, Dynavena, Mustang musli oroginal. Men vet inte alls vad jag ska köpa till henne.
Hon måste ha foder som hon får hull av och det får inte vara alltför mycket energi i det för hon har så det räcker iaf, hehe. Hon har lite upp och ner gång i hullet, ibland blir hon rundare och fin hela hon men sen kan det vända och hon går ner, så ibland framför allt intill vintern så går hon upp och ner väldigt mycket och jag har alltid gett fri tillgång ¨på hösilage som sagt, men min fodervärd gör inte det, jag vet inte ens hur mkt hon får.
Min häst åt minst 15kg hösilage om dagen när hon gick på fri tillgång och ja hon äter väldigt mycket ibland, haha :P Men hon är frisk och kry. Eller har alltid varit iaf.
Denna kolik som hon nu fick, antingen är höet dåligt lr så har hon fått i sig något i hagen, foderbytet hade dom gjort för ett tag sedan innan koliken så jag vet inete. Korn är hon van vid och betfor borde inte göra en förstoppning (Jag trodde lite på betforen) tänkte att hennes mage kanske inte tålde det eftersom att många hästars magar inte gör det.
Jag tycker foder till häst är svårt iaf till hästar som går upp och ner
i hullet men mår bra rent av annars. Hon rids varje dag hon har vatten i hagen.. Fin päls och hon växer samt manen och svansen. Hon strålar mycket mer nu än innan jag skaffa henne.