Foder som ger hull men inte energi.

Utan någon analys är det ju bara gissningar.

Jag hade grundat med grovfoder för att täcka ts-kravet. Gett så mycket lusern hästen ätit (fri tillgång) och sedan utvärderat. Hade det behövts korrigeringar hade jag gjort detta med smakligt kraftfoder, t ex Alfa.
 
Vet att det är svårt utan analys, tycker jag med :/.

Hästen är ca 165 modell smal. Skrittas just nu varannan dag, ca 45-60 min.

Men då fortsätter jag med lucern och ev byter hippo bas mot hippo grow alfa. Så får jag se om ett tag om jag behöver ändra något.

Om jag använder Potatisprotein, ska jag minska lucernen då?
 
Jag hade aktat mig för proteinkoncentrat utan analys. Det finns en rad tråkiga sjukdomar, t ex baron Gruffs som kan utvecklas av proteinförgiftning.
Och hamnar man för högt i kvot är ju risken att hästen inte alls går upp upp i vikt av det skälet, sen är ju Baron Gruffs otroligt mycket mer allvarligt än det, men inte önskvärt för det...
 
Det är ju lite av problemet med att inte ha analys, man vet ju verkligen inte vad man har för foder och vad det är som fattas. Kanske är det energi som fattas, då behöver man lägga till det. Eller så är det protein som fattas och då behöver man lägga till det. Tyvärr går det ju inte att se vad som fattas, en häst med proteinbrist kan tunna ur, men de kan tunna ur av proteinöverskott också. En häst med energibrist tunnar ju också ur, det första de tar av är musklerna så att skilja en brist från en annan är inte lätt. Antar att fördelen med en smal häst är att man kan mata på med både energi och protein och be en bön att det funkar.

/Lavinia
 
Och hamnar man för högt i kvot är ju risken att hästen inte alls går upp upp i vikt av det skälet, sen är ju Baron Gruffs otroligt mycket mer allvarligt än det, men inte önskvärt för det...

Jag har fått hästar otroligt fina på kvot 13, jag är faktiskt inte rädd för hög kvot. Det säger egentligen INGENTING, behovet behöver inte ens vara fyllt för att kvoten är hög.
 
Jag har fått hästar otroligt fina på kvot 13, jag är faktiskt inte rädd för hög kvot. Det säger egentligen INGENTING, behovet behöver inte ens vara fyllt för att kvoten är hög.
Det är jag. Haft två islänningar som var smala som spett men en kvot på 12. Fri tillgång +tilläggsfodrades. Hjälpte inte.
 
Påvisa någon studie som gör gällande att kvoten är intressant än annat som jämförelse. Det är som ett jämförelsepris i butiken, att tro att det faktiskt har relevans i foderstaten är farligt.
 
Visa var jag säger att hög kvot är farligt. Det jag sagt är att kvoten är irrelevant. Titta på behov ./. giva istället.

Att proteinöverakott från kraftfoder är en risk behöver man bara Google för att påvisa.
 
Ni pratar om varandra . @Lovisaleonora menar att det är mängden protein som kan vara skadlig i sig, inte mängden protein i förhållande till mängden energi. För att se om en häst får för mycket eller för lite protein eller energi får man titta på vilka mängder av varje hästen får. För att se om det är bra balans i ett foder tittar man på kvoten.
 
Du skriver "att tro att det faktiskt har relevans i foderstaten är farligt".
Jag tror det hänger på läsförmågan.

Meningen ovan beskriver handlingen tro, inte kvoten.

Du kan inte räkna foderstat på kvoten, det är en jämförelsesiffra. En siffra som visar på en relation mellan två värden.
 
Varför inte? Det är väl inget som hindrar dig från att skicka in för en analys? :confused:

En analys skulle inte bli rättvis. Balarna kommer från olika skörd/ åkrar varje gång jag hämtar. Hämtar 2 rundbalar åt gången.

Detta ska ändras tills nästa vinter. Hästen överlever en vinter utan analys, även om det inte är optimalt.
 
Detta ska ändras tills nästa vinter. Hästen överlever en vinter utan analys, även om det inte är optimalt.

Fast tråden handlar inte om att hästen dör. Du skapade den för att du har ett problem, och det problemet är delvis relaterat till att du inte vet vad du fodrar med och inte vad hästen behöver för komplement. Vi kan alla sitta här och gissa, men allt har sin grund i att inte veta.

Det hade en analys gett viss guidning genom.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 953
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp