Foder som innehåller fett

Bonita4

Trådstartare
Hejsan!
Min ponny faller ut lätt, även fast hon får mycket grovfoder och ganska mycket krafft. Jag undrar vilket slags foder som innehåller mer fett? Kornkross?

Sv: Foder som innehåller fett

Min ponny är likadan hon får Groov. + att hon äter mycket hö i hönät =) Då håller hon sig fin du kan prova att koka linfrön det brukar vi också göra... Hoppas att du fick nåt tips iallafall!

Troligtvis har du väl dåliga värden på ditt grovfoder...och då hjälper det inte att ge mycket samt mycket kraftfoder. Det måste till RÄTT kraftfoder/tillskott för att det ska vara i balans. Vad har du för värden på grovfodret ?

Som oavstående skriver har det nog med näringsvärdena i erat grovfoder att göra - vanligt är att det är proteinet som brister i det (för det är det som kan variera så mycket från parti till parti).
Det är också då det brukar bli så att man får inget resultat trots att man ökar på grovfodret och/eller det vanliga kraftfodret (som ofta inenhåller mest energi och inte så mycket protein).
I sånna fall behöver du ger något proteinkraftfodermedel - vad du ska ge beror på hur mycket protein som fattas i grovfodret.

okej, tack! Jag får tag i min hö-analys nästa vecka, då uppdaterar jag!

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 398
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka